• 1
  • 2
2023-06-28, 22:39
Medlem
Hej,

Tänkte ge mig på ett projekt inför nästa vår där jag vill gräva ut en yta och jämna till marken. Platsen som ska grävas på ligger i en sluttning så det kommer behövas grävas ut en vall mot sluttningen där jag ska gjuta en mur i betong som skydd. Ytan ska även bli plan och efteråt hade jag tänkt anlägga en gräsmatta. Efterarbetet med att jämna ut marken och utfyllnad sköter jag själv. Lutningen på sluttningen är inte särskilt brant.

Ytan är uppskattningsvis 10 x 20 meter. Schaktmassorna kommer jag att behålla på tomten för att jämna ut ett annat område så inget behöver transporteras utanför tomtgränsen. Jag uppskattar att det inte kommer bli såpass stora mängder att jag inte kommer kunna återanvända allt till tidigare nämnda syfte.

Vad kan jag räkna med för kostnad på detta? Jag pratar då alltså om kostnaden för en grävare med tillhörande chaufför. Tomten är i övrigt förhållandevis lättillgänglig och jag ser inte att några särskilda anpassningar behövs för att komma åt ytan.
Citera
2023-06-28, 22:44
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Hej,

Tänkte ge mig på ett projekt inför nästa vår där jag vill gräva ut en yta och jämna till marken. Platsen som ska grävas på ligger i en sluttning så det kommer behövas grävas ut en vall mot sluttningen där jag ska gjuta en mur i betong som skydd. Ytan ska även bli plan och efteråt hade jag tänkt anlägga en gräsmatta. Efterarbetet med att jämna ut marken och utfyllnad sköter jag själv. Lutningen på sluttningen är inte särskilt brant.

Ytan är uppskattningsvis 10 x 20 meter. Schaktmassorna kommer jag att behålla på tomten för att jämna ut ett annat område så inget behöver transporteras utanför tomtgränsen. Jag uppskattar att det inte kommer bli såpass stora mängder att jag inte kommer kunna återanvända allt till tidigare nämnda syfte.

Vad kan jag räkna med för kostnad på detta? Jag pratar då alltså om kostnaden för en grävare med tillhörande chaufför. Tomten är i övrigt förhållandevis lättillgänglig och jag ser inte att några särskilda anpassningar behövs för att komma åt ytan.

Går inte att säga på så lite information. Räkna med någon framkörningsavgift och tusen spänn i timmen, och antagligen går det att göra på en dag men det beror på vad det är i marken och en massa annat. Det är dyrare ju närmre du har större städer och ju kortare varsel du bokar med.
Citera
2023-06-28, 22:58
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Går inte att säga på så lite information. Räkna med någon framkörningsavgift och tusen spänn i timmen, och antagligen går det att göra på en dag men det beror på vad det är i marken och en massa annat. Det är dyrare ju närmre du har större städer och ju kortare varsel du bokar med.

Köp en beg maskin och gör det själv, pengarna får du tillbaka när du säljer den.
Citera
2023-06-28, 23:02
Medlem
Står i begrepp att byta ut avlopptstanken då kommunen utdömt nuvarande och säger att tanken ska vara anpassad till 5 personer som lever 365dgr i min stuga.

Har fått en offert om 300.000kr varav den nya tanken ligger på 69.000kr. Svårt att svara på din fråga utan mer info men räkna högt är mitt råd.
Citera
2023-06-28, 23:04
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtvisaFler
Köp en beg maskin och gör det själv, pengarna får du tillbaka när du säljer den.

Kanske bättre om du citerar trådstarten istället.

Om det är ett enkelt jobb och man har tillgång till släp och förarbevis så att det räcker till, visst. Är det däremot stenigt och jävligt och man behöver hyra in någon för transporter så är det vettigare att hyra in hela rasket och slippa problemen.
Citera
2023-06-28, 23:06
Medlem
Citat:
Hej,

Som tumregel kan man säga att blandade rivningsmassor vid bygg och gräv expanderar ungefär tre gånger i storlek, men det beror givetvis på material och om man har möjlighet att platta till med maskin osv för att även svara på den frågan.
Citera
2023-06-28, 23:10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vad kan jag räkna med för kostnad på detta?.
Som redan nämnts, runt tusen kronor per timme. Och en skicklig maskinist jobbar på snabbt. Men för att få någon typ av rättvisande svar så måste du begära in en offert. Det kostar dig ingenting. Men säg 30 000 - 40 000 kronor. Alltså två till tre dagars jobb. Blir ju alltid en hel del ställtid och även denna ska betalas.
Citera
2023-06-29, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Som redan nämnts, runt tusen kronor per timme. Och en skicklig maskinist jobbar på snabbt. Men för att få någon typ av rättvisande svar så måste du begära in en offert. Det kostar dig ingenting. Men säg 30 000 - 40 000 kronor. Alltså två till tre dagars jobb. Blir ju alltid en hel del ställtid och även denna ska betalas.

Good enough, det behöver inte vare på öret. Det räcker gott och väl med en uppskattning. Tack för svaret.

Har pratar med andra som gjort liknande projekt och då förefaller det ha varit transport av schaktmassor som dragit upp fakturan.
Citera
2023-06-29, 13:36
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Står i begrepp att byta ut avlopptstanken då kommunen utdömt nuvarande och säger att tanken ska vara anpassad till 5 personer som lever 365dgr i min stuga.

Har fått en offert om 300.000kr varav den nya tanken ligger på 69.000kr. Svårt att svara på din fråga utan mer info men räkna högt är mitt råd.

100 000 betalde jag för 7 årsedan för mitt avloppsystem, inklusive 3-kammarbrunn i betong och markbädd.
Så 300 000 låte väldigt högt tycker jag, då du bara skall ha en tank så är åtgången på grus minimal.
Citera
2023-06-29, 13:42
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hej,

1200 kr/h betalde jag för 5 årsedan, ute på landet. Det var inte den billigaste grävaren utan den bästa i området.
En skicklig grävmaskinist jobbar effektivare än en mindre rutinerad. En duktig grävmaskinist kan få ytan plan med skopan, då sparar du rätt mycket tid om du bara behöver lägga ut matjord sen.

Däremot så brukar det vara lång vänte tid hos de duktiga. Så börja ringa runt nu och fråga efter pris och när de kan komma.
Citera
2023-06-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
1200 kr/h betalde jag för 5 årsedan, ute på landet. Det var inte den billigaste grävaren utan den bästa i området.
En skicklig grävmaskinist jobbar effektivare än en mindre rutinerad. En duktig grävmaskinist kan få ytan plan med skopan, då sparar du rätt mycket tid om du bara behöver lägga ut matjord sen.

Däremot så brukar det vara lång vänte tid hos de duktiga. Så börja ringa runt nu och fråga efter pris och när de kan komma.

Det ska jag tveklöst göra, mycket bra tips. Tänkte vara noggrann med mina önskemål. Precis som du är jag villig att betala extra för någon som är skicklig. Då kanske jag även slipper hyra en markplanare om matjorden kan läggas plant. Drar igång till hösten med att söka kontakt med olika bolag, som du säger är det lika bra att vara ute i god tid.
Citera
2023-06-29, 16:28
Medlem
Glöm inte begära bygglov för höjning/sänkning av tomten.
Det kan bli kostsamt annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in