2023-07-10, 08:26
Medlem
Tja!

Har hört av vänner / bekanta om löneväxling men inte varit delaktig i diskussionerna.
Gäller löneväxling för grundlön eller även för kommission / bonus?

Har en månadslön på 60k men snittar bonus på runt 100k i månaden.
Lite orolig då jag insett att nästa lön blir extrem och kommer passera 350-400k i bonus
Redan i år har jag passerat 800k brutto..

Hur går man tillväga? Arbetsgivaren är ett Amerikanskt bolag och vi är väldigt få anställda här (mindre än 5-10) i norden. Blir det mycket jobb för dem, eller är det något jag kan sköta själv?

Ha det bra!
Citera
2023-07-10, 08:37
Medlem
När du hamnar över brytpunkten så är det lönsamt, skatteväxlade mot extra pensionsavsättning under några år vilket jag är glad för idag. Kontakta arbetsgivaren.
Citera
2023-07-10, 08:48
Medlem
Beaver14s avatar
Rätta mig om jag har fel, men är det inte upp till arbetsgivaren om man vill erbjuda löneväxling?
Det är ju förmånligt för arbetsgivaren också så det borde ju finnas incitament att gå med på det.

Och ja, man kan även löneväxla bonusar och dylikt. Se bra till att din årsbruttolön inte understiger 8,07 inkomstbasbelopp efter löneväxlingen. Men du ligger en bit över det.
Citera
2023-07-10, 08:52
Medlem
Skall lyfta detta med HR och se vad vi kan göra.
Inser efter lite mer läsande att det kanske inte är helt enkelt att få dem att förstå detta, är nog inte många länder som har samma setup.

Men tack för input!
Citera
2023-07-10, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Rätta mig om jag har fel, men är det inte upp till arbetsgivaren om man vill erbjuda löneväxling?
Det är ju förmånligt för arbetsgivaren också så det borde ju finnas incitament att gå med på det.

Och ja, man kan även löneväxla bonusar och dylikt. Se bra till att din årsbruttolön inte understiger 8,07 inkomstbasbelopp efter löneväxlingen. Men du ligger en bit över det.
Just ja så var det, men går kanske att föreslå?
Citera
2023-07-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4mr3m
Tja!

Har hört av vänner / bekanta om löneväxling men inte varit delaktig i diskussionerna.

Lite orolig då jag insett att nästa lön blir extrem och kommer passera 350-400k i bonus

Hur går man tillväga? Arbetsgivaren är ett Amerikanskt bolag och vi är väldigt få anställda här (mindre än 5-10) i norden. Blir det mycket jobb för dem, eller är det något jag kan sköta själv?

Ha det bra!

Det är din arbetsgivare som måste lösa så att det sätts in mer pengar på din pension, och du får ut motsvarande mindre pengar i lön. Det låter som att det kan vara besvärligt för din arbetsgivare eftersom din HR-avdelning inte finns i Sverige och inte känner till hur det svenska systemet fungerar. Har ni ens tjänstepension på ditt jobb idag? I slutändan är det upp till din arbetsgivare att avgöra om de vill erbjuda detta eller inte, du får försöka förklara upplägget och fråga om de vill administrera det.
Citera
2023-07-10, 09:47
Medlem
Citat:
Skall lyfta detta med HR och se vad vi kan göra.
Inser efter lite mer läsande att det kanske inte är helt enkelt att få dem att förstå detta, är nog inte många länder som har samma setup.

Men tack för input!

Amerikanskt företag kan du glömma att de kommer börja optimera din skatt här i Sverige.

Bättre att du får dem att konvertera din anställning till egenkonsult (Bruttolönen + 30% för arbetsgivaravgifter de betalar redan på dig) om du själv vill reglera inkomstskatten.
Citera
2023-07-10, 11:46
Medlem
wetnears avatar
När svenska arbetsgivare erbjuder löneväxling, så kan det finnas två val.

Löneväxling eller bonusväxling möjligen att man kan kombinera de båda sätten.
Sedan när man löneväxlar så sjunker arbetsgivaravgiften med 6% på det som växlas.
De 6 % låter en del arbetsgivare löntagaren få tillgodo.
Andra delar 50/50 och några behåller hela summan.
Det är värt att förhandla om.
Citera
2023-07-14, 08:32
Medlem
Hallå! Hoppar in i denna tråden.

Jag tjänar inte över prisbasbeloppet, som är värt att löneväxla för. ligger på 33100.

Jag försöker öka min lön såklart i lönesamtalet, men företaget är som alla andra och erbjuder bara det facket kommit överens om. måste byta för att få upp lönen, borde liggare närmare 38/39.... (18% ökning)

jag funderar på om det är smart att försöka ta så hög % ökning som möjligt, troligtvis 4%.
och försöka få engångsumma för löneväxling. tänker fråga om 24K (tänker 2000 /månad).

för att kompensera den uteblivna löneökningen, och sen kanske se mig om efter jobb någon annan stans om jag inte får det.

Är detta en dum idé? jag tänker ju försöka öka min lön, men kan jag gå back på en sån "löneväxling"?

Trivs rätt bra på jobbet och får lära mig mycket, därför jag är tveksam att byta.
Citera
2023-07-14, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuktad1
Hallå! Hoppar in i denna tråden.

Jag tjänar inte över prisbasbeloppet, som är värt att löneväxla för. ligger på 33100.

Jag försöker öka min lön såklart i lönesamtalet, men företaget är som alla andra och erbjuder bara det facket kommit överens om. måste byta för att få upp lönen, borde liggare närmare 38/39.... (18% ökning)

jag funderar på om det är smart att försöka ta så hög % ökning som möjligt, troligtvis 4%.
och försöka få engångsumma för löneväxling. tänker fråga om 24K (tänker 2000 /månad).

för att kompensera den uteblivna löneökningen, och sen kanske se mig om efter jobb någon annan stans om jag inte får det.

Är detta en dum idé? jag tänker ju försöka öka min lön, men kan jag gå back på en sån "löneväxling"?

Trivs rätt bra på jobbet och får lära mig mycket, därför jag är tveksam att byta.

Vid din lön är det inte värt att löneväxla, blir först lönsamt om man ligger över brytpunkten för statlig skatt, idag en bit över 50000 i månaden.
För din del skulle jag försöka få upp din lön mer än engångsbelopp, din månadslön ger basen för din tjänstepension och bygger även framtida lön vara sig du vill bli kvar eller förhandla med en ny arbetsgivare.
Citera
2023-07-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vid din lön är det inte värt att löneväxla, blir först lönsamt om man ligger över brytpunkten för statlig skatt, idag en bit över 50000 i månaden.
För din del skulle jag försöka få upp din lön mer än engångsbelopp, din månadslön ger basen för din tjänstepension och bygger även framtida lön vara sig du vill bli kvar eller förhandla med en ny arbetsgivare.

jo, men så här, det kan vara lättare för företaget att ge mig en klumpsumma till löneväxling än att ge mig 18%.

så om jag får 4% plus att de ger mig en löneväxling.

De måste väl vara bättre än bara 4%?

Funderar även om jag kan/ska omplacera till högrisk dipoer.
Citera
2023-07-15, 10:25
Medlem
Citat:
Tja!

Ha det bra!

Har ni tjänstepension idag? Då är det ju bara att den som administrerar den sätter upp ett separat tjänstepensionskonto och sätter in löneväxlingen där.

Har ni ingen tjänstepension blir det nog knepigt.

Löneväxling heter salary sacrifice på (brittisk) Engelska. Vet inte hur det är i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in