Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Coffee
Exakt. Han skyller på scannern än en gång. Att en scanner missar tre dyra köttbitar har aldrig hänt förut och kommer aldrig att hända igen. Dessutom har scannern en display där man kan se om allt är scannat. Sedan får man en sista chans när man checkar ut att kontrollera om allt är scannat. Om man "missar" kött för 400 kr då så är det med uppsåt. Han borde passa på att erkänna istället för att fortsätta att vara en liten snattarfitta.
Vill först påpeka att jag inte tror att han är oskyldig.
Däremot så skulle jag inte säga att han är uppenbart skyldig heller. Och jag tänkte rada upp några argument som ofta anförs i det här fallet och även i andra liknande fall.
En grej som ofta sägs i samband med det här är att det är lustigt att de alltid glömmer de dyra varorna, men det är en form av survivorship bias. När någon glömmer att scanna en gul lök så kommer butiken med största sannolikhet inte ta det vidare, vilket gör att folk inte får höra talas om de fallen. Men självklart sker misstag, och misstag kan ske med både billiga och dyra varor.
En annan grej som anförs ofta när det handlar om dyrare varor är att det är konstigt att inte reagera på priset. Också ett rätt rangligt argument. Det finns rätt många som inte tittar på priset, alternativt helt enkelt är dåliga på att räkna.
Lägg på att man kan vara jävligt stressad och disträ av diverse olika anledningar. Det kanske inte är den troligaste förklaringen i ett enskilt fall, men helt klart en möjlighet, och om flera miljoner människor ska skanna sina varor själva varje dag så kommer misstag att ske ofta. En del med flit, andra av misstag.
Jag tycker självskanning är ett gissel. Det för på kunden ett för stort ansvar, och jag tycker inte det är rimligt att man ska behöva riskera att dömas för stöld för det. Rättssäkerheten blir för dålig. Det vore rimligare att man helt enkelt bara blir avstängd från att använda självskanning. Vill butiken ha självskanning för att spara in personal så borde de även få ta riskerna det innebär.