• 1
  • 2
2023-07-25, 14:55
Medlem
Var går gränsen för vad ni anser som Stockholm? Det normala vore väl att räkna allt inom Stockholms kommun som just Stockholm, åtminstone om man ser på hur övriga Sverige ser ut? Ta Göteborg och kommuner som Partille eller Mölndal som exempel. Tillhör tätorten Göteborg och ligger väldigt nära men är egna kommuner, och har, iallafall av mig, alltid setts som "självständiga".

Jag är själv ifrån en kranskommun till Stockholm, och alltid när man talat med personer från andra ställen i landet så är min erfarenhet att 99% (inklusive undertecknad) svarar Stockholm på frågan "var bor du/ var kommer du ifrån", trots att de kommer ifrån ställen som Upplands Väsby eller Huddinge. Har liksom aldrig varit något konstigt med det.
Undantaget är självfallet om man har en konversation där båda parterna är från Stockholm, då det alltid är underförstått att man syftar på "var i Stockholm" när man ställer frågan.

Syftar på områden som t.ex. Väsby och Huddinge som jag nämnde ovan, men också Sollentuna, Upplands Bro, Botkyrka osv. Allt inom Stockholms län egentligen. T.o.m Märsta har jag alltid ansett tillhöra Stockholm, och min erfarenhet är att även boende i Märsta har samma uppfattning.

Delar ni min uppfattning av att det är unikt för Stockholm att kringliggande kommuner anses tillhöra staden? Om ja, varför är det så?
Citera
2023-07-25, 14:56
Avstängd
Det tillhör stockholms län, det är skillnad på län och kommuner.
Citera
2023-07-25, 15:00
Medlem
Och det finns bara kommuner i Sverige inte städer numera därför Stockholm nu kallar sig Stockholms stad, typ namnändring
Citera
2023-07-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Det tillhör stockholms län, det är skillnad på län och kommuner.

Ja, jag är medveten om det. Men precis som Partille och Mölndal tillhör tätorten Göteborg brukar dessa anses som "självständiga" kommuner och inte tillhöra Göteborg, medans min uppfattning är att majoriteten anser kranskommunerna vara Stockholm.

Syftar mest på den allmänna uppfattningen. Om någon får höra *Kranskommun*, tänker de då "Aha, Stockholm", eller tänker de "Aha, *kranskommun*".

Svårt att förklara, men förhoppningsvis begriper någon.

Edit: Till Stockholms län hör ju även kommuner som Nynäshamn och Norrtälje. Är väl ingen vad jag vet som anser dessa "vara" Stockholm. Allt detta grundar sig på personliga uppfattningar, men vad är det som gör att Märsta för tankarna till Stockholm, men inte Södertälje? Båda är kommuner inom Stockholms län.
Senast redigerad av jeffreythugga 2023-07-25 kl. 15:06.
Citera
2023-07-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Ja, jag är medveten om det. Men precis som Partille och Mölndal tillhör tätorten Göteborg brukar dessa anses som "självständiga" kommuner och inte tillhöra Göteborg, medans min uppfattning är att majoriteten anser kranskommunerna vara Stockholm.

Syftar mest på den allmänna uppfattningen. Om någon får höra *Kranskommun*, tänker de då "Aha, Stockholm", eller tänker de "Aha, *kranskommun*".

Svårt att förklara, men förhoppningsvis begriper någon.
Dom vill vara Stockholmare å bo i "storstan"
Citera
2023-07-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Dom vill vara Stockholmare å bo i "storstan"

Ja, jag tror också det är så, men kan det även vara förklaringen till att övriga landet kopplar typ Sollentuna till Stockholm?
Citera
2023-07-25, 15:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Ja, jag tror också det är så, men kan det även vara förklaringen till att övriga landet kopplar typ Sollentuna till Stockholm?

Nej.

Eftersom att alla inte fattar vart tex sollentuna osv ligger. Pratar du med en random gbgare har dom ingen aning då säger man jag bor i stockholm.

Pratar man med nån som är fr sthlm så sägee man ja bor i sollentuna
Citera
2023-07-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Nej.

Eftersom att alla inte fattar vart tex sollentuna osv ligger. Pratar du med en random gbgare har dom ingen aning då säger man jag bor i stockholm.

Pratar man med nån som är fr sthlm så sägee man ja bor i sollentuna
Stämmer, beror på mottagarens kännedom
Citera
2023-07-25, 15:14
Bannlyst
Hela Storstockholm är Stockholm, som namnet antyder.
Citera
2023-07-25, 16:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Hela Storstockholm är Stockholm, som namnet antyder.

Stockholm är Stockholms stad eller Stockholms kommun. Storstockholm är Stockholms län.
Citera
2023-07-25, 18:12
Medlem
Rastapunxs avatar
Det är väll för att Stockholm ska verka större än det är?
08 har väll alltid haft lite Londonkomplex och velat spela i samma liga.
Göteborgare har inte samma komplex så behöver inte överdriva på det sättet.
Citera
2023-07-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Det är väll för att Stockholm ska verka större än det är?
08 har väll alltid haft lite Londonkomplex och velat spela i samma liga.
Göteborgare har inte samma komplex så behöver inte överdriva på det sättet.

Nu är Göteborgare visserligen snäppet värre. Töntiga Lerumsbor anser att de är från GBG. Här i Sthlm däremot!!! Är väl väl bara Solnatattare som inbillar sig att de tillhör Sthlm med sitt äckliga råttsunda?
Folk från Brandbergen säger aldrig att de är stockholmare, alltid är de ärliga och säger att de bor i Haninge.

Vidriga jävla solnatattare….
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in