2024-03-19, 13:17
Medlem
Bakarettans avatar
Lyssnat på rättegången med idioten.
Att han ens får mer tid i TV är en gåta. Måste vara så att som någon nämnde tidigare i tråden, att han har en hållhake på nån.
Men...å andra sidan så funkar ju tv-bolagen så att de anlitar idioter för att dra åt sej tittare.
Arga Snattaren är ett praktexempel på en sån.
Ett psyko med noll insikt. Han har ju noll koll på snickerier och är väl restaurangägare från början eller?
Citera
2024-04-23, 05:54
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Exakt. Han skyller på scannern än en gång. Att en scanner missar tre dyra köttbitar har aldrig hänt förut och kommer aldrig att hända igen. Dessutom har scannern en display där man kan se om allt är scannat. Sedan får man en sista chans när man checkar ut att kontrollera om allt är scannat. Om man "missar" kött för 400 kr då så är det med uppsåt. Han borde passa på att erkänna istället för att fortsätta att vara en liten snattarfitta.
Vill först påpeka att jag inte tror att han är oskyldig.

Däremot så skulle jag inte säga att han är uppenbart skyldig heller. Och jag tänkte rada upp några argument som ofta anförs i det här fallet och även i andra liknande fall.

En grej som ofta sägs i samband med det här är att det är lustigt att de alltid glömmer de dyra varorna, men det är en form av survivorship bias. När någon glömmer att scanna en gul lök så kommer butiken med största sannolikhet inte ta det vidare, vilket gör att folk inte får höra talas om de fallen. Men självklart sker misstag, och misstag kan ske med både billiga och dyra varor.

En annan grej som anförs ofta när det handlar om dyrare varor är att det är konstigt att inte reagera på priset. Också ett rätt rangligt argument. Det finns rätt många som inte tittar på priset, alternativt helt enkelt är dåliga på att räkna.

Lägg på att man kan vara jävligt stressad och disträ av diverse olika anledningar. Det kanske inte är den troligaste förklaringen i ett enskilt fall, men helt klart en möjlighet, och om flera miljoner människor ska skanna sina varor själva varje dag så kommer misstag att ske ofta. En del med flit, andra av misstag.

Jag tycker självskanning är ett gissel. Det för på kunden ett för stort ansvar, och jag tycker inte det är rimligt att man ska behöva riskera att dömas för stöld för det. Rättssäkerheten blir för dålig. Det vore rimligare att man helt enkelt bara blir avstängd från att använda självskanning. Vill butiken ha självskanning för att spara in personal så borde de även få ta riskerna det innebär.
Citera
2024-04-23, 18:39
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vill först påpeka att jag inte tror att han är oskyldig.

Däremot så skulle jag inte säga att han är uppenbart skyldig heller.
Och jag tänkte rada upp några argument som ofta anförs i det här fallet och även i andra liknande fall.

En grej som ofta sägs i samband med det här är att det är lustigt att de alltid glömmer de dyra varorna, men det är en form av survivorship bias. När någon glömmer att scanna en gul lök så kommer butiken med största sannolikhet inte ta det vidare, vilket gör att folk inte får höra talas om de fallen. Men självklart sker misstag, och misstag kan ske med både billiga och dyra varor.

En annan grej som anförs ofta när det handlar om dyrare varor är att det är konstigt att inte reagera på priset. Också ett rätt rangligt argument. Det finns rätt många som inte tittar på priset, alternativt helt enkelt är dåliga på att räkna.

Lägg på att man kan vara jävligt stressad och disträ av diverse olika anledningar. Det kanske inte är den troligaste förklaringen i ett enskilt fall, men helt klart en möjlighet, och om flera miljoner människor ska skanna sina varor själva varje dag så kommer misstag att ske ofta. En del med flit, andra av misstag.

Jag tycker självskanning är ett gissel. Det för på kunden ett för stort ansvar, och jag tycker inte det är rimligt att man ska behöva riskera att dömas för stöld för det. Rättssäkerheten blir för dålig. Det vore rimligare att man helt enkelt bara blir avstängd från att använda självskanning. Vill butiken ha självskanning för att spara in personal så borde de även få ta riskerna det innebär.
Jag tror han är skyldig, med tanke på hur handlaren direkt styrde sin butikskontrollant åt hans håll och skulle fira med skumpa för att "Arga Snattaren" äntligen torskat efter att ha "gäckat" dem så länge!

Jag är själv en, i mångas ögon, så kallad "fattig jävel" med 400k+ i årsinkomst, men det som oroar mig mest och det jag försöker hålla mest koll på när jag självscannat är inte totalsumman, utan att alla varor scannats.
Höjden av pinsamhet vore att stå där med en rulle hundbajspåsar och en 24-månaders parmigiano som inte scannats när man i övrigt scannat för hundratals kronor.

Att "Arga Snattaren" missat att scanna de få varor han plockat på sig finner jag för osannolikt.
Citera
2024-04-23, 18:44
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Jag tror han är skyldig, med tanke på hur handlaren direkt styrde sin butikskontrollant åt hans håll och skulle fira med skumpa för att "Arga Snattaren" äntligen torskat efter att ha "gäckat" dem så länge!

Jag är själv en, i mångas ögon, så kallad "fattig jävel" med 400k+ i årsinkomst, men det som oroar mig mest och det jag försöker hålla mest koll på när jag självscannat är inte totalsumman, utan att alla varor scannats.
Höjden av pinsamhet vore att stå där med en rulle hundbajspåsar och en 24-månaders parmigiano som inte scannats när man i övrigt scannat för hundratals kronor.

Att "Arga Snattaren" missat att scanna de få varor han plockat på sig finner jag för osannolikt.
Men felet många gör är att de ställer frågan "Hur stor sannolikhet är det att en godtycklig person skulle göra som arge snickaren av misstag?" när den vettiga frågan är "Givet att någon har agerat som arge snickaren, hur stor sannolikhet är det att det var av misstag?" Det är två helt olika frågor.

Samt förstås "JAG skulle aldrig glömma, så därför måste han vara skyldig"
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-23 kl. 18:50.
Citera
2024-04-23, 18:52
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Men felet många gör är att de ställer frågan "Hur stor sannolikhet är det att en godtycklig person skulle göra som arge snickaren av misstag?" när den vettiga frågan är "Givet att någon har agerat som arge snickaren, hur stor sannolikhet är det att det var av misstag?"

Det är två helt olika frågor.
Nej, det är samma fråga.

Ingen gör som Anders utan att ha uppsåt att stjäla. Speciellt inte när de är återfallsförbrytare. Möjligheten/risken för att det var ett misstag är noll, null, zero, zip, cipher.
Citera
2024-04-23, 18:54
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Nej, det är samma fråga.
Det är det inte om man kan det allra minsta om logik.

Citat:
Ingen gör som Anders utan att ha uppsåt att stjäla. Speciellt inte när de är återfallsförbrytare. Möjligheten/risken för att det var ett misstag är noll, null, zero, zip, cipher.
Exakt vad menar du med "gör som Anders"? Att missa att skanna in varor av misstag utan uppsåt att stjäla? För jo, det gör folk av misstag dagligen.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-23 kl. 19:07.
Citera
2024-04-24, 18:18
Medlem
Visst kan man råka missa en vara men man missar inte tre varor, så disträ/stressad är ingen. Och om man "råkar" missa just den dyraste varan av 10 st varor i korgen är så genomskinligt, jo jo den tror vi på..
Citera
2024-04-25, 04:57
Medlem
Citat:
Det är det inte om man kan det allra minsta om logik.

Exakt vad menar du med "gör som Anders"? Att missa att skanna in varor av misstag utan uppsåt att stjäla? För jo, det gör folk av misstag dagligen.
Du menar stjäla regelbundet och patologiskt.
Citera
2024-04-29, 19:04
Medlem
Jag förstår inte varför han ska vara med i så många program efter allt han har gjort. Som den arga snickaren så gapade han och skrek på folk som inte kunde snickra. Men när det gäller annat så är han ingen höjdare precis. Jag önskar att de då skulle skrika och härja på honom för att smaka sin egen medicin. Varför är det bara han som får bära sig illa åt? Och att han snattade är något som många, och även han själv, skrattar åt och det är ett roligt skämt. Varför dyker han upp i så många program när han dessutom får urusla poäng när det gäller allmänbildning? Det är samma sak med Morberg.
Senast redigerad av Newton555 2024-04-29 kl. 19:15.
Citera
2024-05-04, 23:41
Medlem
danceclubolofs avatar
Vilken liten och patetisk människa som försöker driva vidare om att han VISST DÅ scannade köttet
https://youtu.be/kvl0P-jHX8s?t=56

Kan han inte bara håll käften eller erkänna Det går inte att missa, att du inte scannade in 3 stycken streckkoder. Det är totalt omöjligt.
Citera
2024-05-05, 23:26
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danceclubolof
Vilken liten och patetisk människa som försöker driva vidare om att han VISST DÅ scannade köttet
https://youtu.be/kvl0P-jHX8s?t=56

Kan han inte bara håll käften eller erkänna Det går inte att missa, att du inte scannade in 3 stycken streckkoder. Det är totalt omöjligt.

Han har en pr-byrå till hjälp.

Och försöker förskjuta fokus ifrån att affären sett honom stjäla i åratal till att få det handla om bara den enstaka händelsen när han åkte fast.

Och det fungerar nog ganska bra. Jag ser många här i tråden som bara kommer in och säger att man kan ju visst göra fel en gång.

Två år till så kommer det allmänna minnet vara att han var stressad och gjorde fel. Så idiotisk är det allmänna medvetandet.

Gissar att det kostar honom ca 5 miljoner över fem år till pr-byrån som även skriver här. Nästan gratis skulle Anders säga.
Citera
2024-05-06, 18:30
Medlem
danceclubolofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Han har en pr-byrå till hjälp.

Och försöker förskjuta fokus ifrån att affären sett honom stjäla i åratal till att få det handla om bara den enstaka händelsen när han åkte fast.

Och det fungerar nog ganska bra. Jag ser många här i tråden som bara kommer in och säger att man kan ju visst göra fel en gång.

Två år till så kommer det allmänna minnet vara att han var stressad och gjorde fel. Så idiotisk är det allmänna medvetandet.

Gissar att det kostar honom ca 5 miljoner över fem år till pr-byrån som även skriver här. Nästan gratis skulle Anders säga.

Väktaren säger att snattaren Anders Öfvergård GÄCKAT de en längre period, att han är en känd snattare. Och det var just därför han punktmarkerades. Måste vara en jävla dyr faktura från PR-företaget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in