Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-02, 08:49
  #1
Medlem
Letar efter ett bra grill kol, med stora jämna bitar. Jag har provat lite olika sorter men tycker ofta att det är mycket små skit som bara ramlar rakt igenom det nedre gallret i grillen.
Ofta köra jag ca 50/50 kol och briketter, men det beror ju lite på vad man ska tillaga.

Har kikat lite på denna, någon som provat?
https://www.bauhaus.se/grillkol-kama...to-description

Eller har ni några andra tips?
Citera
2023-08-02, 08:50
  #2
Avstängd
Full-Retards avatar
Det handlar mer om att skapa hyllor i grillen, gå på en loppis så hittar du säkert lämpligt skrot.
Citera
2023-08-02, 08:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det handlar mer om att skapa hyllor i grillen, gå på en loppis så hittar du säkert lämpligt skrot.

Hur menar du med hylla?
Jag har en Weber klotgrill med ett nedre och ett övre galler, vart ska hyllan in menar du?
Citera
2023-08-02, 08:56
  #4
Avstängd
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbsmurfen
Hur menar du med hylla?
Jag har en Weber klotgrill med ett nedre och ett övre galler, vart ska hyllan in menar du?

Det är en typ av analog hylla. Om du har höjd vilket du bör ha, så kan du reglera hettan med höjden.
Dessutom bör den hålla mindre kolbitar.
Citera
2023-08-02, 08:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Det är en typ av analog hylla. Om du har höjd vilket du bör ha, så kan du reglera hettan med höjden.

Okej då är jag nog med på vad du menar, men inte riktigt vad jag va ute efter.
Behöver tips på ett bra grillkol med stora bitar så dom inte ramlar ner i "askburken" innan man ens har tänt grillen.
Citera
2023-08-02, 09:02
  #6
Avstängd
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbsmurfen
Okej då är jag nog med på vad du menar, men inte riktigt vad jag va ute efter.
Behöver tips på ett bra grillkol med stora bitar så dom inte ramlar ner i "askburken" innan man ens har tänt grillen.

Det finns inte om du inte gör din egen kolmila med stockar. Därför är det bättre att ha ett finare galler som kan nyttja resurserna som finns.
Citera
2023-08-02, 09:12
  #7
Medlem
virablatiras avatar
Har du inte några lådor för kolen? Skaffa det i så fall.
https://www.bygghemma.se/tradgard-oc...&utm_campaign=

Kolen stannar kvar och begränsas så du kan flytta färdiggrillade saker åt sidan. Även så du lättare kan välja direkt eller indirekt grillning. Välja dyr fin kol är säkert bra men det beror ju på vad du ska grilla. Framförallt behöver du kol som brinner länge om du ska grilla under lång tid men för de flestas behov duger den kolen du hittar i vilken butik som helst.
Ditt problem verkar ju mer vara att kolen trillar ner genom gallret mer än att du vill ha jämn och fin glöd i timmar
Citera
2023-08-02, 09:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Har du inte några lådor för kolen? Skaffa det i så fall.
https://www.bygghemma.se/tradgard-oc...&utm_campaign=

Kolen stannar kvar och begränsas så du kan flytta färdiggrillade saker åt sidan. Även så du lättare kan välja direkt eller indirekt grillning. Välja dyr fin kol är säkert bra men det beror ju på vad du ska grilla. Framförallt behöver du kol som brinner länge om du ska grilla under lång tid men för de flestas behov duger den kolen du hittar i vilken butik som helst.
Ditt problem verkar ju mer vara att kolen trillar ner genom gallret mer än att du vill ha jämn och fin glöd i timmar

Nä precis, få en fin varm glöd lyckas jag bra med men det är precis som du skriver att det största problemet är att det ramlar rakt igenom, tack för tipset ska kolla korgarna
Citera
2023-08-02, 09:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbsmurfen
Letar efter ett bra grill kol, med stora jämna bitar. Jag har provat lite olika sorter men tycker ofta att det är mycket små skit som bara ramlar rakt igenom det nedre gallret i grillen.
Ofta köra jag ca 50/50 kol och briketter, men det beror ju lite på vad man ska tillaga.

Har kikat lite på denna, någon som provat?
https://www.bauhaus.se/grillkol-kama...to-description

Eller har ni några andra tips?
Jag kör bara med bricketter
Jag använder ett tändrör och har typ samma problem med kol, de rasar igenom
__________________
Senast redigerad av HejGreger666 2023-08-02 kl. 09:33.
Citera
2023-08-02, 09:34
  #10
Medlem
JuniorDahlens avatar
I en klotgrill kan du ju precis lika gärna använda briketter.

Ska du ändå envisas med att ha kol finns det ju hur mycket kvalitetskol som helst där bitarna verkligen inte riskerar att ramla genom gallret.

Kolet du länkar funkar. Även Kamado Joe Big Block.

Kom ihåg att kolet du länkar är bäst när man ska få höga temperaturer och kanske är sämre att använda till typ revben, särskilt i en klotgrill där det kan vara svårare att reglera temperaturen än i en kamado.
Citera
2023-08-02, 09:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
I en klotgrill kan du ju precis lika gärna använda briketter.

Ska du ändå envisas med att ha kol finns det ju hur mycket kvalitetskol som helst där bitarna verkligen inte riskerar att ramla genom gallret.

Kolet du länkar funkar. Även Kamado Joe Big Block.


Tycker inte att jag lyckas få samma värme med enbart briketter, så därför blandar jag oftast 50/50 kol/briketter. Upplever att jag då får en bra jämn värme som håller då

Men då provar jag att köpa kolet som länkades i starten så får vi se om det funkar bättre än dom jag haft tidigare.
Tack för svar
Citera
2023-08-02, 09:48
  #12
Medlem
Hussefars avatar
Lidls är skit i var fall. Man får köra Kjell-style för att det ens ska ta sig lite.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback