2023-06-29, 21:55
Medlem
StudiumValors avatar
Jag avser inte de sämst lottade naturligtvis; de utan bostad tex.
Men min kusin bor i en mellansvensk stad på ca 100.00 invånare i regionen och berättade att han sett en annons om boende insatt på Facebook med 31.000 medlemmar: "Du vet att du är från Norrköping om du...." eller liknande
-----------------
- Jag söker bostad som inneboende i rum i lägenhet eller villa eller eget boende mindre hus på tomten eller liknande. Tillgång till dusch, wc och matlagningsmöjligheter. ALLA svar är intressanta
Månadshyra inget problem.
-------------------
Antal svar?
Ett på 10.000 kr i månaden och en sommarstuga utan permanent boende.
har alla dessa så bra ekonomi? var är alla djävlar pensionärer som klagar att de tvingas äta hundmat för 50 kr kilot?
Citera
2023-06-29, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Men min kusin bor i en mellansvensk stad på ca 100.00 invånare i regionen och berättade att han sett en annons om boende insatt på Facebook med 31.000 medlemmar: "Du vet att du är från Norrköping om du...." eller liknande
-----------------
- Jag söker bostad som inneboende i rum i lägenhet eller villa eller eget boende mindre hus på tomten eller liknande. Tillgång till dusch, wc och matlagningsmöjligheter. ALLA svar är intressanta
-------------------
Antal svar?
har alla dessa så bra ekonomi? var är alla djävlar pensionärer som klagar att de tvingas äta hundmat för 50 kr kilot?
Dom som tas upp (av vänstern) i debatter/media är dom i bägge ändar, dom fattigaste och dom rikaste sällan den stora massan.
Senast redigerad av tjanska 2023-06-29 kl. 22:10.
Citera
2023-06-29, 22:25
Avstängd
Onanikrems avatar
Pensionärerna kan du nog räkna bort som uthyrare av lägenheter, de är misstänksamma och läser alla nyheter om bedrägerier osv. Morsan skulle hellre ta livet av sig än att hyra ut till någon utlänning eller "kriminell" Nu vet jag ju att alla studenter inte är kriminella eller utlänningar men det går inte förklara för morsan som är 90 år

Skulle själv heller inte hyra ut rum då jag avskyr människor, men det är inte aktuellt då jag bor i skogen och studenter eller utlänningar vill inte bo i skogen. Skönt att slippa folk!
Citera
2023-06-29, 22:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Pensionärerna kan du nog räkna bort som uthyrare av lägenheter, de är misstänksamma och läser alla nyheter om bedrägerier osv. Morsan skulle hellre ta livet av sig än att hyra ut till någon utlänning eller "kriminell" Nu vet jag ju att alla studenter inte är kriminella eller utlänningar men det går inte förklara för morsan som är 90 år

Skulle själv heller inte hyra ut rum då jag avskyr människor, men det är inte aktuellt då jag bor i skogen och studenter eller utlänningar vill inte bo i skogen. Skönt att slippa folk!
Inte jag heller.
Men om man har det så dåligt ställt så man dör av svält kanske?
Jag gissar att sanningen är den att folk inte har det så illa ställt även om de inte är nöjda på långa vägar
Citera
2023-06-29, 22:54
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Inte jag heller.
Jag gissar att sanningen är den att folk inte har det så illa ställt även om de inte är nöjda på långa vägar
Inte ens de som är hemlösa dör av svält, så pensionärerna klarar sig nog ett tag till, men visst är det tufft, jag vet då jag har hand om det mesta av morsans ekonomi pga. BANK-ID. Hon känner sig väldigt förminskad pga det. Då hon är helt klar och tidigare skött företag.
Citera
2023-06-29, 23:25
Medlem
neiges avatar
Citat:
Inte jag heller.
Varför söker han inte på blocket istället? Varför skulle pensionärer vilja ha någon främling i sin villa för några tusenlappar? De har ju betalt sina lån. Och ensamma morsor borde låta bli ha potentiella pedofiler in i sitt hem. Elpriset är inte högt längre. Varför kan han inte bo själv?
Citera
2023-06-29, 23:28
Medlem
Citat:
-----------------
-------------------
Antal svar?

Köpkraften har sjunkit ganska rejält, så svenskarna är fattigare.
Citera
2023-06-30, 02:55
Medlem
yz44s avatar
Det varierar tydligen med var i landet det är, i huvudstaden ska annonseringen om rum att hyra ha ökat betydligt.
Citera
2023-06-30, 04:01
Medlem
$920 / månad är inte en speciellt hög hyra. Det var en hög hyra för 10-15 år sedan.

Problemet med att hyra ut just nu är väl snarare det motsatta, svårt att få ut en summa som faktiskt täcker kostnader inklusive arbetet osv.

Minimikalkylen: sätt styrränta + 2 % = 5.75%
Säg att boendet är värderat till 2msek, det ger en kostnad på 9 600:-/månad
Ofta är det bostadsrätter, med lån på själv byggnaden som du är skyldig att finansiera via avgiften. Om vi väljer en låg avgift om 2 500:- är vi uppe i 12 100:-/månad exklusive drift (el)

Det vill säga du kan acceptera att hyra ut din 2msek bostadsrätt för 12 100:-/månad exklusive el, allt annat är en idiotaffär (alternativt en kalkylerad förlustaffär om du inte utnyttjar boendet men vill behålla det).

Problemet: folk som täcker en hyra på 12 100:- + drift är sällan intresserade av bostadsrätter som "bara" kostar 2msek. Alltså trivialt att se att marknaden är problematisk just nu.
Citera
2023-06-30, 08:45
Medlem
Om folk var rika hade de haft tillgång till uthyrningsmöjligheter. Inte tvärt om.
Citera
2023-06-30, 09:29
Avstängd
CalzoneItalias avatar
När största delen av befolkningen är belånade så skulle jag ju inte påstå att folks ekonomi egentligen är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in