Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-09-27, 00:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Det tror jag inte den måste ha eftersom det han redan har körkort och kan hantera en bil.
Ur Trafikverket
Körprovet

Innan körprovet ska du visa ditt körkort. Körkortet ska vara giltigt med behörighet B och vara utfärdat i Sverige, eller i något annat land inom EES. Ta med giltig ID-handling till provet.
Du kan boka Trafikverkets bil samtidigt som du bokar tid för körprovet. Du väljer själv om du vill genomföra provet med manuell eller automatväxlad bil.

Jag håller på att ta taxiförarlegitimation och är ganska säker på hur det funkar. Inte en enda gång har jag fått för mig att man skulle kunna rulla in med sin 30 år gamla Volvo, sin privata pärla – eller vilken Saab som helst eller en sprillans ny Tesla eller årets Mercedes-Benz 2025 direkt från fabriken – till Trafikverket för att köra upp. Kom igen nu, tänk lite innanför pannbenet!
Hur säker bilen än är, så funkar det inte så.

Det är dubbelkommando som gäller vid taxikörprovet – punkt slut. Det finns redan tillräckligt många i Sverige som har körkort men som, ärligt talat, inte borde ha det. Du en av de. Så ja, det är ganska logiskt att man inte får köra upp för taxiförarlegitimation i vad som helst. Trafikverket vill ju gärna att både du och inspektören överlever provet.
Citera
2025-09-27, 00:55
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorglos
Ur Trafikverket
Körprovet

Innan körprovet ska du visa ditt körkort. Körkortet ska vara giltigt med behörighet B och vara utfärdat i Sverige, eller i något annat land inom EES. Ta med giltig ID-handling till provet.
Du kan boka Trafikverkets bil samtidigt som du bokar tid för körprovet. Du väljer själv om du vill genomföra provet med manuell eller automatväxlad bil.

Jag håller på att ta taxiförarlegitimation och är ganska säker på hur det funkar. Inte en enda gång har jag fått för mig att man skulle kunna rulla in med sin 30 år gamla Volvo, sin privata pärla – eller vilken Saab som helst eller en sprillans ny Tesla eller årets Mercedes-Benz 2025 direkt från fabriken – till Trafikverket för att köra upp. Kom igen nu, tänk lite innanför pannbenet!
Hur säker bilen än är, så funkar det inte så.

Det är dubbelkommando som gäller vid taxikörprovet – punkt slut. Det finns redan tillräckligt många i Sverige som har körkort men som, ärligt talat, inte borde ha det. Du en av de. Så ja, det är ganska logiskt att man inte får köra upp för taxiförarlegitimation i vad som helst. Trafikverket vill ju gärna att både du och inspektören överlever provet.
Du glömde ta upp att man måste va 18 år också, så du lär få vänta ett tag till. Du kan inte gå direkt från A-traktor till Taxi.

Hursomhelst så har du inte visat att jag hade fel. Leta igen.
Senast redigerad av Moob 2025-09-27 kl. 00:59.
Citera
2025-09-27, 07:37
Medlem
Körde upp nyligen och då var det trafikverkets egna Volvo XC40 som gällde inte egen bil.
Om nån är intresserad kan jag beskriva hur uppkörningen går till.
Citera
2025-09-28, 00:17
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Körde upp nyligen och då var det trafikverkets egna Volvo XC40 som gällde inte egen bil.
Om nån är intresserad kan jag beskriva hur uppkörningen går till.
Beskriv gärna, tack.
Citera
2025-09-28, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Beskriv gärna, tack.
Det är som en vanlig uppkörning fast med högre krav.
Det börjar på trafikverket med en säkerhetskontroll sen ska man visa hur man sätter i en barnstol. Sen är uppköraren som en taxikund som vill åka till olika platser, först en plats (tex sjukhuset), sen en bostadsadress och då kan man använda gps och slutligen beskriver hen en plats typ en butik och då ska du hitta dit. Viktigt att planera körningen så att det blir den snabbaste och bästa vägen och att man lämna kunden på ett bra sätt.
Under uppkörningen är det mycket viktigt att man får till allt med att framföra bilen mycket bra, allt måste sitta perfekt. Sen måste man också köra aktivt men mjukt och behagligt utan att köra för fort.

Jag rekommenderar en dubbellektion på körskola innan för att få till det sista för även om man är van bilförare är det svårt att göra allt rätt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in