2023-07-01, 15:17
Medlem
Larasofts avatar
Mia är en ensamstående mamma, hon jobbar som elevassistent på en gymnasieskola. Hon och hennes 9-åriga son lever på existensminimum, när hyran och andra fasta utgifter är betalda har de cirka 1500 kronor kvar till mat. För dem är sommarlovet en fråga om överlevnad.

Under terminstid kan Mia ta hem matlådor från skolan, något som upphör under semestern.

Den fråga jag ställer är hur många lever på överbliven mat från arbetsgivaren, trots heltidsjobb? Är den relativa fattigdomen delvis dold?

https://tv.aftonbladet.se/video/3556...e-rad-att-aeta
Senast redigerad av Larasoft 2023-07-01 kl. 15:25.
Citera
2023-07-01, 15:20
Medlem
Farbaute666s avatar
Hon borde väl kunna få pengar från det sociala, eller bor hon för dyrt? Låter som att hon borde kunna vara aktuell, som ensamstående mamma.
Citera
2023-07-01, 15:22
Medlem
Måste gå att få från socialen (om hon inte tex äger lägenheten)
Citera
2023-07-01, 15:24
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Hon borde väl kunna få pengar från det sociala, eller bor hon för dyrt? Låter som att hon borde kunna vara aktuell, som ensamstående mamma.

Vi vet ju inte omständigheterna men jag betvivlar att hon bor så dyrt med det yrket. Tre-fyra gånger hyran krävs ofta i bruttoinkomst. Hon tjänar nog runt 30 tkr.
Citera
2023-07-01, 15:26
Medlem
Tror inte en elevassistent tjänar speciellt bra utan är väl tänkt för barnlösa ungdomar snarare än ensamstående mödrar. Att hyra lägenhet kostar en hel del och likaså andra ”nödvändigheter”.
Tror absolut fler än man anar lever i relativ fattigdom. Finns ju skäl till varför folk köper mobiler och annat krimskrams på avbetalning.

Saken ändras såklart radikalt med ett jobb med någorlunda lön, typ kassabiträde på ICA. Men saknar man utbildning är det nog inte helt lätt att hitta ett ”bra” jobb.

Ganska tragiskt… Många elevassistenter gör en bra insats.
Citera
2023-07-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knake