• 4
  • 5
2023-07-02, 13:47
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Så kan det ha varit. Oavsett vilket så fortsatte priserna stiga, delvis drivet av de mekanismer som jag beskrev. Då blir frågan: om stockholmarna nu röstade för mer blattar och samtidigt såg priserna (fortsätta) stiga i de områdena som var blattefria: hur var det möjligt att de inte kopplade sambandet? Valde de själva att flytta av andra anledningar än blattarna?
Många i Sthlm "såg det inte komma" dvs att det skulle bli så dyrt att de skulle bli tvungna att sälja.
De som redan haft bostad som de har kunnat använda som grundplåt för att belåna sig ännu mer har inte tyckt att det gjort något att priserna åkt iväg.
Titta bara på hur mäklarbranschen uttrycket sig. "Positivt stigande priser".
Positivt för vem mer än mäklarna och byggföretagen?
De som kommer inflyttande t Sthlm har det jobbigt om de inte har stenrika föräldrar/släkt.
Många singeltjejer hittar förstås sin födkrok som golddiggers.
Senast redigerad av GustavAdam 2023-07-02 kl. 13:52.
Citera
2023-07-02, 17:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Det handlar inte om att ha råd, det handlar om att ha behov. Du behöver inte en hel villa om du är en barnlös 55-åring med partner.

Hur tänker du här? Det är inte pengar som ska avgöra var man bor?
Citera
2023-07-03, 19:49
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur tänker du här? Det är inte pengar som ska avgöra var man bor?
Jag menar att behov spelar roll. En gammal tant på 85 behöver inte bo ensam i en trerummare. Sen att rika kan ha bostäder som är mer moderna och har högre standard är en annan sak.
Citera
2023-07-03, 19:51
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Jag menar att behov spelar roll. En gammal tant på 85 behöver inte bo ensam i en trerummare. Sen att rika kan ha bostäder som är mer moderna och har högre standard är en annan sak.

Jag håller med dig men förstår inte vad vi ska komma fram till.
Citera
2023-07-03, 20:20
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag håller med dig men förstår inte vad vi ska komma fram till.
Det finns väl inget "ska", men man bör på olika sätt främja flyttkedjor med lock och pock. Att någon gamling har bott i huset sen de födde sitt första barn på 1970-talet är nostalgi men har inget med lösningar att göra, de får flytta på sig för en barnfamilj.

Oavsett vilket så tror jag att dagens kris är nödvändig. Dels för att den visar vilka sårbarheter man bygger in om man kör med nollränta och dels för att den skyndar på diskussionen om vilken integration vi själva vill ha på vår gata (till skillnad från "någon annans gata" vilket vi vet många är öppenhjärtade med).

1 Vissa vill sprida ut blattarna och blanda etniskt.
2 Vissa vill ha kvar blattarna men i praktiken ha boendemässig apartheid.
3 Vissa vill skicka hem blattarna till de länder som de och deras familjer kom.

Likt folkomröstningen om kärnkraft kan vi ha tre linjer. De flesta partier utom Sd står för linje 1, nästan samtliga privatpersoner praktiserar linje 2 och AfS står för linje 3. Var Sd står är lite oklart eftersom de mumlar om återvandring, men samtidigt klagar över segregation. Vill man skicka ut folk bör man rimligen var neutral till hur de bor innan de kastas ut.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in