• 1
  • 2
2023-06-20, 13:04
Medlem
hetofestligs avatar
Hej. Vi har just nu en 1åring och fler på G. Jag tänker vara en god förälder och skapa möjligheter till förenkling för både oss som föräldrar och våra barn så mycket som möjligt till framtiden genom att samla på mig tips och erfarenheter i tidigt skede av andra som gått genom resan lite längre och är visare . Vi har ett tryggt sparande upplagt som ligger löpande sedan hon föddes. Vad finns det mer för saker man kan involvera sina barn i som förälder? Några självklara grejer? Bostadsköer? HSB och Riksbyggen har ju ett kösystem. Skol-kö? Fyll gärna tråden med tips.
Citera
2023-06-20, 13:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig
Hej. Vi har just nu en 1åring och fler på G. Jag tänker vara en god förälder och skapa möjligheter till förenkling för både oss som föräldrar och våra barn så mycket som möjligt till framtiden genom att samla på mig tips och erfarenheter i tidigt skede av andra som gått genom resan lite längre och är visare . Vi har ett tryggt sparande upplagt som ligger löpande sedan hon föddes. Vad finns det mer för saker man kan involvera sina barn i som förälder? Några självklara grejer? Bostadsköer? HSB och Riksbyggen har ju ett kösystem. Skol-kö? Fyll gärna tråden med tips.
* Spara åt barnen i eget namn - men avskilt (annars kan barnen supa upp alla pengar när de blir 18, och ni kan komma åt pengarna själva i en katastrofsituation)
* Spara offensivt, hög risk, men låg kostnad, aktieindexfonder både svenska och globala.
* En plats i hyreskön i Stockholm kostar 200 kr/år, vilket - än så länge - är en bra försäkring.
* Lås aldrig in pengar i pensionsparande, mycket bättre att spara så att man kan ta ut pengarna när det behövs
* Lär barnen vikten av pengar och att glädjen i att tjäna egna pengar och spara ihop till saker själv
* Ge barnen kärlek och trygghet, uppmuntra fritt tänkande och egna initativ, men sätt gränser.
* Curla inte barnen.
Citera
2023-06-20, 15:53
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetofestlig

Vi spara barnbidrag i ena förälderns namn.
För att dom inte är myndiga att handskas med 200.000 kr när dom fyllt 18.
Nu är hon dottern 20 år och inget jobb annat än ströjobb och kan inte sätta sprätt på pengarna.

När hon fixar fast anställning och kan ta lån för att köpa bostadsrätt får hon sina 200.000 till handpenning.
Och om det inte räcker kan hon få låna av mig utan ränta eller så efterskänker jag en slant.

Och vi var konservativa och spekulera inte med barnbidraget .
Säkra investeringar och med autogiro på löpande band utan att behöva tänka eller göra något under alla dessa år.

Vi är inte höginkomsttagare men kunde med lätthet avvara barnbidraget
Citera
2023-06-20, 15:53
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
* Spara åt barnen i eget namn - men avskilt (annars kan barnen supa upp alla pengar när de blir 18, och ni kan komma åt pengarna själva i en katastrofsituation)
* Spara offensivt, hög risk, men låg kostnad, aktieindexfonder både svenska och globala.
* En plats i hyreskön i Stockholm kostar 200 kr/år, vilket - än så länge - är en bra försäkring.
* Lås aldrig in pengar i pensionsparande, mycket bättre att spara så att man kan ta ut pengarna när det behövs
* Lär barnen vikten av pengar och att glädjen i att tjäna egna pengar och spara ihop till saker själv
* Ge barnen kärlek och trygghet, uppmuntra fritt tänkande och egna initativ, men sätt gränser.
* Curla inte barnen.

Det är många år sedan man kunde ställa sina barn i kö hos Stockholms bostadsförmedling. Det är 18 år som gäller innan man kan börja. Hos HSB kan man starta ett bosparande åt sina barn.
Citera
2023-06-20, 16:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är många år sedan man kunde ställa sina barn i kö hos Stockholms bostadsförmedling. Det är 18 år som gäller innan man kan börja. Hos HSB kan man starta ett bosparande åt sina barn.
Ja, men båda föräldrna kan väl ställa sig själva i kön för barnens räkning, om de inte gör det.
Bosparande hos sossarna på HSB skulle jag hålla minimalt vad som krävs för att kunna få förtur.
TS bör spara pengarna i aktiefonder istället, som jag skrev.
Citera
2023-06-21, 09:54
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ja, men båda föräldrna kan väl ställa sig själva i kön för barnens räkning, om de inte gör det.
Bosparande hos sossarna på HSB skulle jag hålla minimalt vad som krävs för att kunna få förtur.
TS bör spara pengarna i aktiefonder istället, som jag skrev.

Du kan inte överlåta ködagar eller överlåta bostaden till ditt barn om ni inte stadigvarande bott där tillsammans. Om du inte förespråkar skenseparation och folkbokföringsbrott, men det är ju något annat.

Edit: fel fixat
Senast redigerad av OldFashioned 2023-06-21 kl. 10:31.
Citera
2023-06-21, 10:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du kan inte överlåta ködagar eller överlåta bostaden till ditt barn om ni inte stadigvarande bott där tillsammans. Om du inte förespråkar skenseparation och bokföringsbrott, men det är ju något annat.
Går att lösa, t.ex. kan förälder flytta in i hyresrätt och hyra ut sin bostadsrätt.
Bokföringsbrott är det inte. Du menar nog folkbokföringsbrott.
Citera
2023-06-21, 10:34
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Går att lösa, t.ex. kan förälder flytta in i hyresrätt och hyra ut sin bostadsrätt.
Bokföringsbrott är det inte. Du menar nog folkbokföringsbrott.

Om vi leker med tanken att föreningen godkänner den andrahandsuthyrningen (vilket inte är särskilt troligt) så ska alltså föräldrarna flytta till en hyresrätt med något eller några av barnen medan ett av barnet bor kvar som andrahandshyresgäst i det tidigare boendet?
Citera
2023-06-21, 10:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om vi leker med tanken att föreningen godkänner den andrahandsuthyrningen (vilket inte är särskilt troligt) så ska alltså föräldrarna flytta till en hyresrätt med något eller några av barnen medan ett av barnet bor kvar som andrahandshyresgäst i det tidigare boendet?
På pappret, ja. Det är en nödlösning, givetvis.
Citera
2023-06-21, 11:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
På pappret, ja. Det är en nödlösning, givetvis.

Låter som en skitdålig nödlösning med massor av fallgropar och dessutom en rätt knepig lösning om man har mer än ett barn. Men men, folk tänker olika.
Citera
2023-06-21, 14:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Låter som en skitdålig nödlösning med massor av fallgropar och dessutom en rätt knepig lösning om man har mer än ett barn. Men men, folk tänker olika.
Är även en försäkring mot nödläge vid föräldrarnas skilsmässa etc. Kostar bara 200 kr per år.
Citera
2023-06-21, 14:49
Medlem
BETALA för att stå i kö???
Och det är inte ens säkert att man får just det våningsplan man tänkt sig..
Tänk 3 vån utan hiss..
Är man ung så är det sin sak, men betänk gammal..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in