Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-23, 15:30
Bannlyst
Dömdes för 3 år sedan, för grov rattfylla (alkohol) och tänkte nu kolla om någon på Flashback har erfarenhet av att ansöka om alkolås, så pass lång tid efter.

Jag lämnade in en ansökan för ca 1 år sedan, men dom avslog den och hänvisade till att man bara har ett antal månader på sig, efter omhändertagandet av körkortet att göra en sådan ansökan.

Något jag tycker är märkligt. Inget har ändrat sig sedan dess, och jag har samma förutsättningar att få alkolås nu, som jag hade direkt efter körkortsåterkallelsen.

Är det någon idè att överklaga en avslagen ansökan? Eller göra en nu igen?

Någon som har gjort detta? Eller någon som vet varför man inte kan ansöka om alkolås en längre tid efter omhändertagandet?

Vore oerhört tacksam för svar, från er som VET vad ni pratar om.

Eventuella moralkärringar kan lipa i en annan tråd!
Citera
2023-07-23, 15:38
Medlem
Hur länge drog dom körkortet ? Förutsätter att du hade ett.
Var det mer än 12 månader ?
Citera
2023-07-23, 15:41
Avstängd
Har dom inte nekat dig pga att du redan fått tillbaka kortet? De drar de knappast i 3 år?

Vill du ha ett sånt lås får du väl köpa de själv?
Citera
2023-07-23, 15:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Dömdes för 3 år sedan, för grov rattfylla (alkohol) och tänkte nu kolla om någon på Flashback har erfarenhet av att ansöka om alkolås, så pass lång tid efter.

Jag lämnade in en ansökan för ca 1 år sedan, men dom avslog den och hänvisade till att man bara har ett antal månader på sig, efter omhändertagandet av körkortet att göra en sådan ansökan.

Något jag tycker är märkligt. Inget har ändrat sig sedan dess, och jag har samma förutsättningar att få alkolås nu, som jag hade direkt efter körkortsåterkallelsen.

Någon som har gjort detta? Eller någon som vet varför man inte kan ansöka om alkolås en längre tid efter omhändertagandet?

varför har du inte fått tillbaka ditt körkort efter tre år?
Kan du inte börja där så slipper du detta med alkolås?
Obs, jag är inte moralkärring utan har haft alkolås själv
----------------
Din fråga har jag inget svar på. men det verkar ju som om det inte går efter ditt eget försök.
Citera
2023-07-23, 15:58
Citat:
Om reglerna säger att du ska skicka in inom en viss tid och du inte gjort det har jag svårt att se hur en överklagan skulle hjälpa.
Citera
2023-07-23, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
varför har du inte fått tillbaka ditt körkort efter tre år?
Kan du inte börja där så slipper du detta med alkolås?
Obs, jag är inte moralkärring utan har haft alkolås själv
----------------
Din fråga har jag inget svar på. men det verkar ju som om det inte går efter ditt eget försök.

Har inte behövt körkortet dessa år. Har gångavstånd till jobbet.

Men nu vill jag ha tillbaka det!

Nej, får väl se om någon här kan svara på det.

Har bränt iväg några mail till jurister som påstås inrikta sig på körkortsärenden också. Så får se om jag får något svar i veckan.
Citera
2023-07-23, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Hur länge drog dom körkortet ? Förutsätter att du hade ett.
Var det mer än 12 månader ?

Hade flera behörigheter. Spärrtid på 24 månader. Den har gått ut för längesedan.
Citera
2023-07-23, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om reglerna säger att du ska skicka in inom en viss tid och du inte gjort det har jag svårt att se hur en överklagan skulle hjälpa.

Det är ju just det jag isåfall vill överklaga, varför det är satt en tidsgräns, och isåfall vad den tidsgränsen motiveras med?

Mina förutsättningar nu, ser likadana ut som dom gjorde när jag blev erbjuden att ansöka om villkorat körkort med alkolås.
Citera
2023-07-23, 16:09
Medlem
Citat:

Du har väl fått dokumentation från Transportsyrelsen, med alla detaljer. Att skicka in ansökan inom giltig tid anses som ett intresse av att det är viktigt att du behöver körkortet. Har du ansökt om körkortstillstånd? Alkolås är ingen garanti för ett nytt körkort.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-07-23 kl. 16:12.
Citera
2023-07-23, 16:12
Medlem
laughingducks avatar
Måste man ansöka om det även om man sätter in det på eget bevåg 🤔
Citera
2023-07-23, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har väl fått dokumentation från Transportsyrelsen, med alla detaljer. Att skicka in ansökan inom giltig tid anses som ett intresse av att det är viktigt att du behöver körkortet.

Uppgav som anledning att jag då inte hade ekonomisk möjlighet till det. Och det lär ju finnas kvar, som grund för överklagande.

Dessutom tror jag inte att dom har några bevis för att jag mottagit deras delgivning gällande ärendet. Det var en delgivningsman hemma, som stack in brevet i dörren när jag drog igen den, så där står det väl ord mot ord. Men det är ju ett halmstrå att gripa efter, om så skulle behövas.

Jag har redan ett ärende igång, har lämnat 3 av 4 prover för att kunna ansöka om körkortstillstånd, men tänker att det ju blir smidigare att köra med villkorat och alkolås.
Citera
2023-07-23, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Måste man ansöka om det även om man sätter in det på eget bevåg 🤔

Ja! Det måste man.

Sen måste man lämna in deras alkolås på service/avläsning med jämna mellanrum. Så man måste få godkänt att ha alkolås, man kan inte bara bränna dit ett själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in