Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-31, 22:09
Medlem
Hej,

Jag brukar drabbas ca en gång per dag att hjärtat hoppar över ett slag och sedan blir det en kort hjärtrusning som håller på i ca 10 sekunder innan hjärtat slår normalt. Detta brukar ske efter måltid eller efter en snabb pulshöjning och där jag går ner i vila.

Är detta hjärtflimmer?
Citera
2023-07-31, 22:13
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiedino
Hej,

Jag brukar drabbas ca en gång per dag att hjärtat hoppar över ett slag och sedan blir det en kort hjärtrusning som håller på i ca 10 sekunder innan hjärtat slår normalt. Detta brukar ske efter måltid eller efter en snabb pulshöjning och där jag går ner i vila.

Är detta hjärtflimmer?

Ålder? Dricker energidrycker? Stressigt jobb? Hjärtproblem i släkten?
Citera
2023-07-31, 22:15
Medlem
Ca 30, ej stressad men har ångest. Dricker inga energidrycker. Tränar normalt och är ej överviktig. Inga hjärtproblem släkten.
Citera
2023-07-31, 22:25
Medlem
Skulle tippa på extraslag, har själv flera stycken om dagen, ibland i serier efter varandra. Ofarligt enligt läkaren när jag kollade upp det.

Känns hjärtslaget direkt efter det överhoppade hårdare än vanligt? Det gör det för mig följt av en kort rusning.
Obehagligt är det iaf.

Men slå en signal till doktorn vettja så kan dom ta EKG, kanske ett 24timmars och ultraljud, ger det dig ångest så kan nog detta lugna dig lite.
Citera
Medlem
Är du lång?
tar du droger?
mm frågor..

det slår dubbelslag, sedan lite kavitation.. brrrrr

Det här tillståndet kan kännas som att ha syrebrist ibland som kommer och går. Lätt för att svimma om du ställer dig snabbt. Samt om det blir extra känsligt efter du käkat beror på att magen då är överaktiv. Det blir också lätt värre när man tänker på det, vilket är svårt att undvika ibland.. leder till ångest

Be någon gubbe med högt blodtryck om en karta och testa 1 0.25mg metoprolol tablett per dag (minimal dos) och se om det blir bättre efter en vecka. Troligen räcker minsta dosering för att få över dig på rätt sida.

metoprolol=betablocker
Senast redigerad av NitzerAc3 2023-07-31 kl. 22:47.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Flimmer brukar hålla i sig mycket längre tid. Timmar. Så det tror jag inte att det är.

Du får googla.
Citera
2023-07-31, 22:28
Medlem
Vet inte om det är exakt samma men jag hade problem som liknar det du beskriver.
Fick remiss till ultraljud på hjärtat, dom såg inga direkta fel på hjärtat men såg att jag hade lite oregelbunden hjärtrytm. Fick göra ett långtids-ekg för att säkerställa det. Är också i övrigt frisk och ej överviktig så läkarna trodde att det kunde vara stressutlöst, eller om jag ätit/sovit lite dåligt eller oroat mig för någonting. Det fick mig att börja fundera på när jag fått problem med hjärtat och ja, det har nog varit i samband med att vi haft sjukt mycket på jobbet eller när jag haft något som stressat/oroat mig hemma. Läkaren sa också att det inte är ovanligt att just kvinnor har problem med extraslag/oregelbunden hjärtrytm, vet inte vilket kön du har men jag är kvinna så det var väl därför dom sa det. Män kan givetvis också ha dessa problem.

Fick betablockerare som jag tar vid behov och dom funkar strålande.

Tror också att det blev en snöbollseffekt av det hela för när hjärtat håller på och slår konstiga slag eller rusar så får man ju ännu mer panik över det, och så slår hjärtat bara ännu konstigare, och så får man ännu mer panik osv osv.

Boka tid hos vc. Beskriv dina problem. Gå inte och oroa dig i onödan, det kommer bara göra dina hjärtbesvär värre.
Citera
2023-07-31, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingemarandersson
Skulle tippa på extraslag, har själv flera stycken om dagen, ibland i serier efter varandra. Ofarligt enligt läkaren när jag kollade upp det.

Känns hjärtslaget direkt efter det överhoppade hårdare än vanligt? Det gör det för mig följt av en kort rusning.
Obehagligt är det iaf.

Just så är det, hjärtslaget efter det överhoppade slaget känns riktigt hårt. Som att hela kroppen hoppar till och sen får jag ca 10-15 slag som är som en rusning fast i jämn takt. Kanske 130/min -tempo. Sen går allt över. Som sagt ofta efter måltid eller om jag får en snabb pulsrusning och kroppen ska komma ner i varv igen.
Citera
2023-07-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
mRna-vaccinerad mot covid?

Ja men upplevde samma symtom innan. Är dock nojig över allt som har skrivits om hjärtat och vaccinet.
Citera
2023-08-01, 02:36
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Hej,

Är detta hjärtflimmer?
Är det verkligen så länge som 10 sekunder? I så fall håller jag med om att det låter rimligt att boka in ett besök på din vårdcentral för så kallat bandspelar-EKG/Holter.
Citera
2023-08-01, 11:46
Medlem
Citat:
Just så är det, hjärtslaget efter det överhoppade slaget känns riktigt hårt. Som att hela kroppen hoppar till och sen får jag ca 10-15 slag som är som en rusning fast i jämn takt. Kanske 130/min -tempo. Sen går allt över. Som sagt ofta efter måltid eller om jag får en snabb pulsrusning och kroppen ska komma ner i varv igen.

Exakt så är det är för mig, efter träning, vid läggdags i sängen, efter fet mat, för att inte tala om bakfylla eller för mycket kaffe aj aj då kan det hoppa till i bröstet.
Stenhårdt slag och lite rusning, hårda slaget ska komma för att det fyllts extra mycket blod som ska pumpas när hjärtat hoppade över ett slag.

Men googla lite om extraslag, tror VES är vanligast. Finns även en grupp på Facebook som heter Arytmier - när hjärtat inte är ens bästa vän som jag läst mycket i och det hjälper faktiskt att se att man inte är ensam om problemet.

Men tycker ändå du bör kontakta VC för att utesluta att det skulle kunna vara något annat.
Citera
2023-08-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingemarandersson
Exakt så är det är för mig, efter träning, vid läggdags i sängen, efter fet mat, för att inte tala om bakfylla eller för mycket kaffe aj aj då kan det hoppa till i bröstet.
Stenhårdt slag och lite rusning, hårda slaget ska komma för att det fyllts extra mycket blod som ska pumpas när hjärtat hoppade över ett slag.

Men googla lite om extraslag, tror VES är vanligast. Finns även en grupp på Facebook som heter Arytmier - när hjärtat inte är ens bästa vän som jag läst mycket i och det hjälper faktiskt att se att man inte är ensam om problemet.

Men tycker ändå du bör kontakta VC för att utesluta att det skulle kunna vara något annat.

Har varit på VC och de har tagit prover samt EKG. Allt såg bra ut men väntar på remiss vidare.

Börjar känns lite bättre men upplever att typ hjärtat vibrerar eller magen. Kan känna det tydligt när jag sitter med stöd på ryggen.

Tackar för visat engagemang i tråden. Uppdaterar vidare framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in