2023-07-29, 10:23
Medlem
För att undvika problem med ländryggen kommer jag gå över från stationär data till en laptop.

Använder just nu Windows och vill byta till MacOS, också för jag tycker bild kvaliteten är så mycket bättre på Macbook.

Så min fråga är vad ska jag tänka på vid inköp av en Macbook?

Det kommer bli en Pro 16 Tums för jag gillar större skärmar. Men jag kommer sen köpa en OLED 55 TUMS och koppla laptopen till den.

Räcker det med 16GB Ram ens? Känns väldigt lite?

Använder datorn till E-handel liknande aktiviteter, många fikar uppe, Photoshop och så vidare.
Citera
2023-07-29, 10:26
Avslutad
16G RAM räcker gott och väl för många flikar och Photoshop.

Vad gör laptopen för skillnad på ländryggen ifall du ska sitta med en stationär skärm? Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan laptop och ländrygg, eller kopplingen mellan Windows och dålig skärm.

Att du använder Mac istället för Windows kommer inte påverka din ergonomi.
Citera
2023-07-29, 10:28
Medlem
Det tar inte jättelång tid att vänja sig vid alla genvägar som oftast använder samma tangentbordskombinationer men om du är tillräckligt nyfiken att googla för att se ”vad mer kan göras via kortkommandon?” så kommer en helt ny värld att öppna sig.

Ang 16gb vet jag inte, min senaste Macintosh är en macbook air från 2015 och OS’et funkar väl med något lägre performance-siffror. Däremot rekommenderar jag att inte uppdatera till senaste när du först anat att datorn har börjat bli långsammare.

Tyvärr är planned obsolescence en riktig grej med Macs.
Citera
2023-07-29, 10:34
Medlem
Bildkvaliteten hur då?
Citera
2023-07-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
För att undvika problem med ländryggen kommer jag gå över från stationär data till en laptop.

Använder just nu Windows och vill byta till MacOS, också för jag tycker bild kvaliteten är så mycket bättre på Macbook.

Det kommer bli en Pro 16 Tums för jag gillar större skärmar. Men jag kommer sen köpa en OLED 55 TUMS och koppla laptopen till den.

Använder datorn till E-handel liknande aktiviteter, många fikar uppe, Photoshop och så vidare.

Märkliga val. För absolut pretanda och att få allt rätt, besök en Apple Premium seller eller en Apple Store. Kan allt, vet allt och Är superbt professionella. Sen behöver du ju ju inte handla just där.
Citera
2023-07-29, 11:14
Bannlyst
Citat:

Det känns för mig lite oklart vad du använder datorn till, men det låter relativt avancerat. 16GB RAM är ju inte mycket att hurra för om du kör "Photoshop och så vidare.", beroende på vad du gör i Photoshop. Tänk på att macOS och Windows är natt och dag egentligen. Det framgår ju inte om du kört macOS tidigare, men det är ju ett och annat att lära sig om man går över och är någon slags "avancerad" användare. Tänk på tiden där, om det är värt att gå över till macOS (vilket jag tyckte började bli riktigt kass för ett par år sen). Själv kör jag helst ingen dator alls och om jag måste välja blir det Linux. Kanske ett alternativ för dig? Det lär bli billigast så i alla fall.

Justdetja, om du befinner dig i Stockholm kan jag rekommendera Allservice på Folkkungagatan. Mkt bra affär. Han kan ALLT om mac där verkar det som.
Citera
2023-07-29, 12:37
Medlem
Citat:

Pratar vi ergonomi, så förstår jag inte hur du tänker, en stationär med skärm, skrivbord, stol och bra tgb och mus är ju vida bättre än att sitta med en laptop.

Angående bildkvlitét så beror ju det på vilken skärm och panel och gpu du sitter med, har inget göra med val av OS.

Ska du nu ha en laptop med bra bildkvalitet, så finns det ju hur mycket som helst välja från som är bättre än Mac, för att inte nämna hur mycket bättre och billigare hårdvara du får för pengarna, dessutom slipper du interagera i Apples fanatiska ekosystem.
Citera
2023-07-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
16G RAM räcker gott och väl för många flikar och Photoshop.

Vad gör laptopen för skillnad på ländryggen ifall du ska sitta med en stationär skärm? Jag förstår inte riktigt kopplingen mellan laptop och ländrygg, eller kopplingen mellan Windows och dålig skärm.

Att du använder Mac istället för Windows kommer inte påverka din ergonomi.

Att jag använder en laptop istället en stationärdata gör skillnad, jag kan ligga i sängen med en laptop.
Citera
2023-07-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Bildkvaliteten hur då?

Retina skärm, hög PPI
Citera
2023-07-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Pratar vi ergonomi, så förstår jag inte hur du tänker, en stationär med skärm, skrivbord, stol och bra tgb och mus är ju vida bättre än att sitta med en laptop.

Angående bildkvlitét så beror ju det på vilken skärm och panel och gpu du sitter med, har inget göra med val av OS.

Ska du nu ha en laptop med bra bildkvalitet, så finns det ju hur mycket som helst välja från som är bättre än Mac, för att inte nämna hur mycket bättre och billigare hårdvara du får för pengarna, dessutom slipper du interagera i Apples fanatiska ekosystem.

Ge mig ett alternativ, istället för MacOs?

Vad är Apples Ekosystem? Vad menar du
Citera
2023-07-29, 12:48
Medlem
Citat:
Retina skärm, hög PPI
Finns ju exakt samma PPI på datorer med Windows eller ChromeOS?
Citera
2023-07-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ge mig ett alternativ, istället för MacOs?

Vad är Apples Ekosystem? Vad menar du

Typ i stort att dom är inkompatibla med andra system om man inte köper deras svindyra donglar, kablar och annat skit.

Att koppla ihop Apple med Apple går såklart bra utan problem.

Liten enklare förklaring här:
https://crast.net/77946/apple-ecosystem-the-most-expensive-ecosystem-ever/

TIps, fortsätt med en Windowsbaserad dator om du inte har väldigt specifika behov som kräver Mac
Senast redigerad av peckapecan 2023-07-29 kl. 13:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in