• 1
  • 2
2023-06-24, 06:56
Medlem
Nu är det så att jag fått ett brev från banken där jag ska redovisa mina inkomster där jag har tagit ett antal överföringar! Fem överföringar 30000 SEK som banken undrar över. Ringde banken där dom sa att dom ville dubbelkolla med mig att transaktionerna var okej då jag förklarat för dom att det är inga konstigheter med transaktionerna! Banken svarade med att jag skulle få ett brev från dom gällande detta då jag har skrivit och förklarat att jag har sålt en dyr klocka för 150000 SEK och jag har bilder och kvittot för klockan och dessutom namn på personen som överfört! Banken har fryst 40000 SEK och jag undrar om det finns möjlighet att jag får tillbaks pengarna då det inte härrör någon brottslig verksamhet. Fått brev från polisen där dem gjort penningbeslag på mitt bankkonto som ingår i en aktuell utredning. Gjort invändningar på brevet från polisen och banken. Jag har redovisat försäljningen av klockan och har dessutom skickat in kvitto från kunden och min egna kopia av kvittot. Förklarat att en polare till en polare har köpt denne klocka av mig osv! Borde jag invänta en misstanke om penningtvättsbrott eller bör jag se mitt konto upplåst och ett hävt beslag av kontot? Varken om kunden har överfört pengar från brottslig verksamhet har jag ju inte medvetet tvättat några pengar och dessutom är dessa pengar till mig i samband med försäljningen av klockan. Någon som vet vad jag bör förvänta mig? Detta gäller alltså Swedbank!
Citera
2023-06-24, 07:12
Medlem
Jag vet inte riktigt hur swish fungerar, men om du mottagit fyra eller fem insättningar á 30-40k st från olika konton så är det ju något konstigt och pengarna kan nog beslagtas om de kommer från brottslig verksamhet. Varför inte bara en insättning motsvarande rätt summa?

Även om du sålt en så pass det klocka behöver väl inte 4 personer föra över pengarna? Det är inte konstigt om det blir bekymmer då.

Om summan kommer från ett och samma konto och det finns en maxgräns på swish så behöver du nog inte oroa dig för pengarna, det tar nog bara lite tid att utreda då.
Citera
2023-06-24, 07:32
Medlem
Ghastens avatar
Är allt 100% legalt du har alla papper/transaktioner ok och även köparen kan bevisa att allt på hans sida är ok så kommer det ordna sej.

Däremot om du försöker mörka något eller att din köpare gjort något skumt så lär du vara körd på dem pengarna.
Citera
2023-06-24, 07:36
Medlem
Idag har vi tyvärr hamnat i ett läge där det snarare är banker och myndigheter själva som är kriminella, det liknar mer en stor maffiaverksamhet än något annat. Därför har jag nu vänt Sverige ryggen och vägrar flytta tillbaka tills saker förbättrats.

Men jag minns när jag bodde och jobbade däruppe fram tills för ett halvår sen , så förde jag varje månad över pengar till min mamma eftersom jag bodde hemma fortfarande. Och efter att ja fört över 3500-5000 varje månad så blev jag totalt utfrågad med en massa frågor om inkomst , vad mina pengar kom från , gick till osv osv , och jag kom inte åt pengarna tills jag besvarat dem.

Och som om inte det vore nog fick jag även verifiera när jag fört över dessa pengar ( efter 4 års regelbundna överföringar) eftersom dom ansåg att jag gjort en ” ovanlig överföring ”.

Och då skall nämnas att jag var en vanlig knegare som jobbade och gjorde rätt för sig.

Ytterst obehaglig utveckling med andra ord.
Senast redigerad av volvo230 2023-06-24 kl. 07:39. Anledning: .
Citera
2023-06-24, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jag vet inte riktigt hur swish fungerar, men om du mottagit fyra eller fem insättningar á 30-40k st från olika konton så är det ju något konstigt och pengarna kan nog beslagtas om de kommer från brottslig verksamhet. Varför inte bara en insättning motsvarande rätt summa?

Även om du sålt en så pass det klocka behöver väl inte 4 personer föra över pengarna? Det är inte konstigt om det blir bekymmer då.

Om summan kommer från ett och samma konto och det finns en maxgräns på swish så behöver du nog inte oroa dig för pengarna, det tar nog bara lite tid att utreda då.
En och samma avsändare! Han sa att han inte kunde betala allt i en överföring pga något strul, så han fick skicka separata överföringar!
Citera
2023-06-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Självklart Swedbank! Den här penningtvättlagen är åt helvete, vet en dam som valt att inte sälja sitt hus utomlands för att slippa krångeleländet med att redovisa affären.

Lider med dig.
Dessa är kriminella den jävla banken alltså! Fyfan och köparen är alltså med och kommer bekräfta alla uppgifter som jag lämnar dessutom!
Citera
2023-06-24, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Idag har vi tyvärr hamnat i ett läge där det snarare är banker och myndigheter själva som är kriminella, det liknar mer en stor maffiaverksamhet än något annat. Därför har jag nu vänt Sverige ryggen och vägrar flytta tillbaka tills saker förbättrats.

Men jag minns när jag bodde och jobbade däruppe fram tills för ett halvår sen , så förde jag varje månad över pengar till min mamma eftersom jag bodde hemma fortfarande. Och efter att ja fört över 3500-5000 varje månad så blev jag totalt utfrågad med en massa frågor om inkomst , vad mina pengar kom från , gick till osv osv , och jag kom inte åt pengarna tills jag besvarat dem.

Och som om inte det vore nog fick jag även verifiera när jag fört över dessa pengar ( efter 4 års regelbundna överföringar) eftersom dom ansåg att jag gjort en ” ovanlig överföring ”.

Och då skall nämnas att jag var en vanlig knegare som jobbade och gjorde rätt för sig.

Ytterst obehaglig utveckling med andra ord.
Obehagligt att läsa detta, hoppas det löste sig! Jag hoppas min redovisning är okej för banken! Om jag blir av med allt även fast jag bevisat att pengarna tillhör mig och köparen bekräftar mina uppgifter om banken kontaktar denne kan jag göra något alls?
Citera
2023-06-24, 07:52
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Om polisen är inblandad är det troligt att det är någonting skumt med historien, antingen hos köparen eller säljaren, eller båda.
Citera
2023-06-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jensen2003
En och samma avsändare! Han sa att han inte kunde betala allt i en överföring pga något strul, så han fick skicka separata överföringar!

Då så, då borde det vara lugnt tycker jag. Bara att det måste utredas. Men med kvitto och namn på kontoinnehavaren/köparen så lär det nog lösa sig. Frågan är hur banken prioriterar det hela.
Önskar dig lycka till.

Vågar man fråga vad för klocka som kostar 150 papp?
Citera
2023-06-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jensen2003
Obehagligt att läsa detta, hoppas det löste sig! Jag hoppas min redovisning är okej för banken! Om jag blir av med allt även fast jag bevisat att pengarna tillhör mig och köparen bekräftar mina uppgifter om banken kontaktar denne kan jag göra något alls?

Ja , vad ska man säga. Det löste sig i och med att jag motvilligt besvarade deras frågor och så kunde jag komma åt mitt konto igen. Men jag är ganska principiell av mig , med andra ord , ser jag sådana här upptrappningar så reagerar jag. För de senaste åren tycker jag att dem har tagit ett steg till , sedan ett till och ett till.

Så där har du Sverige hur det fungerar under ytan , och detta behöver komma ut att dem ägnar sig åt förföljelse av sina medborgare som inte är helt i linje med deras agenda.

Och här drog jag en gräns att ” händer det här så flyttar jag ” , för jag kände efter detta plus diverse andra obehagliga förändringar i samhället i stort så räckte det helt enkelt. Och så länge folket sover och blundar för det finns inget hopp om bättring , tyvärr.

Tänker även att eftersom det verkar gått långt i ditt fall så kanske det kan vara läge att tala med en advokat om det? För är ganska säker på att dem väljer sina strider med lite större omsorg om dem har en skicklig sådan emot sig.

Det blir liksom lite besvärligare då och kanske inte lika lönsamt för deras del , för tid är ju pengar i sådana sammanhang.

Men tycker det är beklagligt att du fallit offer för deras maktmissbruk, oavsett vad utgången blir.
Citera
2023-06-24, 09:05
Medlem
5 överföringar från samma person?
Varför 5? Bara det är ju märkligt.

Det är helt självklart tycker jag att de gräver i ditt fall. 5 insättningar på 30.000 bör väcka frågor men det bör samtidigt läggas ner direkt när du kan visa varför.
Citera
2023-06-24, 09:36
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Du är körd - det ligger till 99% något skumt som ni som skapar dessa snyfttrådar, alltid utelämnar... Varför skulle polis och bank djävlas på detta sätt? De har nog med riktiga bedrägerier och EKO-brott, varför skulle de ödsla tid på dig? Det du skriver stämmer med all sannolikhet ej. Visa gärna upp dokumentation från bank och polis och "blurra" dina personuppgifter - detta för trovärdighet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in