2023-06-25, 22:42
Medlem
Hej!

Har idag två stycken bolån på Swedbank på vardera 800.000kr där ena bolånet är bundet med låg ränta och det andra bolånet är rörligt. Ränterabatten har nu löpt ut på det rörliga och räntan hamna på idag på 4,630%.

Att pruta fram en ränterabatt idag känns ju självklart för vissa man jag som är ”fast” med ena bolånet bundet? Hur gör man? Dessutom är jag ensamstående med två stycken kids vilket gör att övriga banker ej vill ge mig lån. Så hävkraften är onekligen dålig..

Någon som har tips?
Citera
2023-06-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Hej!

Har idag två stycken bolån på Swedbank på vardera 800.000kr där ena bolånet är bundet med låg ränta och det andra bolånet är rörligt. Ränterabatten har nu löpt ut på det rörliga och räntan hamna på idag på 4,630%.

Att pruta fram en ränterabatt idag känns ju självklart för vissa man jag som är ”fast” med ena bolånet bundet? Hur gör man? Dessutom är jag ensamstående med två stycken kids vilket gör att övriga banker ej vill ge mig lån. Så hävkraften är onekligen dålig..

Någon som har tips?

Är lite i samma sits men lutar åt att jag kommer flytta lånen (när de lossnar) om inte banken kommer med ett fantastiskt erbjudande. Swedbank har blivit ett skämt, redan flyttat sparpengarna till Avanza.
Citera
2023-06-25, 23:20
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Hej!

Någon som har tips?

Du sålde din själ till banken när du band räntan, där försvann det enda förhandlingsargument de möjligen lyssnar på nämligen att du byter bank om de inte går dig till mötes.

Seriöst:
Du kan använda samma argument för förlängd rabatt som från början gjorde att du fick rabatten.
Banken hoppas / räknar med att du inte hör av dig när rabatten löper ut, stå på dig så får du tillbaka rabatten.
Citera
2023-06-25, 23:45
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej!
Någon som har tips?
Tycker atamon har en grundläggande bra inställning.
Kanske även....
1. sök hos många andra banker (det står inte att du gjort det)
2. och kolla upp olika alternativ som du kan droppa när du pratar med bolånehandläggaren så att det framstår att du är påläst och orienterad och kan ta steget att byta bank.
3. Gå till din bank och säg att du söker möjligheter och kollar upp olika alternativ och vill veta vilken ränta som är den bästa de kan erbjuda innan du tar ett slutligt beslut.
- under vilka förutsättningar kan man få en fortsatt låg ränta i nivå med ränterabatt hos er? (det står inte heller att du har gjort det tidigare).
Energiklass, belåningsgrad, sparande eller köper fler tjänster av banken kan det vara en fördel att ta upp.
Citera
2023-06-25, 23:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hej!
Någon som har tips?
- på vissa banker jag pratat med kan man få förlängd ränterabatt. N'ån kallade det bestående ränterabatt tror jag. Hur gör man för att få det hos er?
- vilka banker har du sökt på då?
- jag har pratat med några olika långivare men har inte lämnat in ngn formell ansökan än då det fungerat bra här med allt, så..eh...hur gör man hos er för att....
Citera
2023-06-26, 11:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hej!

Någon som har tips?
Låg risk är det som biter.

Men då du har så hög risk att de andra bankerna inte ens lånar ut till dig får du istället vara oändligt tacksam för att Swedbank ens gör det.
Citera
2023-06-26, 12:40
Medlem
Citat:
Någon som har tips?

Steg 1 är väl att kontakta dem, påpeka att tabatten gått ut och fråga vad de kan göra åt det. Sen kommer de väl med något erbjudande och så får du ta det därifrån.
Citera
2023-06-26, 12:49
Medlem
Jag har ränterabatt på både fasta och rörliga räntor hos Swedbank.
Jag bara pratade med dem..

/Dick
Citera
2023-06-26, 12:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har haft Nordea sen jag föddes, har aldrig haft några problem eller missade betalningar. Har en ok lön och bara ett bolån och sen är resten sparade pengar och aktier som även de ligger hos nordea.

Nu ledsnade jag och flyttade mina lån från nordea till SBAB då räntan efter rabatt blev 40 punkter bättre på rörlig ränta.

Sparandet kommer också flyttas då SBAB har klart bättre ränta på sparande.
Nordea får behålla mina aktier och lönekonto men då de inte var intresserade av att ha mer så ska de heller inte få det.

TS har tyvärr nackdelen att vissa lån är bundna och då är man tyvärr lite fast i skiten om man nu inte tar straffavgiften och löser lånet för att få flytta hela paketet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in