• 1
  • 2
2023-06-20, 16:12
Medlem
Funderar på att lämna det sjunkande skeppet i sverige. Svenska banker är för det första totalt värdelösa och oseriösa.

Säkert någon på flashback som vet. Om jag för över 5 miljoner svenska kronor till en bank jag öppnat i Holland. Hur stor % tas i avgift då?

Det kan ju omöjligt ta samma avgift som forex gör genom att trycka på ett par knappar.

Säg att jag för över 5 miljoner när euron ligger på 11.78 så borde jag få 424 448 euro på min holländska bank? Eller blir det stor valutapåslag ?
Citera
2023-06-20, 16:16
Medlem
Att fråga banken direkt är naturligtvis inte ett alternativ?

Låt killgissningarna börja!
Citera
2023-06-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Att fråga banken direkt är naturligtvis inte ett alternativ?

Låt killgissningarna börja!

Jag har frågat. Det kunde han på kundservice inte svara på rak arm.
Citera
2023-06-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Jag har frågat. Det kunde han på kundservice inte svara på rak arm.

Då har du
1.Inga fem miljoner SEK
(Mest troligt då du verkar vara en rikrig fjant)

2.Stött på en outbildad lillkille på kundtjänst.
(Inte helt otroligt,har jag också gjort)

3.Har en värdelös bank som inte har tjänsten Utlandsbetalningar.
(Riktigt otroligt)

4. Inte kan redogöra för pengarnas ursprung och betalningen nekas.
(Den som tror på dina inlägg kan ju hålla detta för sanning)

För den som har vita pengar går till närmaste bankkontor och ber kundtjänst ringa upp Marketsavdelningen då det är över 3MSEK och en bättre kurs än Avista plus valutapåslag kommer ges.
Alternativt ringer upp sin personliga bankman så sköter denne detta.

Bankpersonalen återkommer med svar på kurs och godtar du denna görs betalningen samma eller nästa bankdag.
Kostnad 550SEK utanför EU. Inom vet jag inte men bör vara billigare.

På en USD var valutaskillnaden mellan Markets och Vanlig digitalkurs ca 5öre.
Citera
2023-06-20, 17:17
Medlem
Glostrups avatar
Låter mindre smart att växla in svenska pengar alls till euro just nu när kronan sjunker som en sten, och att växla in en större summa vore direkt korkat. Med dagens växlingskurs bör du nog minimera växlingssumman, om du inte har goda anledningar att tro att kronan kommer att dyka ännu mer över en mycket lång tid. Så jag håller med föregående kommentatorer, sannolikheten att du har fem miljoner känns begränsad.

Svenska banker är både kompetenta och seriösa, och kan enkelt hjälpa dig med transaktionen om du faktiskt redan har ett konto (man öppnar ett konto, inte en bank) i ABN, Rabo, ING eller vad du nu har valt för bank. Att ens tänka på att använda Forex för detta, istället för den bank som man har alla sina miljoner hos, är lite som att tänka sig att använda en lokal ”vi köper din bil” bilfirma för att köpa in nya bilar till en taxiverksamhet.

Vad gäller kostnaden så är den olika för olika banker, men om de använder SEPA så blir det normalt sett inte dyrt. Allt ovan hade du lätt kunnat ta reda på med enkla googlingar eller frågor till din bank, och det faktum att du inte har ens basal koll talar för att detta mest handlar om önsketänkande.
Citera
2023-06-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Då har du
1.Inga fem miljoner SEK
(Mest troligt då du verkar vara en rikrig fjant)

2.Stött på en outbildad lillkille på kundtjänst.
(Inte helt otroligt,har jag också gjort)

3.Har en värdelös bank som inte har tjänsten Utlandsbetalningar.
(Riktigt otroligt)

4. Inte kan redogöra för pengarnas ursprung och betalningen nekas.
(Den som tror på dina inlägg kan ju hålla detta för sanning)

För den som har vita pengar går till närmaste bankkontor och ber kundtjänst ringa upp Marketsavdelningen då det är över 3MSEK och en bättre kurs än Avista plus valutapåslag kommer ges.
Alternativt ringer upp sin personliga bankman så sköter denne detta.

Bankpersonalen återkommer med svar på kurs och godtar du denna görs betalningen samma eller nästa bankdag.
Kostnad 550SEK utanför EU. Inom vet jag inte men bör vara billigare.

På en USD var valutaskillnaden mellan Markets och Vanlig digitalkurs ca 5öre.

Lever du fortfarande?

Nej jag kan inte gå in på ett bankkontor. Pga 1 jag är utomlands på semester i 6 veckor. 2 Danske bank har inte kontor man bara kan gå in till.

Och jag ringde Danske bank utan att legitimera mig. Eftersom jag skulle ställa en allmän fråga.
Senast redigerad av Saras1057 2023-06-20 kl. 18:11.
Citera
2023-06-20, 18:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Funderar på att lämna det sjunkande skeppet i sverige. Svenska banker är för det första totalt värdelösa och oseriösa.

Säkert någon på flashback som vet. Om jag för över 5 miljoner svenska kronor till en bank jag öppnat i Holland. Hur stor % tas i avgift då?

Det kan ju omöjligt ta samma avgift som forex gör genom att trycka på ett par knappar.

Säg att jag för över 5 miljoner när euron ligger på 11.78 så borde jag få 424 448 euro på min holländska bank? Eller blir det stor valutapåslag ?

Du har alltså fem miljoner på ett bankkonto, då har du en personlig bankman, ring honom.

Är du medveten om att alla kan läsa din posthistorik?
Med hjälp av posthistoriken kan man bedöma om den här trådstarten är trovärdig eller INTE.
Citera
2023-06-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du har alltså fem miljoner på ett bankkonto, då har du en personlig bankman, ring honom.

Är du medveten om att alla kan läsa din posthistorik?
Med hjälp av posthistoriken kan man bedöma om den här trådstarten är trovärdig eller INTE.

Tex denna? (FB) Bli bättre på aktier? Investera 5 miljoner hur?

Men det spelar ingen roll om jag har 100 tusen 5 miljoner eller 50 miljarder.

Tråden handlar inte om vad jag har på kontot för jag lovar dig på mitt liv. Det är inget du personligen kommer ha nytta av.
Citera
2023-06-20, 18:52
Medlem
Citat:
Lever du fortfarande?

Nej jag kan inte gå in på ett bankkontor. Pga 1 jag är utomlands på semester i 6 veckor. 2 Danske bank har inte kontor man bara kan gå in till.

Och jag ringde Danske bank utan att legitimera mig. Eftersom jag skulle ställa en allmän fråga.

Jag både lever och har det trevligt I solen.
Hur är det själv med dina somalier? Har de lärt sig knyta skorna ännu?

Ja att en semestrande blöjgangster som du inte hittar till Östra Hamngatan 45 Göteborg eller klarar av att söka på Hitta.Se förvånar mig inte.

https://www.hitta.se/s%C3%B6k?vad=da...1&changedTab=1
Citera
2023-06-20, 18:58
Medlem
EastAreaPapists avatar
Danske bank tar en mindre avgift (typ ett par hundra). Du får en ok kurs.
Citera
2023-06-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Låter mindre smart att växla in svenska pengar alls till euro just nu när kronan sjunker som en sten, och att växla in en större summa vore direkt korkat. Med dagens växlingskurs bör du nog minimera växlingssumman, om du inte har goda anledningar att tro att kronan kommer att dyka ännu mer över en mycket lång tid.

Seketasen har väl gradvis sjunkit de senaste tjugo åren i princip. Finns väl inget som säger att den plötsligt skulle stiga?

Tycker du att det svenska tillståndet går åt rätt håll? Sprudlar det av framtidsoptimism när du tittar dig omkring? Till och med den somaliska shillingen har ju en bättre utveckling än seketas och det är väl naturligt då de aktivt skickar sina mest misslyckade medborgare till socialbyrån i norr.
Citera
2023-06-20, 19:54
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Seketasen har väl gradvis sjunkit de senaste tjugo åren i princip. Finns väl inget som säger att den plötsligt skulle stiga?

Tycker du att det svenska tillståndet går åt rätt håll? Sprudlar det av framtidsoptimism när du tittar dig omkring? Till och med den somaliska shillingen har ju en bättre utveckling än seketas och det är väl naturligt då de aktivt skickar sina mest misslyckade medborgare till socialbyrån i norr.

Jag skulle nog hedga istället för att sänka miljontals kronor i euro just efter en större nedgång, men det är ju jag. Euron toppade en bra bit över 11 SEK 2009 och tre år senare låg den på dryga 8 SEK. Men, som jag också skriver, vill man betta på att nuvarande kurs är en permanent trend så kan man ju göra det. Jag sitter även hellre på fem miljoner kronor än samma summa i somaliska shilling, men du gör dina val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in