Citat:
Ursprungligen postat av
Moob
Det tror jag inte den måste ha eftersom det han redan har körkort och kan hantera en bil.
Ur Trafikverket
Körprovet
Innan körprovet ska du visa ditt körkort. Körkortet ska vara giltigt med behörighet B och vara utfärdat i Sverige, eller i något annat land inom EES. Ta med giltig ID-handling till provet.
Du kan boka Trafikverkets bil samtidigt som du bokar tid för körprovet. Du väljer själv om du vill genomföra provet med manuell eller automatväxlad bil.
Jag håller på att ta taxiförarlegitimation och är ganska säker på hur det funkar. Inte en enda gång har jag fått för mig att man skulle kunna rulla in med sin 30 år gamla Volvo, sin privata pärla – eller vilken Saab som helst eller en sprillans ny Tesla eller årets Mercedes-Benz 2025 direkt från fabriken – till Trafikverket för att köra upp. Kom igen nu, tänk lite innanför pannbenet!
Hur säker bilen än är, så funkar det inte så.
Det är dubbelkommando som gäller vid taxikörprovet – punkt slut. Det finns redan tillräckligt många i Sverige som har körkort men som, ärligt talat, inte borde ha det. Du en av de. Så ja, det är ganska logiskt att man inte får köra upp för taxiförarlegitimation i vad som helst. Trafikverket vill ju gärna att både du och inspektören överlever provet.