Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2023-07-25, 03:31
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En svensk tuk-tuk bör nog ha stängbar dörr och i dom krokarna vill man nog ha värme.
Dock så är inte Kiruna överdrivet stort om man räknar bort gruvan och tomområdet mellan gruvan och stan. Tvivlar på att själva samhället är större en LA.

Enligt en person som jobbar inom Lantmäteriet så är Kiruna större. Minns ej men tror hen räknade med gruvan och delar av områden runt omkring vilka ingick i Kiruna stad.
Citera
2023-07-25, 03:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Enligt en person som jobbar inom Lantmäteriet så är Kiruna större. Minns ej men tror hen räknade med gruvan och delar av områden runt omkring vilka ingick i Kiruna stad.
Fast räknar man med gruvan är ju Kiruna stort. Räknar man bara den del av stan som vanligt folk kan röra sig fritt i så är det en helt annan sak då gruvan och tillhörande tomområden framför den garanterat tar upp minst hälften av ytan.
Citera
2023-07-25, 03:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Fast räknar man med gruvan är ju Kiruna stort. Räknar man bara den del av stan som vanligt folk kan röra sig fritt i så är det en helt annan sak då gruvan och tillhörande tomområden framför den garanterat tar upp minst hälften av ytan.

Aja Sveriges största stad sett till yta. Med gruvan och tomområden så är Kiruna stort trots allt.

Centrala Los Angeles är mindre än Kiruna.
Senast redigerad av Bertil85 2023-07-25 kl. 03:42.
Citera
2023-07-25, 03:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Aja Sveriges största stad sett till yta. Med gruvan och tomområden så är Kiruna stort trots allt.

Centrala Los Angeles är mindre än Kiruna.
Ganska ointressant i debatten om tuk-tuks då vanligt folk knappast får köra omkring med tuk-tuks inne i gruvan. Här är det själva samhällets storlek exkl. gruvan som är intressant.
Citera
2023-07-25, 03:45
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ganska ointressant i debatten om tuk-tuks då vanligt folk knappast får köra omkring med tuk-tuks inne i gruvan. Här är det själva samhällets storlek som är intressant.

Ok!
Citera
2023-07-27, 09:17
Medlem
Det finns en tuk-tuk med flak i Lövgärdet Angered, som jag ser/hör dagligen😁.
Den kommer ylande ner mot Angered på morgonen och tillbaka på EM.
Vet dock inte om den kvalificerar sig iom att det är ett flak istället för sittplatser, men har ofta funderat på vad användningsområdet är med tanke på den svaga 2-taktaren.

När han kör neråt så ylar den och går ändå inte fortare än max 40km/h i nerförsbacke och det går betydligt långsammare när han åker hem, ser den 2-3ggr i veckan.

Den är/skulle varit himmelsblå men är så solblekt att man kan skymta den blå färgen..

Men har bara sett den köra med endast en person i och kan inte föreställa mig hur slö den skulle bli med last på flaket? I tex Thailand skulle den funka perfekt men jag bor i angered Göteborg och här är det backar precis överallt.

Den hade mått bra med en nyare scooter motor eller en 125cc, för med last lär den inte komma upp för branta backar, tänk en gammal mopedmotor från 70-talet så vet dom som hade moped på den tiden att om det var det en riktigt brant backe fick man ibland hjälpa till med fötterna.

Antar att det var därför nästan alla drog pluggar och trimmade på den tiden. Men visst är det en syn för ögat!

Personligen hade jag satsat på en reggad mopedbil istället i pickup utförande.

Ägaren är en 65årig man och i den toppar ca 30km/h på raksträcka med föraren, skulle vilja se den med lite last och en passagerare 🤔.
Är dom inte tvungna att ha en triangel bak? (långsamtgående fordon)
Men kanske inte behövs, vet inte om det räknas som moped el något annat. Kan tillägga att det ser ut som om den är från 70-80 talet, och det skiljer en hel del på motorerna då och nu. Den är fruktansvärd slö iaf och man får sig ett gott skratt med bilköerna bakom, jag han kör på bilvägen dessutom 🤣
Citera
2023-07-28, 21:58
Medlem
ormbitens avatar
Jag vill ha en sån här Tuk Tuk...
Med Hayabusa motor...

https://m.youtube.com/shorts/btv9D1dPfgA

https://m.youtube.com/watch?v=3txNgcZF4cI&t=495s&pp=ygUQdHVrIHR1ayBoYXlh YnVzYQ%3D%3D

Citera
2023-08-12, 15:03
Medlem
TheGretaResets avatar
Fanns en greve wachtmeister i uppsala som cyklade richshaw (snacka om klassresa 8fanns även en hamilton som jobbade på ett varv i götet). https://www.facebook.com/watch/?v=741439830385804

Den cyklande greven måste jag fått tips om här på flashback.
Citera
2023-08-13, 17:56
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Det finns en tuk-tuk med flak i Lövgärdet Angered, som jag ser/hör dagligen😁.
Den kommer ylande ner mot Angered på morgonen och tillbaka på EM.
Vet dock inte om den kvalificerar sig iom att det är ett flak istället för sittplatser, men har ofta funderat på vad användningsområdet är med tanke på den svaga 2-taktaren.

När han kör neråt så ylar den och går ändå inte fortare än max 40km/h i nerförsbacke och det går betydligt långsammare när han åker hem, ser den 2-3ggr i veckan.

Den är/skulle varit himmelsblå men är så solblekt att man kan skymta den blå färgen..

Men har bara sett den köra med endast en person i och kan inte föreställa mig hur slö den skulle bli med last på flaket? I tex Thailand skulle den funka perfekt men jag bor i angered Göteborg och här är det backar precis överallt.

Den hade mått bra med en nyare scooter motor eller en 125cc, för med last lär den inte komma upp för branta backar, tänk en gammal mopedmotor från 70-talet så vet dom som hade moped på den tiden att om det var det en riktigt brant backe fick man ibland hjälpa till med fötterna.

Antar att det var därför nästan alla drog pluggar och trimmade på den tiden. Men visst är det en syn för ögat!

Personligen hade jag satsat på en reggad mopedbil istället i pickup utförande.

Ägaren är en 65årig man och i den toppar ca 30km/h på raksträcka med föraren, skulle vilja se den med lite last och en passagerare 🤔.
Är dom inte tvungna att ha en triangel bak? (långsamtgående fordon)
Men kanske inte behövs, vet inte om det räknas som moped el något annat. Kan tillägga att det ser ut som om den är från 70-80 talet, och det skiljer en hel del på motorerna då och nu. Den är fruktansvärd slö iaf och man får sig ett gott skratt med bilköerna bakom, jag han kör på bilvägen dessutom 🤣
Gissningsvis är det en Piaggio Ape du sett.
Citera
2025-05-13, 14:37
Samma fundering, finns ju eldrivna Tuk-Tuk, borde väl passa i detta elektriska land i rusningstrafiken.
Citera
2025-05-13, 15:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolpolis
Samma fundering, finns ju eldrivna Tuk-Tuk, borde väl passa i detta elektriska land i rusningstrafiken.
Problemet i Sverige är nog trotts allt att det är en ganska begränsad säsong då folk skulle vilja sätta sig i en Tuk-Tuk. Tuk-Tuktaxi kan möjligen bli en turistgrej på sommaren men i januari vill nog folk åka i en varm taxi.
Citera
2025-05-13, 15:30
Citat:
Problemet i Sverige är nog trotts allt att det är en ganska begränsad säsong då folk skulle vilja sätta sig i en Tuk-Tuk. Tuk-Tuktaxi kan möjligen bli en turistgrej på sommaren men i januari vill nog folk åka i en varm taxi.

Men ändå, hade gärna tagit Tuk-Tuk lite då och då under sommarhalvåret, olyckorna skulle säkert öka, ingen hejd alls i trafiken, ser man Tuk-Tuk i utlandet flyter på hur bra som helst.
Senast redigerad av skolpolis 2025-05-13 kl. 15:37.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in