Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Varför är det ett problem?
Om du kör en SQL-query kan du alltså få en rapport i t.ex. CSV eller JSON-format som du kan spara hur enkelt som helst. Du kan också spara själva queryn i en SQL-fil för återanvändning. Du kan också skapa en shell script fil (eller Powershell på Windows) som automatiserar SQL-query + efterbehandling. Själv har jag gjort liknande skript i PHP, Python och Powershell. Ytterligare ett snäpp automatisering kan man göra med cron jobs och automatiserad e-mail, som skickar en rapport i PDF/Excel automatiskt varje dag vid viss tidpunkt t.ex.
Du kan också använda ett GUI-SQL-verktyg för att "leka fram" SQL-queryn vilket är enklare än att sitta vid terminalen och få allt rätt.
Tänk dig följande scenario.
Du vill välja vilka som skall komma på julfesten. Och du har en tabell över dina polare, deras telefonr och tusen andra kolumnen(nåja).
Så du vill inte bara välja vilka kolumner, utan godtyckliga rader, på något som du känner, alltså som du inte kan mäta i sql.
Så du vill börja med ett urval kanske. Bara kvinnor. Därefter vill du klicka vilka kvinnor som du vill komma, baserat på lite lösa grunder. Sedan generera en lista( eller rapport) som du vill spara som pdf.
Listan sätter man sedan upp på gymmet, följande är bjudna på min fest. Med namn endast som kolumn.
Nästa år vore det bra om jag hade urvalet kvar och bara kunde klicka i vilka kvinnor varit snälla.

Oki, corny, men så du är med.