• 1
  • 2
2023-07-08, 17:41
Medlem
Magica-Lazios avatar
Skulle behöva hjälp med vad för laptop jag behöver för att lira äldre spel. Nya laptops om det inte är gaming laptop har ju bra ram och cpu för äldre spel men tror det kan falla på grafikkortet.

Här kommer recommended settings för att kunna spela på bättre/bästa settings för ett spel jag är intresserad av:

Recommended Requirements
CPU: Intel Core 2 Duo Family, AMD 64 X2 5200+, AMD Phenom or better
RAM: 2 GB
VIDEO CARD: 512 MB video card with Shader model 3 (NVIDIA GeForce 8600 GTS + / ATI Radeon X1900 +)
TOTAL VIDEO RAM: 512 MB
PIXEL SHADER: 3.0
VERTEX SHADER: 3.0
3D: Yes
HARDWARE T&L: Yes
FREE DISK SPACE: 12 GB
SOUND CARD: Yes
DVD-ROM: Yes

När jag läser runt lite verkar många standard laptops ha intel uhd graphics card. Hur bra är detta? Annars har jag hittat två bärbara datorer för ca 8k som har 8 ram, 6 kärnor 2,7 GHz på den ena och den andre har 3ghz.

Grafikkort är GeForce rtx 2050 på den ena och den andre är GeForce gtx 1650. Vilket är bäst av dessa? Kommer jag kunna lira även lite nyare spel så det är värt lägga extra på en billigare gaming laptop? Är framförallt äldre spel men klart bra om det går att lira nya med.
Citera
2023-07-08, 18:29
Medlem
om 8k är din budget så köp typ den här som fyndvara

https://www.elgiganten.se/product/ou...-gaming/492443

3050 är bättre än båda korten du nämner och duger till de allra flesta spel även om du så klart inte kan köra på högsta grafikinställningar.
Citera
2023-07-08, 18:58
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
om 8k är din budget så köp typ den här som fyndvara

https://www.elgiganten.se/product/ou...-gaming/492443

3050 är bättre än båda korten du nämner och duger till de allra flesta spel även om du så klart inte kan köra på högsta grafikinställningar.

Denna: https://www.elgiganten.se/product/ga...-gaming/422378

Samma grafikkort men helt ny. Dyrare men inte så farligt. 16 ram också. 12 kärnor. Däremot fattar jag inte det står 2,5 GHz och samtidigt max 4,5 GHz. är det att den går att uppgradera till max 4,5ghz? Men den kommer specs är 2,5ghz. Är väl något i underkant för det priset isåfall.

Edit: 12 kärnor är det visst
Senast redigerad av Magica-Lazio 2023-07-08 kl. 19:13.
Citera
2023-07-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio

Samma grafikkort men helt ny. Dyrare men inte så farligt. 16 ram också. 12 kärnor. Däremot fattar jag inte det står 2,5 GHz och samtidigt max 4,5 GHz. är det att den går att uppgradera till max 4,5ghz? Men den kommer specs är 2,5ghz. Är väl något i underkant för det priset isåfall.

Det betyder att den ligger på 2.5ghz normalt men kan boosta upp till 4.5 Ghz om det behövs när du gör mer krävande saker som t ex att spela.

Det där är en bra processor men ska du lägga de pengarna så satsa på något med bättre grafikkort där du kommer märka största skillnaden. 4GB videominne är redan väldigt lågt så denna kommer hålla bättre i längden även om processorn är lite slöare.

https://www.mediamarkt.se/sv/product...b-1357314.html
Citera
2023-07-08, 19:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:

När det står så, betyder det att datorn jobbar emellan dessa 2 lägen. Max - min. Det högre läget kallas också - Turbo, Googla.

4.5 är högt, så det är ok för det priset.
Citera
2023-07-08, 19:46
Medlem
Jag hade personligen dock avvaktat lite jag hittar ingen direkt jättebra deal just nu på någon bärbar.
Citera
2023-07-08, 20:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Grafikkort är GeForce rtx 2050 på den ena och den andre är GeForce gtx 1650. Vilket är bäst av dessa? Kommer jag kunna lira även lite nyare spel så det är värt lägga extra på en billigare gaming laptop? Är framförallt äldre spel men klart bra om det går att lira nya med.
Både GeForce gtx 1650 och rtx 2050 finns med 4GB videominne och duger väl båda till många äldre spel men svårt att svara på när vi inte vet hur gamla spel eller typ av spel.
Du behöver inte betala 8000kr om du inte tänker spela de nyaste spelen på högsta kvalité för grafik inställningar, ett alternativ kan vara MSI GF63 Thin eller om du inte måste ha nytt HP ZBOOK 15 G3
Senast redigerad av frank_pe 2023-07-08 kl. 20:07.
Citera
2023-07-08, 20:34
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Både GeForce gtx 1650 och rtx 2050 finns med 4GB videominne och duger väl båda till många äldre spel men svårt att svara på när vi inte vet hur gamla spel eller typ av spel.
Du behöver inte betala 8000kr om du inte tänker spela de nyaste spelen på högsta kvalité för grafik inställningar, ett alternativ kan vara MSI GF63 Thin eller om du inte måste ha nytt HP ZBOOK 15 G3

De två spel jag vill spela är far cry 2 och stalker Chernobyl och spela båda spelen på högsta kvalite. tänkte nämligen lira far cry 2 och fixa ner en mod så det blir spelbart.

Alltså standard laptops klarar ju dessa två spel gott och väl cpu och ram men det är grafikkortet som inte är något vidare på standard laptops så därför måste det ju bli en gaming laptop. Ska kolla den länken.

Jag har inte ägt en speldator på typ 15år så har dålig koll på allt som har med grafikkort att göra och allt annat.
Citera
2023-07-08, 20:39
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Den msi hitta jag billigare på Elgiganten. Grymt pris inte ens 6k. https://www.elgiganten.se/product/ga...2561650/420746

Denna var helt ny också. Skumt pris NetOnNet har 1000kr dyrare plus begagnad.
Den borde jag kunna spela far cry 2 och stalker Chernobyl på högsta kvalite eller?
Senast redigerad av Magica-Lazio 2023-07-08 kl. 20:43.
Citera
2023-07-08, 21:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Den msi hitta jag billigare på Elgiganten. Grymt pris inte ens 6k. https://www.elgiganten.se/product/ga...2561650/420746

Denna var helt ny också. Skumt pris NetOnNet har 1000kr dyrare plus begagnad.
Den borde jag kunna spela far cry 2 och stalker Chernobyl på högsta kvalite eller?
Jo men den hos Elgiganten kunde inte skickas till min stad i varje fall och har hälften i lagring mot NetOnNet, kollade inte i vilken stad som Elgiganten har den dock bra laptop för far cry 2 men menar du nya S.T.A.L.K.E.R från i år? Det spelet behöver 8GB grafik för högsta kvalité.
Citera
2023-07-08, 21:14
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Jo men den hos Elgiganten kunde inte skickas till min stad i varje fall och har hälften i lagring mot NetOnNet, kollade inte i vilken stad som Elgiganten har den dock bra laptop för far cry 2 men menar du nya S.T.A.L.K.E.R från i år? Det spelet behöver 8GB grafik för högsta kvalité.

Nej jag menar inte stalker 2 (den som släpps iår eller nästa år?) Jag menar stalker som släpptes 2007.

Ja bara halva lagringen men kanske inte behövs mer om man ska lira mestadels gamla spel.

Den nya om vi tänker på samma är ju stalker hearts of Chernobyl och det spelet är inte klart ännu. Stalker 2 alltså.

Så för att förtydliga det är stalker shadow of Chernobyl som jag vill spela på med bra grafik. Jag var lite otydligt från första början
Senast redigerad av Magica-Lazio 2023-07-08 kl. 21:20.
Citera
2023-07-08, 21:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Nej jag menar inte stalker 2 (den som släpps iår eller nästa år?) Jag menar stalker som släpptes 2007.

Ja bara halva lagringen men kanske inte behövs mer om man ska lira mestadels gamla spel.

Den nya om vi tänker på samma är ju stalker hearts of Chernobyl och det spelet är inte klart ännu. Stalker 2 alltså.
Ja okej men då skall det flyta på bra, spelar inte det själv och kollade nog lite slarvigt först.

Nä det räcker säkert men säkert därför det högre priset ...skulle du behöva mer så är inte externt minne eller minneskort så dyrt längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in