2023-07-09, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Om man nu har så dåligt med pengar att man är beroende av matlådor från arbetsgivarenågon varför har hon då tatuering och nagellack ? Varför har sonen tvspel och leksaker ? i min värld går mat före allt det där på gymnasiet fick jag lära mig att skilja på primära och sekundära behov.
Jag skulle inte gå o sälja barnets tv-spel iallafall. Trist att slösa gymnasieutbildning på någon som inte förstår att 9-åringar inte går i gymnasiet och således inte ska straffas för vuxnas problem. Att sälja barnens möbler, leksaker och liknande är definitivt inte något annat än kortvarig inkomst och riktigt uselt.

När jag var barn var jag mycket fattig men fick allt jag önskade mer eller mindre. Även tv- spel vilket var dyrt och motsvarar nyaste Playstation ungefär. Allt barn får, kommer inte från vårdnadshavaren. Det kan likaväl vara en släkting eller pappan etc som betalat det grabben har.
Citera
2023-07-09, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Jag skulle inte gå o sälja barnets tv-spel iallafall. Trist att slösa gymnasieutbildning på någon som inte förstår att 9-åringar inte går i gymnasiet och således inte ska straffas för vuxnas problem. Att sälja barnens möbler, leksaker och liknande är definitivt inte något annat än kortvarig inkomst och riktigt uselt.

När jag var barn var jag mycket fattig men fick allt jag önskade mer eller mindre. Även tv- spel vilket var dyrt och motsvarar nyaste Playstation ungefär. Allt barn får, kommer inte från vårdnadshavaren. Det kan likaväl vara en släkting eller pappan etc som betalat det grabben har.

Jag har inte sagt att de borde sälja grabbens saker, jag menar snarare att om pengarna knappt räcker till mat så borde man inte köpt tv-spel etc. från början om det nu är modern som köpt det och i egenskap av pappa eller släkting skänkt mat till dem istället för prylar. Jag är inte ute efter att straffa någon och jag anser att barnfamiljer ska kunna ha råd att ge barnen lite guldkant på tillvaron som leksaker, tv-spel fritidsaktiviteter etc. Jag förstår även att inflationen och de höga räntorna har gjort att familjer generellt har mindre pengar. Men jag anser att det ska rapporteras om det på ett sakligt och nyanserat sätt, en person som påstår att det är svårt att få ihop pengar till mat till familjen men där barnen har tv-spel och leksaker bör tillfrågas om hur det kommer sig.

Var du så fattig att du eller någon i din familj inte hade mat på bordet ?
Senast redigerad av Harr. 2023-07-09 kl. 04:23.
Citera
2023-07-09, 04:28
Medlem
Merwinnas avatar
Det brukar ofta vara något som tidningarna inte berättar, eller som reportrarna inte vet att de borde fråga om, i sådana här snyfthistorier. För ingen behöver leva på så litet - det går att gå till soc och komplettera upp med försörjningsstöd, upp till norm. Antingen har hon för hög hyra, eller så har hon pengar instoppade i en bostadsrätt, sommarstuga, bil, båt, ridhäst eller annat som hon vägrar att sälja.

Eller så har hon gamla skulder som hon betalar tillbaka. Det betalar inte soc, och så ska det ju vara också. Hon har dock möjlighet att släppa dem till KF. Förbeloppsbeloppet hon får behålla för dem, är betydligt större än det hon lever på idag. Om deras nuvarande situation går ut över pojken, så tycker jag att hon borde göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vi vet ju inte omständigheterna men jag betvivlar att hon bor så dyrt med det yrket. Tre-fyra gånger hyran krävs ofta i bruttoinkomst. Hon tjänar nog runt 30 tkr.

Ja, men det är ju bara när man söker lägenhet som man behöver visa upp sin inkomst. Hon kan ha tjänat mer när hon fick lägenheten, eller så levde hon kanske med pojkens pappa eller någon annan man då (och denne har sedan dess flyttat ut).
Citera
2023-07-09, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Folk prioriterar så efterblivet nu för tiden, jag har en väldigt nära vän som är hemlös, han gnäller och gnyr varje dag till mig i telefon om hur tufft han har det, men när jag förklarar för honom att han inte har någon skuld hos kronofogden, han har fonder för ca 100.000.

Han kan inte begripa att socialen inte hjälper honom, jag har försökt förklara för honom att socialen hjälper folk som inte har besparingar, som inte har möjlighet till lån och som har satt sig i en situation som är omöjlig att ta sig ur utan hjälp.

När jag frågar honom varför han inte säljer sina fonder för 100.000 och fixar en lägenhet och sedan jobb så säger han att dom pengarna är för framtiden, han anser alltså att han ska få hjälp från socialen trots att han har möjlighet att få loss 100.000.

Han går runt på gatan och sover på härbergen för att han är för snål för att använda sina egna pengar.

Han anser att han ska få hjälp av soc med lägenhet och pengar fast han har egna.

Detsamma gäller ju damen i denna tråden, om hon vill överleva som alla andra så får hon helt enkelt sluta spela, sluta dricka, börja gå på möten för att sedan ha pengar över.

Hur kan människor känna sig så berättigade att dom inte fattar dessa simpla saker? man kan inte få kakan och äta den.

Det angår väl kanske inte mig men hur gammal är han ?
Citera
2023-07-09, 16:40
Medlem
Ingen som har orosanmält henne än? Pojken kan gott få tas ifrån henne några månader. Och frågan är om skolan verkligen "ger" matlådor sådär. Många arbetsplatser ser det som stöld att ta hem även sånt som ska kastas eller kasseras.
Citera
2023-07-09, 17:18
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babelfisken
Ingen som har orosanmält henne än? Pojken kan gott få tas ifrån henne några månader. Och frågan är om skolan verkligen "ger" matlådor sådär. Många arbetsplatser ser det som stöld att ta hem även sånt som ska kastas eller kasseras.
Jag kommer lämna en orosanmälan under nästa vecka och bifoga bevis för alla oegentligheter som framkommit i tråden.
Kommer samtidigt anmäla till skatteverket gällande kostförmån och till polisen.
Citera
2023-07-10, 03:46
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag kommer lämna en orosanmälan under nästa vecka och bifoga bevis för alla oegentligheter som framkommit i tråden.
Kommer samtidigt anmäla till skatteverket gällande kostförmån och till polisen.
Mia. Skicka mig ett PM innan onsdag kväll. Annars blir jag tvungen att anmäla allt i tråden till soc + lite till som jag klurat ut. Jag kan hjälpa dig.
Citera
2023-07-10, 10:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Mia. Skicka mig ett PM innan onsdag kväll. Annars blir jag tvungen att anmäla allt i tråden till soc + lite till som jag klurat ut. Jag kan hjälpa dig.
Det där är ett orealistiskt krav eftersom det tar längre tid än så att registrera ett konto på Flashback och komma upp i antal kvalitativa inlägg nog så att man får skicka och ta emot PM.

Att du dessutom utpressar henne på detta sätt samtidigt som du erbjuder en lösning utanför myndigheternas nät får mig att misstänka att du bara vill komma åt hennes son för lite mysiga hemmakvällar.
Senast redigerad av Trolltestet 2023-07-10 kl. 10:41.
Citera
2023-07-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Har du någon källa på det eller är det en känsla du har?
Soc knullar alla i röven!
Går att söka sig fram. Blattarna har helt andra nivåer.
Citera
2023-07-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jag fattar inte hur tidningen kan göra ett sådant vinklat reportage och helt utelämna viktig info i ärendet, tex vad det är för utgifter hon har "när alla räkningar är betalda" duger inte, man måste specificera vilka räkningar det rör sig om innan man skriver snyftartikel. Dessutom en mamma som kör med barnet i bilen då hon är så full att hon knappt borde kunna gå upprätt är oerhört allvarligt, kan hon ens ta hans om barnet på ett bra sätt? Tveksamt..
Var i artikeln står det att hon kör full med barnet? Ganska säker på att berörda journalister hade anmält till socialen och polisen om så var fallet.
Citera
2023-07-12, 09:32
Medlem
Värdelöst att inte ta med inkomster och utgifter för boende, transport och ev. räntor i ett sådant reportage samt var barnets pappa är så man får en bild av hur det egentligen ligger till.
Det man kan se i reportaget är att de verkar kunna spara mycket på att skippa läsken (bor iof fler i huset) men eftersom hon plockade ihop pantflaskorna i slutet så borde det vara deras förbrukning.

Troligen inneboende då fastigheten

JÄRFÄLLA JAKOBSBERG 2:820

Ägs av

Helen* Bäckström
STAVANGERGATAN 68
16438 KISTA

Och
M*tthias Bäckström
LIDVÄGEN 40 B
17740 JÄRFÄLLA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera