2024-06-26, 22:35
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har aldrig upplevt någon arrogans i Italien. Trivs själv gott i norra Italien, södra..har jag ej prövat på.

Gör ju också gott också om man lär sig några små strofer på Italienska, som tex : -Buongiorno, parli inglese ?

Bara för att bryta isen, och visar lite bondförnuft. "-When i Rome.., do as.."

Precis som i Frankrike.

Menar du att man ska börja stöta på andras fruar framför deras män, försöka blåsa folk på några euro och sluta behandla folk med respekt bara för att man tvingats resa till det rövhål till land som kallas Italien?
Citera
2024-06-26, 22:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Menar du att man ska börja stöta på andras fruar framför deras män, försöka blåsa folk på några euro och sluta behandla folk med respekt bara för att man tvingats resa till det rövhål till land som kallas Italien?

Nää, ..och om du har haft sådana erfarenheter så har jag en full förståelse att Italien inte blir ett ställe du vill återvända till.
Citera
2024-06-26, 22:47
Medlem
Knotknets avatar
Osten, vinet, försvarsfotbollen, språket, Morriconne.

Spanien har inget av detta, möjligtvis vinet.
Citera
2024-06-26, 23:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Haha. Det är ju bara så bisarrt att man häpnar. Inte heller så sugen på att åka tillbaka till Itaaaaalien antar jag?
Jag gillar faktiskt Italien och de flesta italienare plus naturen, maten och vinet, men det är alldeles för lätt att "störa verksamheten" och provocera. Maffian tänker som vissa nationella och att vara en utländsk nolla med en vacker italiensk fru kan vara vanskligt här och var.
Citera
2024-06-27, 13:02
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Hur menar du med säker i din relation till din tjej?

Det är ju inte direkt så att jag tror att min fru skall vara otrogen med kyparen. Jag menar oddsen för att han skall lyckas med någon tjej på en hel säsong med den taktiken är ju så gott som noll, det måste ju han också förstå. Jag tolkar det mer som att han vill markera att han kan bete sig hur som helst och inte respekterar mig än att han gör ett seriöst försök att ragga upp en tjej att dra hem för kvällen.

Du verkar vara helt besatt av en enskild händelse... släpp det!

Om samma sak hade hänt igen så kanske det hade varit något men att avfärda ett helt land pga det och samtidigt skönmåla Spanien, äh.

Jag har varit mycket i Italien, mestadels i söder. Finns en del jag inte gillar men det är fan inte ett själlöst land som Spanien är till mångt och mycket. Ni som inte gillar landet verkar ha snurrat omkring främst vid Rom och uppåt, så jag tror inte ni sett det verkliga landet.
Citera
2025-07-29, 14:30
Medlem
Adelaides avatar
Tycker själv Italien är ett underbart land. Jag känner inte alls igen beskrivningen om arrogans. Tycker italienare överlag är trevliga och tar gärna en stunds snack. På hotell och restauranger i Italien får du definitivt bättre service än i Sverige (om du inte är på nåt skitställe dvs).

Fick dock lite U-landskänsla emellanåt. Det fanns ingen mobilapp för bussbiljetter i Rom utan man fick köpa det i någon tobaksaffär och sen skanna i någon maskin på bussen. Känns väldigt 90-tal.
Citera
2025-07-29, 15:32
Medlem
När jag stod vid en servering på en rastplats längs motorväg i Italien kom det fram en man när jag hade parkerat min mc. Där var mycket lös packning på min mc som satt med spännband eller stroppar och jag hade hängt jacka samt hjälm på mc:n för att lufta dem när jag åt. Hur som var mannen italienare och varnade mig för att lämna kvar lösa saker då italienare var tjuvar. Själv hade han bara varit inne och köpt en baguette och dricka för att äta det ute där han såg sin bil. Jag litar inte på andra italienare, sa han, då de stjäl direkt om de får chansen.

Vi pratade en stund och jag menade att det var svårt med mc och att utrustningen behövde luftas då man svettas i värmen. Jag kan stå här och äta sa han så kan jag ha en blick på både min bil och din mc. Du fick ju en skuggig plats så det kan vara skönt att stå i skuggan och äta. Gör så, sa jag, och gick in för mat men satte mig så att jag åtminstone såg ut mot mc:n. Mannen stod där en bra stund innan han gick till sin bil och körde iväg.

När jag kom ut så synade jag mina saker noga men allt var där. Men intressant att en italienare varnade mig för sitt eget folk och det har hänt flera gånger efter den gången. Jag har kört mc i väldigt många länder i Europa men aldrig varit med om detta mer än i just Italien. Dock har jag varit med om stölder i Spanien, Belgien och Andorra då förutom Sverige. I Spanien vägrade polisen skriva att något blivit stulet utan skrev att man tappat det och i Belgien fick man inte ens en anmälan utan bara ett registreringsnummer man kunde ge till sitt försäkringsbolag.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-07-29 kl. 15:39.
Citera
2025-09-07, 17:04
Avslutad
Låter som att du beskriver den sydligaste delen av Italien (billigast mat + vin), är man på skumma delar kan vara lite jobbit med den dära extra euron, men går du till en restaurang eller cafe så är de extremt petiga med kvitton och priser då det är dyra böter på det. I syd var det mest mafia verksamhet i förr, men är idag mer eller mindre borta (polisen är hård på det).

Mitten har man Toscana, finna ställen för road trip under sommaren och sen har man Dolomiterna för vintern i norra delen, skidorter med många pistar med vy över berg.

Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Håll dig ifrån storstäderna så kommer du se ett mindre snobbigt Italien.
Helt ärligt, tycker att Stockholm har fler snobbigare typer än Milano. T.S borde ta sig Stockholm en kväll och få en reality check.
Senast redigerad av SnowboarMusik 2025-09-07 kl. 17:15.
Citera
2025-09-08, 07:25
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag uppskattar både Italien och Spanien.

Besökte italienska rivieran för ett par år sedan. Hus målade i granna färger, klart badvatten, historia, goda råvaror. Svårt att hitta något jag inte gillade. Det skulle ha varit priserna i bl.a. Portofino då.
Citera
2025-09-08, 19:09
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Norra italien är ju magiskt fint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in