2024-09-19, 16:54
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du metall pulveriseras inte i detta läget som kolfibertuben utan finns kvar i den formen som var slutfasen av implosionen , antagligen som en ölburk som legat på sidan som man hoppat på platt eller kanske ihopslagen om det var en timglasformad implosion.

I vilket fall som helst har den innehållit kvarlevor och berättar om hur implosionen skedde som nu tydligen sägs ha tagit sin början i främre titansfärens limfog mot fibertuben

Har du någonsin sett en flygkrasch ? Blir inte mycket kvar när det slår i backen och exploderar så jo metall kan pulveriseras med tanke på att implosion på 4000 meter är som en rejäl explosion fast inåt.
Citera
2024-09-19, 17:07
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta var en toppnyhet i internationell press under lång tid. Att man då inte skulle visa bilder som tagits av vraket är helt omöjligt om det inte fanns intresse av att skapa dramatik runt den påstådda olyckan.

Det spekulerades mycket om de omkomna led och var medvetna om att farkosten var på väg att rämna. Om vi först nu får reda på att det sista meddelandet var "lugnt" så visar det också att man har försökt skapa hysteri runt olyckan.

Har man funnit "kabinen" som ju delvis var av metall och borde finnas i vraket. Att återbörda resterna av de omkomna är en mycket hög prioritet.
Vad jag förstår tog man upp de få kvarlevor som fanns redan i juni förra året när man bärgade vrakdelarna. Osäker på om man hittat mer efter dess men det lär nog inte finnas kvar något därnere nu.
Citera
2024-09-19, 17:35
Medlem
SVT genomgång och bilder på vraket.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-filmer-pa-ubaten-titans-vrak-hard-kritik-i-utredning

"Inga mänskliga kvarlevor syns på filmerna, men kustbevakningen har tidigare sagt att ”förmodade mänskliga kvarlevor” togs upp till ytan för DNA-test."

"Kommissionen frågade ingenjören David Lochridge om han ansåg att Titan var en säker farkost.

– Inte det minsta, svarade Lochridge, som verkat i bolaget sedan 2010."

Kan fråga sig varför han ändå jobbade kvar, var det för pengarna?
Citera
2024-09-19, 17:51
Medlem
flashmaners avatar
Här är en video där man ser ändstyckena i titan också, och på det ena ändstycket sitter fortfarande en ganska stor bit av kolfiberröret kvar. Det var vad jag hade förväntat mig, att det inte bara skulle ha pulvriserats alltihop. Man ser också bitar av kolfibern som ligger spritt längs implosionsplatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=RSJek-AKNMM
Citera
2024-09-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Här är en video där man ser ändstyckena i titan också, och på det ena ändstycket sitter fortfarande en ganska stor bit av kolfiberröret kvar. Det var vad jag hade förväntat mig, att det inte bara skulle ha pulvriserats alltihop. Man ser också bitar av kolfibern som ligger spritt längs implosionsplatsen.

Tack. Att säga att väldigt mycket är intakt är väl att överdriva, men det går ju klart att se vad det är.
Citera
2024-09-19, 20:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbfarbrorn
Tack. Att säga att väldigt mycket är intakt är väl att överdriva, men det går ju klart att se vad det är.

Hur fan läser du? Var skrev jag "väldigt mycket"?
Citera
2024-09-19, 22:15
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kolfibertuben är.ju pulver

Självklart inte. Kolfibern i konstruktionen är ju många lager av en väv. Den blir inte pulver, även om stora delar av bindemedlet (epoxyn) förstås är i små bitar.
Citera
2024-09-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
"Kommissionen frågade ingenjören David Lochridge om han ansåg att Titan var en säker farkost.

– Inte det minsta, svarade Lochridge, som verkat i bolaget sedan 2010."

Kan fråga sig varför han ändå jobbade kvar, var det för pengarna?
Han fick kicken i januari 2018 efter att ha varit för mycket av en "troublemaker" genom att kontinuerligt flagga för svajande säkerhetstänk och peka på brister angående i princip det mesta som rörde Titans konstruktion. Allt enligt hans vittnesmål under den 7,5 timmar långa utfrågningen från den 17/9.
Citera
2024-09-19, 23:16
Medlem
Citat:
Hur fan läser du? Var skrev jag "väldigt mycket"?

Ingenstans. Jag skrev att det. Hur fan läser du själv?
Citera
2024-09-19, 23:20
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

Intressant att den ena halvan är ganska ren medan den andra har delar av tuben kvar och även bitar av tuben i sig.
Om det nu stämmer att det var i skarven mellan röret och halvsfären av titan som det gick fel, gissar jag på att det var vid den rena halvan det började och stötvågen slet med sig delar av röret mot den andra.
Citera
2024-09-19, 23:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Intressant att den ena halvan är ganska ren medan den andra har delar av tuben kvar och även bitar av tuben i sig.
Om det nu stämmer att det var i skarven mellan röret och halvsfären av titan som det gick fel, gissar jag på att det var vid den rena halvan det började och stötvågen slet med sig delar av röret mot den andra.

Jag tvivlar på att det var vid skarven som det släppte och att det orsakade olyckan.
Dels så är trycket där axiellt emot kolfiberröret och dels om så hade varit fallet hade nog röret inte imploderat. Eftersom läckage uppstått vid en skarv så tränger vatten in i farkosten vid skarven och då utjämnas trycket. Hade så skett hade det nog heller inte varit en ögonblicklig död för de ombordvarande.

Jag tycker nog tvärtom att allting tyder på att det var kolfibern som gav vika och imploderade. Resultatet av det blev att kolfibern släppte helt från bakdelen om jag såg rätt, men delvis satt kvar på framdelen.
Citera
2024-09-19, 23:38
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jag tvivlar på att det var vid skarven som det släppte och att det orsakade olyckan.
Dels så är trycket där axiellt emot kolfiberröret och dels om så hade varit fallet hade nog röret inte imploderat. Eftersom läckage uppstått vid en skarv så tränger vatten in i farkosten vid skarven och då utjämnas trycket. Hade så skett hade det nog heller inte varit en ögonblicklig död för de ombordvarande.

Jag tycker nog tvärtom att allting tyder på att det var kolfibern som gav vika och imploderade. Resultatet av det blev att kolfibern släppte helt från bakdelen om jag såg rätt, men delvis satt kvar på framdelen.
Jag har själv sedan olyckan, misstänkt kolfiberröret, såg dock det nämnas att skarven skulle kunna vara boven, men orsaken är väl inte klarlagd än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in