Citat:
Ursprungligen postat av
robinhoodvarUCsnut
kan du utveckla lite hur du menar? som jag skrev är jag helt grön på det här, men det låter spontant lite för bra för att vara sant. låter, i mina öron, som "inbyggd skyhög hävstång" är paradoxalt mot låg risk och stabil avkastning, men jag kanske missuppfattar dig.
Är jättestor risk att man förlorar sin insats.
Fifty-fifty ungefär.
Men om du satsar 3000 till exempel varje dag så och har en hävstång på 200 så kommer du förlora om det går ner 0,5% eller mer nån gång under dagen.
Dock är förlusten begränsad till 3000.
Går det istället upp så ökar värdet på ditt insatta kapital med insatsen gånger kurshöjningen gånger hävstången.
Så om det går upp 1% tjänar du 6000, går det ner 1% förlorar du 3000.
Snittförtjänst per dag blir 1500 per dag eller 30000 per månad.
Detta exempel är om du satsar på nåt som rör sig upp och ner 1% varannan dag.
Nu är inte detta hela sanningen för det tillkommer lite avdrag på kursen för räntor och spread mellan köp och säljkurs.
Men en tusenlapp om dagen i vinst är en trolig avkastning i snitt, även om den underliggande produkten inte ökar i värde.
Det är volatiliteten som är det man vill ha mellan dagar, dock inte under dagar för då skiter det sig.
Så tittar man på en kort period kan det vara så att man förlorar 3000 per dag ett tag, men det har du kapital för att klara av.
Ganska fort är du på plussidan igen.
Köper du indexfonder för allt och det går ner 10% förlorar du 17 500 kronor.
Så detta är en metod att minimera risken och öka avkastningen med hjälp av att satsa på produkter med hög hävstång.
Det blöder i öronen på en del att höra det men sanningen är att vill man ha en hög avkastning med liten risk är den bästa metoden att satsa en mindre del på hög hävstång.