2025-07-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Marocko är värre än Turkiet. Istanbul framförallt är betydligt mer utvecklat/ sekulärt. Att det finns individer som vill blåsa turister på pengar finns det överallt.

Sammanfattningsvis, Turkiet (Istanbul) är bättre och säkrare än Marocko.
Håller inte med. Kanske säkrare för en ensam kvinna, men Turkiet, och inte minst Istanbul, är den oärligaste plats jag besökt. ALLA lurar Dig; taxichaufförer, hotell, officiella växlingskontor, kyparna på Bosporen-båtarna &c.
Citera
2025-07-30, 14:08
Medlem
george.sthlms avatar
Problemet med Istanbul är att det är så jävla mycket Turkar där. Tröttsamt.
Citera
2025-12-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Zelenskyj och Putin ska också dit, så det känns ju lugnt... Vad kan gå fel..?

Förhoppningsvis har de andra turisterna skrämts bort av upploppen, fängslandena, jordbävningen förra månaden...

Jag hoppas att du hade en jobbig vistelse i Istanbul, med påflugna lurendrejare hack i häl hela tiden, och att du vantrivdes i kvadrat.

Till er andra:

Istanbul suger om man bara vistas i Sultanahmet och Beyoglu. Finns en del skumma barer och potentiellt våldsamma bedragare att hålla sig borta ifrån. Om någon börjar snacka med dig i de här stadsdelarna är det knappast för att vara trevlig, utan det finns alltid en baktanke.
Tar man sig bara bort därifrån är det en oväntat lugn och trivsam stad att ströva omkring i.
Citera
2025-12-23, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regista
Kort svar på frågan: ja, Istanbul är fullkomligt säkert att besöka. De är ganska dåliga på engelska där nere men vänliga och hjälpsamma. Var bara respektfull så är folk respektfulla tillbaka. Istanbul har runt 15 miljoner invånare så det är alltid folk i rörelse vilket bidrar till tryggheten. Det känns inte farligare att promenera genom Istanbul än i svenska städer. Självklart kan man råka på bedragare som vill åt ens pengar men det är på en mycket lägre nivå än typ Marrakesh. Jag förstår inte hur de som kommer hem från Istanbul och klagar på aggressiva och tjuvaktiga försäljare bär sig åt. Till och med i Grand bazaar är det ju fasta priser och kort som gäller nu för tiden...

Det är synd att reseforat på Flashback är så fullt av skrivbordskrigare som aldrig har gått utanför dörren. Många av dessa gör följande associationer: "Istanbul = Turkiet = Mellanöstern = muslimer och araber = dåligt". Inskränkt och felaktigt.

Ser man bortom det islamiska inslaget i gatubilden med minareter och böneutrop så skiljer sig Marocko och Turkiet åt på många sätt. Marocko är en helt integrerad del i arabvärlden och den islamiska världen. Turkiet, och i synnerhet Istanbul, är betydligt mer tekniskt utvecklat och känns som en blandning av Europa och Mellanöstern i mentalitet och samhälle. Promenerar man i Istanbul syns både kvinnor i kjol med utsläppt hår och heltäckta kvinnor med svart niqab. Det är en verklig metropol. Högt och lågt, gammalt och nytt. Turkiet har även en lång tradition av sekularism och denna influens är starkare ju längre västerut i Turkiet man kommer. Tyvärr har dessa ideal tryckts tillbaka något på senare år. Turkar och araber är dessutom olika folkgrupper som talar helt obesläktade språk. Många (mer sekulära) turkar ser ner på arabländerna för deras bristande jämställdhet och strikta hederskultur. Så för att sammanfatta: att TS hade en sämre upplevelse i Marocko ska verkligen inte sätta stopp för ett besök till Istanbul. Det är en imponerande stad. Rent, vackra vyer, låg förekomst av våldsbrott mot turister, billig och god streetfood, exotisk atmosfär och mycket historia.

Bra sammanfattat. Istambul är en av mina favortistäder.
Maten är magisk!
Jag brukar jämföra Balkanmuslimer med Turkmuslimer. Relgionen finns där i vardagen men är inte påtaglig. Man försöker göra det bästa man kan för sin tro, samtidigt som man lever ett "vanligt" liv.
Familjen kommer först istället för religionen.
Upplever att många ungdomar från de regioner är religiösa men bara delvist. Dvs de lever ett liv där religionen spelar roll när man har helgdagar eller när man besöker äldre släktinga.
När man är med jämngamla så är man som vilken europeisk ungdom som helst.

Der är de erfarenheter jag har iaf.
Citera
2025-12-29, 17:21
Medlem
Nyss lämnat Istanbul, här kommer min recension.

Kort: Aldrig mer Turkiet

Lång: Till det positiva, katterna som dräller runt är det trevligaste. Till min glädje verkar turkarna även de vara förtjusta i katterna. Katterna är tama trots dom är hemlösa.
Turkarna är i det stora hela trevliga, dåliga engelska skapar en viss irritation från en del turkar när dom blir lite griniga när dom behöver prata engelska. Konstigt nog är engelskakunskaper riktigt usla i turistyrken.
Jag kände mig helt säker, ingen tillstymmelse till hotfull situation. Mängder med säkerhetspersonal överallt.
Infrastrukturen är usel eller i bästa fall sliten. Rullstolsburen? Åk verkligen inte till Istanbul.
Skräp slänger turkar med fördel direkt på marken även om en soptunna står bredvid.
Hotellen är riktigt dåliga i jämförelse internationellt.
Sen det värsta, många turkar stinker. Föreställ er askkopp i kombination med billig parfym. Det är så vidrigt.
Citera
2025-12-30, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag ska måla en väldigt bredpensel, men jag blev rekommenderad att resa till Marocko och Turkiet eftersom de skulle vara både väldigt lika varandra i trygghet, och bland de säkrare länderna i MENA-regionen.

Nåväl, det gjorde jag inte riktigt i Marocko. Kände mig säker alltså. Det kändes som att folk ville lura mig hela tiden, leda bort mig för att råna mig i en gömd gränd efter att ha "visat mig vägen", och det var också en kille som bad mig hålla en orm (giftig?) och sedan blev han aggressiv och krävde pengar.

Hur är Istanbul i jämförelse? Finns det mindre skumma människor eller är det samma sak? Jag har alltid velat besöka Istanbul, men min upplevelse i Marocko avskräckte mig verkligen, vilket folk sa skulle ge en liknande upplevelse.

Det där kommer du stöta på överallt. Men allt eftersom du blir mer van vid att resa så blir det bättre, och du kommer känna igen dumheterna på en kilometers håll.

Sen hjälper det att visa upp en självsäker yta, även om man känner sig osäker.
Citera
2026-02-20, 12:30
Medlem
Sjukt bra mat i Istanbul iaf. Det är ju bra.
Citera
2026-02-20, 22:08
Medlem
Istanbul är inte på långa vägar lika illa som Marocco.
Tyckte att Istanbul var helt okej. Visst finns det en del jobbiga försäljare, men inte alls på samma nivå av olika trakasserier.
Citera
2026-02-24, 11:48
Medlem
Tänker så här, är det värt att resa dit ensam eller bör man ha sällskap som tjej?
Citera
2026-02-24, 16:39
Avstängd
Nejnejnej. Undvik muslimländer såklart. Fascister och otroligt lömska. Det går inte att lita på dessa kaosfolk.
Citera
2026-02-24, 16:42
Avstängd
Muslimer slår sig för bröstet om att de är så vänliga och ärliga. Men de är skit helt enkelt. Bara scammers och otrevliga typer i dessa länder!! UNDVIK!!!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in