• 4
  • 5
2023-07-16, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Män som lagar mat... suck. Det gör man bara om man bor själv eller måste. Om kvinnan inte vill laga mat åt sin man så älskar hon inte honom. Det är totalt orimligt att en kvinna ska ha en mans beskydd och att han ska ''offra'' livet för henne om hon inte ens förmår att laga mat.

Mannen: ''Jag är beredd att dö för dig''.
Kvinnan: ''Jag är inte beredd att laga mat till dig''.

Det kommer alltid finnas kvinnliga män som inte anser det finns något som är manligt/kvinnligt. Vad kommer härnäst: Är det personen med rosa byxor som är manlig, han med den pipigaste rösten, han som älskar att laga mat och stå i gosskören och sjunga, han med minst brett axelparti? Patetiskt är det.

Väldigt manliga män gillar ju laga mat. Specielt grilla.

Men det kommer alltid finnas män som vägrar ta i hemsysslor.
Då måste ni ha jävligt bra lön om kvinnan ska göra allt i hemmet så bör hon vara hemmafru
eller max ha halvtidsjobb. Om du kan backa upp med pengar så går det.
60tusen rent i månaden eller mer, då behöver inte kvinnan jobba mer än halvtid ju.

Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Finns nästan inga kvinnliga proffskockar. Har aldrig funnits och kommer aldrig finnas. Så nej det är inget "mode"

Det är ganska sant faktiskt. Kollade själv världens 10 bästa kockar. En var kvinna endast.
90% av bästa kockar är alltså män.

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Alltid fått ordentligt lagad mat som barn, det följde med upp i åldern. Nu lagar jag en jäkla massa mat, som jag villigt lägger mycket tid på.

Ja det viktigaste i livet är väl födan. Klart det är värt ge det lite extra tid. Och göra det bra.
Samtidigt gott så man njuter.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Har inte detta varit "MODE" och "OKEY" sedan 70-80-talet?

Mannen lagar god och lite speciell mat ibland och kvinnan sköter vardagsmaten?

Sen hela saken med grillning som verkar bli populärare och populärare - det är nästan bara män som sysslar med det.

Inte direkt husmanskosten. Men Grilla här männen gjort i alla år åt familjen och släkt.
Varmrökt har även männen skött , familjer som har rök

Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
När man som man väl lärt sig att laga bra mat så förstår man genast hur dåligt och simpelt
kvinnorna i ens omgivning har lagat min mat genom livet. Vi män är bättre på allt, så varför då lämna en sådan viktig grej som ens föda till kvinnorna?

Det är fakta faktiskt, att många kvinnor lagar tråkig standart mat endast.
Och dom unga nyare kan knappt laga mat alls. Använder bara halvfabrikat.
Köttbullar blir Mamma Scans som luktar prutt med massa broskbitar.
Dagens kvinnor gör knappast egen rullade köttbullar , eller hemlagad mos ens. Det är Pulvermos
för hela slanten.

Män idag de som har matlagningsintresse är grymma på göra mat ifrån grunden flesta.

Självklart finns det kvinnor som gillar matlagning och är seriösa.
Men dom minskar idag. Männen ökar.

Bland slutet av 90talsfödda märker man i släkten även att tjejerna knappt kan laga mat.
Men det finns några grabbar som är duktiga på mat.
I vår släkt finns många grabbar som har intresset mat och det snackas mycket om mat.
Unga kvinnorna är faktiskt intresserade mest av att resa, mode, och sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Kommer sluta med att kvinnan blir helt överflödig när mannen fixar hus, tvättar, engagerar sig med barnen och lagar mat.

Hahaha
Det tror jag inte.

Städning. diskning, tvätta, dukning och sådant ska kvinnan göra.

Mannen kan ta hand om hus och matlagning tycker jag.

Och det blir mer så har jag märkt.
Fler och fler män har börjat med matlagning och har intresse för det.
Men många män vill inte städa, diska.tvätta, vi behöver en kvinna till det.

Sen så är kvinnor bättre på ta hand om barn specielt baby tiden, blöjbyten och annat.
Men att män engagerar mer i barn idag än förr. Och specielt när barnen är 3år eller äldre
Citera
2023-07-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamenDanz
Väldigt manliga män gillar ju laga mat. Specielt grilla.

Men det kommer alltid finnas män som vägrar ta i hemsysslor.
Då måste ni ha jävligt bra lön om kvinnan ska göra allt i hemmet så bör hon vara hemmafru
eller max ha halvtidsjobb. Om du kan backa upp med pengar så går det.
60tusen rent i månaden eller mer, då behöver inte kvinnan jobba mer än halvtid ju.

Manlig är man om man kan slåss och är byggd på rätt sätt. En riktig man kommer inte stå i förkläde framför spisen frivilligt. Det är urlöjligt.

Mannen får ta större ansvar, men att sätta middag på bordet kostar inte många kronor, det kan mannen enkelt kompensera kvinnan för.
Citera
2023-07-16, 15:10
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Min farfar berättade om hur han på 40-talet var tvungen att slåss som en björn för att få gå på matlagningskurser på ABF. Dom försökte få han att lära sig spela gitarr istället av nån anledning, men han stog på sig. Efter att blitt uthystad för andra gången fick han komma in i klassrummet som i övrigt var fyllt av unga nyblivna hemmafruar.

Bör påpekas att karln var brutalt duktig på att laga mat.

Tror att själva acceptansen med att män inte är vårdpaket kom väl i o m jämlikhetsrörelserna vid 70 och framåt? Annars hade ju många farsor sina paradrätter och sen kunde svänga ihop spagetti åt ungarna.

Min lärare berättade att han blev slagen om han gick ut i köket för det var omanligt och man kunde slå bögfasoner ur pojkarna.
Citera
2023-07-16, 15:20
Medlem
526s avatar
Det tog fart i början av 00-talet. Matlagning och heminredning blev en stor grej. Kockarna och datanördarna blev de nya rockstjärnorna. Ungefär samtidigt kom Martin Timell-effekten. Alla skulle snickra själva och renovera.
Citera
2023-07-16, 16:43
Medlem
Hermi-Tages avatar
Hade du aldrig hört talas om Tore Wretman eller Leif Mannerström?
Citera
2023-07-16, 17:18
Medlem
Bob-Dylans avatar
Sedan män blev cuckade och feminiserade, när det nu startade.
Citera
2023-07-16, 17:25
Medlem
448s avatar
Män var tvugna o börja laga mat nör brudar fick röstrött,ta körkort,jobba o så vidare , dom tappade direkt intresset för matlagning
Citera
2023-07-16, 17:27
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
En riktig man ska i alla fall kunna laga maten och bädda sängen själv.
Citera
2023-07-17, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibal Hippie
Håller med detta till 100%. I min värld är det bara barn, gamlingar och sjuka som ej kan klara sig själva.

Skulle känna mig rätt värdelös om jag var helt beroende av min hustru för att få i mig lagad mat.
En riktig man reder sig själv.

Minsta man kan begära av en vuxen kvinna eller man är att de kan laga mat och hålla ordning runt sig.

Som du säger så blir det ju ynkligt om man inte ens kan fixa basala grejer själv.
Finns ju 12 åringar som kan laga rätt hyffsad mat bara för att de har lite stake och vågar testa saker.
Samtidigt som det finns 50 åriga män som känner sig osäkra med att hantera köksutrustning och inte ens klarar av enkla rätter
Citera
2023-07-17, 11:23
Medlem
Sladdarens avatar
Antar att en hel del yrken var
helt enkelt betydligt tyngre förr i kroppsarbete

Betydligt mer vanligt att kvinnor hade mindre
fysiskt påfrestande jobb

När industialiseringen och automationen tog mer fart så
fanns det helt enkel mer energi och ork för männen att tillaga
middagen efter jobbet

Personligen började jag laga mat på riktigt
när man flyttade hemifrån

Överlag så tycker jag tjejer är för feg med kryddningen
och mer smakämnen helt enkelt i rätter

Tror ochså tjejer helt enkelt övergav och blev mindre
intresserad av matlagning under 90 talet

Om jag inte minns fel så har män ochså bättre smaklökar rent vetenskapligt
Senast redigerad av Sladdaren 2023-07-17 kl. 11:25.
Citera
2023-07-17, 11:35
Medlem
448s avatar
Samhället var annorlunda förr och det räckte att mannen jobbade , detta gällde ända mot 80tal.
Citera
2023-07-17, 11:41
Medlem
Min mor lärde mig tidigt att man aldrig kommer bli vuxen om man inte lär sig fixa livets mest basala grejer själv iaf. Mat är en sån grej.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in