Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-01, 19:07
Medlem
Hej!

Käkade på benne här om dagen. Väldigt gott och prisvärt. Ca 100 spänn för en skål pasta.

Hur gör man deras pig? Det är typ mjölk/bechamel? Svin gott och lite som en carbonara men inte lika mäktig.

Jag skulle vilja veta hur man gör sås bara så man kan ha den i kylen som en stor skål och bara skicka i en batch ivarje gång man ska äta mens pasta.

Tacksam för svar
Citera
2023-07-01, 20:16
Medlem
Har inte ätit där så vet inte exakt vad deras sås innehåller. I länken nedan hittar du ett videorecept på bechamelsås om det är de du söker.

https://www.youtube.com/watch?v=k0R7pS_y_xs
Citera
2023-07-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Har inte ätit där så vet inte exakt vad deras sås innehåller. I länken nedan hittar du ett videorecept på bechamelsås om det är de du söker.

https://www.youtube.com/watch?v=k0R7pS_y_xs

Haha tack för tipset!! men det är mer inside knowledge från en seriös kock som jag syftade frågeställningen till. En bechamel fixar väl alla som har lite matkunskap
Citera
2023-07-01, 22:14
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hej!

Käkade på benne här om dagen. Väldigt gott och prisvärt. Ca 100 spänn för en skål pasta.

Hur gör man deras pig? Det är typ mjölk/bechamel? Svin gott och lite som en carbonara men inte lika mäktig.

Jag skulle vilja veta hur man gör sås bara så man kan ha den i kylen som en stor skål och bara skicka i en batch ivarje gång man ska äta mens pasta.

Tacksam för svar

Är "benne" en krog? I sådant fall, tror du någon här jobbat i det köket och tänker ge bort receptet?

Antagligen toppreder de en blaskig bechamel med någon annan stärkelse än vetemjöl, t.ex. majs eller potatis. Det kan också vara så att den helt enkelt är blaskig och de har kryddat med något som ger fyllighet i smaken, t.ex. sardellcrème eller en bra buljong.
Citera
2023-07-01, 22:17
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Haha tack för tipset!! men det är mer inside knowledge från en seriös kock som jag syftade frågeställningen till. En bechamel fixar väl alla som har lite matkunskap

Bechamel är matlagningens motsvarighet till en ollie, vem som helst kan knycka till en men väldigt få gör det med någon finess.
Citera
2023-07-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Är "benne" en krog? I sådant fall, tror du någon här jobbat i det köket och tänker ge bort receptet?

Antagligen toppreder de en blaskig bechamel med någon annan stärkelse än vetemjöl, t.ex. majs eller potatis. Det kan också vara så att den helt enkelt är blaskig och de har kryddat med något som ger fyllighet i smaken, t.ex. sardellcrème eller en bra buljong.

De finns en video på TikTok om hur de gör sin pasta smoked pigg och där ser man att de tar en stekpanna, skickar i en färdig sås och bacon sedan pasta och låt de puttra upp snabbt och det är rätt löst såsen så jag tror inte de reder med något annat än bara stärkelsen från pastan i sig
Citera
2023-07-02, 10:21
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
De finns en video på TikTok om hur de gör sin pasta smoked pigg och där ser man att de tar en stekpanna, skickar i en färdig sås och bacon sedan pasta och låt de puttra upp snabbt och det är rätt löst såsen så jag tror inte de reder med något annat än bara stärkelsen från pastan i sig

Det tar en stund att reda en sås så det är nästan helt säkert en färdig redning de blandar i.
Citera
2023-07-02, 16:04
Medlem
grekkoz1s avatar
Förlåt, men vad menar du med mens-pasta?
Är det typ comfort/soul-food för tjejer när dom har mens, eller menar du något annat?
Citera
2023-07-02, 18:05
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar

Såg att Smoked pig ligger på stadiga 1318 kcal så det är fan bäst för dom att den är riktigt god. Galet med 73g fett i en portion
Citera
2023-07-02, 18:53
Medlem
OdCaBos avatar
Står på deras hemsida att den är gräddbaserad. Så antagligen en vanlig gräddcarbonara-sås med lite redning i för att den inte ska skära sig vid återuppvärmning.

Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Såg att Smoked pig ligger på stadiga 1318 kcal så det är fan bäst för dom att den är riktigt god. Galet med 73g fett i en portion

Lite värre med alla kolhydrater va?
Citera
2023-07-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Förlåt, men vad menar du med mens-pasta?
Är det typ comfort/soul-food för tjejer när dom har mens, eller menar du något annat?

Mensen är själva redningen, tror jag. Det som gör att den tjocknar aningens.
Citera
2023-07-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Står på deras hemsida att den är gräddbaserad. Så antagligen en vanlig gräddcarbonara-sås med lite redning i för att den inte ska skära sig vid återuppvärmning.

Lite värre med alla kolhydrater va?

Nja, en pasta med 476kcal kolhydrater känns inte så märkligt. Då är det mer anmärkningsvärt med 657kcal från fett. Nu är det tydligt att de inte räknat rätt på näringsvärdena eftersom om man räknar ihop protein+kolhydrater+fett så blir det 1500kcal+ inte 1318kcal som de själva anger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in