Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-03, 00:10
  #241
Medlem
Carnage.s avatar
Tycker inte att originalet var något märkvärdigt, denna är mycket mer spännande. En favoritfilm, helt klart.
Citera
2014-06-03, 00:29
  #242
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Tycker inte att originalet var något märkvärdigt, denna är mycket mer spännande. En favoritfilm, helt klart.
Håller med! Fattar heller inte hur folk kan säga att Departed är dålig bara för att det är en remake, som blev bättre originalet.
Citera
2014-06-03, 00:30
  #243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solvargen
I filmen verkar den riktiga makten ligga hos irländarna.
Den här filmen är också en av mina favoritfilmer som jag brukar se varje sommar.
Vad tror ni om Vera Farmigas barn?Själv tror jag att det är

Exakt vad jag sa

Citera
2014-06-03, 15:52
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Håller med! Fattar heller inte hur folk kan säga att Departed är dålig bara för att det är en remake, som blev bättre originalet.
Det beror väl lite på vilken film man ser först. Såg Departed först och Internal Affairs sen. Min kompis säg IA först och tycker den är överlägsen.
Citera
2014-08-03, 22:29
  #245
Medlem
Elementarts avatar
Den är inte lika bra nu som första gången man såg den. Men Mark Wahlbergs repliker håller fortfarande
Citera
2016-06-10, 15:17
  #246
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Bra film och jag fastnar för den. Kanske inte i världsklass, men en bra film som är helt klar sevärd. Bra skådespelare också är med i filmen.
Citera
2016-06-10, 16:45
  #247
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Fast slutet var lite wierdo.
Citera
2016-06-10, 21:58
  #248
Medlem
FugitiveDucks avatar
Kommer ihåg hur besviken jag blev när jag såg originalet, Infernal Affairs. Fy, fy sicken skitfilm - i jämförelse med denna. Melodramatiskt och övertydligt trams. Kan verkligen inte begriiiipa (!) att vissa håller den högre än Scorseses briljanta film.
Citera
2016-06-11, 14:08
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Fast slutet var lite wierdo.

Vad var det som var så konstigt med det?
Citera
2017-10-16, 01:59
  #250
Medlem
Finns en rätt intressant teori om att Sullivan är homo. Inte helt övertygande, men det finns en del indikationer. Utreds av nån snubbe på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=AgSja633_F4&t

Scorsese är förstås allmänt rätt sexfixerad, så man kanske inte ska fokusera alltför mycket på just homoaspekten. Det faktum att Sullivan har
, tex, kan man kanske lika gärna se i relation till nån allmän fixering vid manlig potens. Så kunde man också förklara Sullivans inledande homofoba skämt vid polisakademin. Men samtidigt, i en bra film är ingenting där av slump, så frågan kvarstår då varför han vid två tätt på varandra följande tillfällen ska skämta om hur firemen är "fucking queers." Costigan hade knappast gjort det. (Men ok, Costigan är good, och Sullivan bad.)

Men skulle man skriva en universitetsuppsats eller nått på den tematiken kunde man lätt få ett A.

Grymt bra film, hursomhelst. Förvånande att så många här inte gillar den.
Citera
2017-10-16, 16:18
  #251
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Finns en rätt intressant teori om att Sullivan är homo. Inte helt övertygande, men det finns en del indikationer. Utreds av nån snubbe på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=AgSja633_F4&t

Scorsese är förstås allmänt rätt sexfixerad, så man kanske inte ska fokusera alltför mycket på just homoaspekten. Det faktum att Sullivan har
, tex, kan man kanske lika gärna se i relation till nån allmän fixering vid manlig potens. Så kunde man också förklara Sullivans inledande homofoba skämt vid polisakademin. Men samtidigt, i en bra film är ingenting där av slump, så frågan kvarstår då varför han vid två tätt på varandra följande tillfällen ska skämta om hur firemen är "fucking queers." Costigan hade knappast gjort det. (Men ok, Costigan är good, och Sullivan bad.)

Men skulle man skriva en universitetsuppsats eller nått på den tematiken kunde man lätt få ett A.

Grymt bra film, hursomhelst. Förvånande att så många här inte gillar den.

Denna typ av armchair-Youtube-analys-tänkande är helt makalöst idiotisk. Scorsese är allt för tydlig i sitt filmskapande för att något sånt här skulle stämma. Hade Sullivan varit bög så hade det varit uppenbart i filmen, och i så fall hade karaktärens sexualitet också haft någon mening i själva storyn - men det har den såklart inte.
Citera
2017-10-16, 17:36
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Denna typ av armchair-Youtube-analys-tänkande är helt makalöst idiotisk.

Skulle snarare säga att det är ett akademiskt, eller generellt analytiskt tillvägagångssätt. Ingenting specifikt för youtube, i mitt omdöme. Du skulle lätt kunna få en artikel publicerad som driver en sådan tes. Även om jag som sagt är skeptisk angående dess riktighet.

Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Scorsese är allt för tydlig i sitt filmskapande för att något sånt här skulle stämma.

Så Scorsese jobbar aldrig med subtilitet? Inget övertygande argument, i min bok

Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Hade Sullivan varit bög så hade det varit uppenbart i filmen, och i så fall hade karaktärens sexualitet också haft någon mening i själva storyn - men det har den såklart inte.

(SPOILER för vissa saker nedan)

Alltså, att "karaktärens sexualitet" "såklart inte" skulle ha "någon mening i själva storyn" anser jag vara uppenbart falskt. Sullivan har problem med att få upp den, något han inte vill tala om med Madolyn. Han bara säger "I gotta go to work", eller nått, och drar. Såklart att det har en mening. Det bidrar till att fylla ut den karaktär han spelar, att göra den mer levande.

Samma sak med scenen mot slutet då Sullivan skjuter Costello, efter att ha frågat honom: "Is this what this is about? All that murdering and fucking -- and no sons?" Som också noteras i den där videon läser Costellos donna nån bok om just pregnancy, vilket helt tydligt tematiserar den kriminella världen som besatt av fucking, men samtidigt ofruktbar.

Man kan också notera Sullivans dödslängtan, som han om jag inte missminner mig uttrycker två gånger: först på väg ner i hissen med Costigan ("just kill me now", eller nått sånt), och sen precis innan Dignam skjuter honom i huvudet.

Som jag sa i min förra post, emellertid, så skulle jag nog själv hellre se Sullivans sexuella problem i samband med den kriminella världens fixering vid virilitet och potens. Och Sullivan blev snarast indragen i den kriminella världen, utan att egentligen någonsin riktigt vilja tillhöra den (heterosexuell normativitet.. ). Så han har alltid haft ett inre motstånd mot den, som då delvis tar sig uttryck i en oförmåga att riktigt leva upp till machonormen. Därav de homofoba skämten och erektionsproblemen.

Gillar han Madolyn? Sätten som han och Costigan reagerar på fotot av henne från när hon var barn indikerar att Costigan gör det, på ett djupare, emotionellare plan, medan Sullivan kanske snarast behöver henne som trofé (Costigan vill sätta upp bilden på väggen, Sullivan vill ta bort den). Vilket ju också ordväxlingen med Ellerby (Baldwin) visar på (alltså att en fru visar att man har en fungerande kuk, vilket Sullivan dock inte har, trots att han har en tjej).

Men visst, man kan se filmen som lite schysst pang-pang också. Intresserar man sig för nyanser är det dock uppenbart att den emotionella triangeln som skapas mellan Sullivan - Madolyn - Costigan är rätt viktig den också. Annars kunde man ju i princip klippa bort henne.

Men återigen, jag är själv skeptisk till tesen att Sullivan skulle vara gay. Det är hursomhelst inget som sägs explicit. Det som däremot sägs explicit är att han hela tiden agerar som vore han värsta alfa-hanen, medan han i verkligheten inte klarar av att bära upp den rollen (erektionsproblem, dödslängtan).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback