Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-28, 20:10
  #1
Medlem
nån som känner till några övergivna byggnader eller rivningsobjekt i boråsområdet? Har ni några tips på hur man kan gå tillväga för att få tag på adresser och sånt.. Man kanske kan ta hjälp av lokalvårdskontoret? Jag är helt ny så kom gärna med smarta tips..
Citera
2006-07-30, 22:59
  #2
Medlem
Kronans avatar
Gå ut och leta... I centrum har du Borås Övre, kårhuset, gula huset kungsleden / döbelnsgatan. Mer avancerat så har du det ursprängda berget på Bergsäter som är igenfylld men det finns kanske någon lucka kvar?

Utanför centrum har du gamla i15, stad i strid.
Citera
2006-07-31, 15:48
  #3
Medlem
Utanför centrum finns gummifabriken också..
Citera
2006-07-31, 15:59
  #4
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
Gå ut och leta... I centrum har du Borås Övre, kårhuset, gula huset kungsleden / döbelnsgatan. Mer avancerat så har du det ursprängda berget på Bergsäter som är igenfylld men det finns kanske någon lucka kvar?

Utanför centrum har du gamla i15, stad i strid.


Revisionsbyrån "Ernst & Young" har sina kontor där, ingen idé att börja rota runt om man säger så, haha..

Precis innan man kommer ut till vägen som leder upp till motorvägen mellan Borås & Bollebygd, så finns det en stor port som leder rakt in i bergsmassivet.

Någon som vet vad som finns där inne?


Det är rivet nu, men utanför Borås fanns det ett ödehus som gick under namnet "Drakenberg". Jag & mina kompisar var där för 15 år sedan & under golvbrädorna i entrén så fann vi en dörr/lucka som var blockerad av en massa packat jord & annat skit. När vi grävde ner en bit så fann vi provrör & andra saker man annars bara ser på sjukhus eller andra ställen där man pysslar med forskning eller kemiska underligheter.

Vi fick aldrig bort all bråte så att vi kunde se var den gömda luckan ledde, sedan revs huset helt appropå för 3 år sedan, varpå ett nytt hus byggdes precis där det tidigare stod.

Guess we´ll never know.


Edit: Sökte på Drakenberg & fick upp http://www.svenskadel.nu/drakenberg.htm

Hmm.,. Ryktet säger också att drottning Kristina ägde huset & hela området.
Citera
2006-07-31, 19:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedudeee
Utanför centrum finns gummifabriken också..
Blev det inte nån verksamhet där?
Citera
2006-07-31, 19:16
  #6
Medlem
Kronans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stryker99
Blev det inte nån verksamhet där?

Nja delar av huset är husvagnsparkering andra delen brann för ett tag sedan. Men ligger ett hus i närheten som är öde pundarna brukar hänga i.
Citera
2006-07-31, 19:21
  #7
Medlem
Kronans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Revisionsbyrån "Ernst & Young" har sina kontor där, ingen idé att börja rota runt om man säger så, haha..


I15 är så betydligt mycket större än just bara regementet.. Finns massa roligt i det området reningsverket i pickejsö, stad i strid, övningsfältet med div uthus osv.
Citera
2006-07-31, 19:24
  #8
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronan
I15 är så betydligt mycket större än just bara regementet.. Finns massa roligt i det området reningsverket i pickejsö, stad i strid, övningsfältet med div uthus osv.


Heter det inte "Bröt" eller något? Övningsområdet som ligger jämte ridhuset? Där finns det garanterat byggnader som inte används längre, och som inte beträätts på flera år.
Citera
2006-07-31, 19:43
  #9
Medlem
McBs avatar
Övningsfältet som ligger på östra sidan av Varbergsvägen heter Bråt och är i allra högsta grad aktivt. Det är dock öppet att beträda för allmänheten om det för tillfället inte används. Så värst övergivet är det alltså inte, men miljön är rätt ball och värd ett par timmars utforskande.

På andra sidan Varbergsvägen ligger strid i bebyggelse-övningsområdet Bockaby, som också det är aktivt. Förutom att militären och Hemvärnet huserar där då och då använder även Räddningstjänsten och polisen det med jämna mellanrum. Eftersom husen bara består av tomma skal är det inte så värst spännande ur UE-synpunkt, men liksom Bråt är det en rätt häftig miljö.

Gamla I15 med tillhörande marker är överhuvudtaget ganska trist nu, nästan 10 år efter nedläggningen. Rester finns visserligen kvar lite här och där, men det mesta är antingen rivet eller fyller andra syften idag.
Citera
2006-07-31, 20:46
  #10
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McB
Övningsfältet som ligger på östra sidan av Varbergsvägen heter Bråt och är i allra högsta grad aktivt. Det är dock öppet att beträda för allmänheten om det för tillfället inte används. Så värst övergivet är det alltså inte, men miljön är rätt ball och värd ett par timmars utforskande.

På andra sidan Varbergsvägen ligger strid i bebyggelse-övningsområdet Bockaby, som också det är aktivt. Förutom att militären och Hemvärnet huserar där då och då använder även Räddningstjänsten och polisen det med jämna mellanrum. Eftersom husen bara består av tomma skal är det inte så värst spännande ur UE-synpunkt, men liksom Bråt är det en rätt häftig miljö.

Gamla I15 med tillhörande marker är överhuvudtaget ganska trist nu, nästan 10 år efter nedläggningen. Rester finns visserligen kvar lite här och där, men det mesta är antingen rivet eller fyller andra syften idag.


Vad utnyttjar man "Bråt" till idag? Länge sedan jag var där..
Citera
2006-07-31, 21:45
  #11
Medlem
Dubbelespressos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Vad utnyttjar man "Bråt" till idag? Länge sedan jag var där..

Jag har personligen varit där på hemvärnsövning för något år sedan. Jag har sett en stor portion av stället då vi tillryggalade ett par mil på en helg, inklusive Bockaby som var lite roligt att se. Det var ett ganska roligt ställe. Vet att det finns betongvärn nånstans men de gick vi aldrig förbi.
Citera
2006-07-31, 21:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Vad utnyttjar man "Bråt" till idag? Länge sedan jag var där..

det är fortfarande en skjutbana.. men det är lugnt att hänga där inne.. dom har satt upp schema och sånt vid ingångarna så man vet om dom är där och skjuter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback