Citat:
Ursprungligen postat av
LovableGoofball
Denna typ av armchair-Youtube-analys-tänkande är helt makalöst idiotisk.
Skulle snarare säga att det är ett akademiskt, eller generellt analytiskt tillvägagångssätt. Ingenting specifikt för youtube, i mitt omdöme. Du skulle lätt kunna få en artikel publicerad som driver en sådan tes. Även om jag som sagt är skeptisk angående dess riktighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
LovableGoofball
Scorsese är allt för tydlig i sitt filmskapande för att något sånt här skulle stämma.
Så Scorsese jobbar aldrig med subtilitet?
Inget övertygande argument, i min bok
Citat:
Ursprungligen postat av
LovableGoofball
Hade Sullivan varit bög så hade det varit uppenbart i filmen, och i så fall hade karaktärens sexualitet också haft någon mening i själva storyn - men det har den såklart inte.
(SPOILER för vissa saker nedan)
Alltså, att "karaktärens sexualitet" "såklart inte" skulle ha "någon
mening i själva storyn" anser jag vara uppenbart falskt. Sullivan har problem med att få upp den, något han inte vill tala om med Madolyn. Han bara säger "I gotta go to work", eller nått, och drar. Såklart att det har en mening. Det bidrar till att fylla ut den karaktär han spelar, att göra den mer levande.
Samma sak med scenen mot slutet då Sullivan skjuter Costello, efter att ha frågat honom: "Is this what this is about? All that murdering and fucking -- and no sons?" Som också noteras i den där videon läser Costellos donna nån bok om just pregnancy, vilket helt tydligt tematiserar den kriminella världen som besatt av fucking, men samtidigt ofruktbar.
Man kan också notera Sullivans dödslängtan, som han om jag inte missminner mig uttrycker två gånger: först på väg ner i hissen med Costigan ("just kill me now", eller nått sånt), och sen precis innan Dignam skjuter honom i huvudet.
Som jag sa i min förra post, emellertid, så skulle jag nog själv hellre se Sullivans sexuella problem i samband med den kriminella världens fixering vid virilitet och potens. Och Sullivan blev snarast
indragen i den kriminella världen, utan att egentligen någonsin riktigt vilja tillhöra den (heterosexuell normativitet..
). Så han har alltid haft ett inre motstånd mot den, som då delvis tar sig uttryck i en oförmåga att riktigt leva upp till machonormen. Därav de homofoba skämten och erektionsproblemen.
Gillar han Madolyn? Sätten som han och Costigan reagerar på fotot av henne från när hon var barn indikerar att Costigan gör det, på ett djupare, emotionellare plan, medan Sullivan kanske snarast behöver henne som trofé (Costigan vill sätta upp bilden på väggen, Sullivan vill ta bort den). Vilket ju också ordväxlingen med Ellerby (Baldwin) visar på (alltså att en fru visar att man har en fungerande kuk, vilket Sullivan dock inte har, trots att han har en tjej).
Men visst, man kan se filmen som lite schysst pang-pang också. Intresserar man sig för nyanser är det dock uppenbart att den emotionella triangeln som skapas mellan Sullivan - Madolyn - Costigan är rätt viktig den också. Annars kunde man ju i princip klippa bort henne.
Men återigen, jag är själv skeptisk till tesen att Sullivan skulle vara gay. Det är hursomhelst inget som sägs explicit. Det som däremot sägs explicit är att han hela tiden agerar som vore han värsta alfa-hanen, medan han i verkligheten inte klarar av att bära upp den rollen (erektionsproblem, dödslängtan).