2023-07-01, 15:17
Medlem
Larasofts avatar
Mia är en ensamstående mamma, hon jobbar som elevassistent på en gymnasieskola. Hon och hennes 9-åriga son lever på existensminimum, när hyran och andra fasta utgifter är betalda har de cirka 1500 kronor kvar till mat. För dem är sommarlovet en fråga om överlevnad.

Under terminstid kan Mia ta hem matlådor från skolan, något som upphör under semestern.

Den fråga jag ställer är hur många lever på överbliven mat från arbetsgivaren, trots heltidsjobb? Är den relativa fattigdomen delvis dold?

https://tv.aftonbladet.se/video/3556...e-rad-att-aeta
Senast redigerad av Larasoft 2023-07-01 kl. 15:25.
Citera
2023-07-01, 15:20
Medlem
Farbaute666s avatar
Hon borde väl kunna få pengar från det sociala, eller bor hon för dyrt? Låter som att hon borde kunna vara aktuell, som ensamstående mamma.
Citera
2023-07-01, 15:22
Medlem
Måste gå att få från socialen (om hon inte tex äger lägenheten)
Citera
2023-07-01, 15:24
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Hon borde väl kunna få pengar från det sociala, eller bor hon för dyrt? Låter som att hon borde kunna vara aktuell, som ensamstående mamma.

Vi vet ju inte omständigheterna men jag betvivlar att hon bor så dyrt med det yrket. Tre-fyra gånger hyran krävs ofta i bruttoinkomst. Hon tjänar nog runt 30 tkr.
Citera
2023-07-01, 15:26
Medlem
Tror inte en elevassistent tjänar speciellt bra utan är väl tänkt för barnlösa ungdomar snarare än ensamstående mödrar. Att hyra lägenhet kostar en hel del och likaså andra ”nödvändigheter”.
Tror absolut fler än man anar lever i relativ fattigdom. Finns ju skäl till varför folk köper mobiler och annat krimskrams på avbetalning.

Saken ändras såklart radikalt med ett jobb med någorlunda lön, typ kassabiträde på ICA. Men saknar man utbildning är det nog inte helt lätt att hitta ett ”bra” jobb.

Ganska tragiskt… Många elevassistenter gör en bra insats.
Citera
2023-07-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knake
Måste gå att få från socialen (om hon inte tex äger lägenheten)

Problemet är att det ska väldigt mycket till innan soc hjälper till och de öser knappast pengar som så många tror över folk.
Citera
2023-07-01, 15:28
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Tror inte en elevassistent tjänar speciellt bra utan är väl tänkt för barnlösa ungdomar snarare än ensamstående mödrar. Att hyra lägenhet kostar en hel del och likaså andra ”nödvändigheter”.
Tror absolut fler än man anar lever i relativ fattigdom. Finns ju skäl till varför folk köper mobiler och annat krimskrams på avbetalning.

Saken ändras såklart radikalt med ett jobb med någorlunda lön, typ kassabiträde på ICA. Men saknar man utbildning är det nog inte helt lätt att hitta ett ”bra” jobb.

Ganska tragiskt… Många elevassistenter gör en bra insats.

Jag gissade nog för högt. Hennes lön kan ligga på 25 tkr. Ja, ett viktigt arbete.
Citera
2023-07-01, 15:29
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Mia är en ensamstående mamma, hon jobbar som elevassistent på en gymnasieskola. Hon och hennes 9-åriga son lever på existensminimum, när hyran och andra fasta utgifter är betalda har de cirka 1500 kronor kvar till mat. För dem är sommarlovet en fråga om överlevnad.

Under terminstid kan Mia ta hem matlådor från skolan, något som upphör under semestern.

Den fråga jag ställer är hur många lever på överbliven mat från arbetsgivaren, trots heltidsjobb? Är den relativa fattigdomen delvis dold?

https://tv.aftonbladet.se/video/3556...e-rad-att-aeta

Skulle vilja se kontoutdrag innan man drar några slutsatser om fattigdom
Citera
2023-07-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Vi vet ju inte omständigheterna men jag betvivlar att hon bor så dyrt med det yrket. Tre-fyra gånger hyran krävs ofta i bruttoinkomst. Hon tjänar nog runt 30 tkr.

Tror du verkligen att en elevassistent har så pass? Jag har inte den blekaste men kan inte tänka mig att de har mer än max lite drygt 20.000kr. Är väl dessutom oftast deltidstjänster?
Citera
2023-07-01, 15:31
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag håller med - säg mellan 25 - 28 000 före skatt, sedan barnbidrag på det. Vad blir det netto?

Vilka är de andra fasta utgifterna - el och vad mer?

Förstår inte hur hon kan ha 1500 kvar efter det, låter snudd på orimligt om inte deras hyra ligger på typ 14 k?
Citera
2023-07-01, 15:31
Medlem
Ducadreams avatar
Kan hon inte få bostadsbidrag? 1500kr är ingenting att leva på.
Citera
2023-07-01, 15:32
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Kan inte socialen vara ett farligt alternativ?
Dom kan få för sig hon missköter ungen genom att den inte får tillräckligt med mat.
Så i stället för att hjälpa ekonomiskt så tar dom ungen och planerar den på fosterhem.

Man har hört om sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in