Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-24, 00:11
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ja och nej skulle jag vilja säga. Ja, en ansvarstagande person skulle säkert kunna använda phase array för att hitta fel. Men bilden som jag fått av Stockton Rush är raka motsatsen till ansvarstagande. Jag skulle tro att dom gjorde en elementär analys över krafterna, vart det troligen skulle brista. Vad jag kan se av nedanstående video så borde det vara i mitten.

https://www.youtube.com/shorts/nbaDXYNvbO8

Med tanke på dom andra genvägarna han tog vad gäller materialval, personal, driften av båten, så kan jag tänka mig att han köpte dom billigaste ultraljudsgivarna han kunde hitta på ebay, säg 4-5 stycken, monterade dom i en ring i mitten av kolfiberskrovet och voila, i hans sinne så hade han nu en sofistikerad utrustning för att varna innan skrovet brister..

Hade han varit lite mer sofistikerad och ansvarstagande så skulle han ha skrotat kolfiberskrovet redan efter det andra dyket utanför Bahamas, det dyket han blev varnad av en expert att det var ett dåligt materialval. Enligt uppgift från den experten så lät det som pistolskoll hela vägen ner och upp igen. Det skulle jag tro var kolfiber som small av, en del av styrkan i skrovet som han aldrig skulle kunna få tillbaka.

Hade jag hört knakningar som var höga som pistolskott hade jag skrotat materialet omedelbart. Tänk vilket nervvrak man skulle bli om man hörde det när man dyker ner men VDn av OceanGate tyckte fortfarande att det var ett bra val för att användas för rena turistdykningar.
Citera
2023-07-24, 03:05
Medlem
Citat:
Jag sitter och funderar på om man inte ska ta dom på orden i det här fallet. Jag vill minnas att dom nämnde någonting om aktiv mätning. Det skulle inte förvåna mig om dom tagit standard ultraljudstestutrustning och limmat fast dom mätarna på olika ställen på skrovet. Det skulle ha gjort det enkelt/billigt för dom.

Logiken i datorprogrammet skulle i så fall liknat någonting med detta

1) Mät tjockleken på skrovet
Är skrovet 12,7 cm tjockt? Gå till punkt 1 igen.

Däremot om skrovet hade börjat delaminera på grund av trycket.

1) Mät tjockleken på skrovet
Här detekterar dom en spricka/hålighet 5 cm in.
Larma...

Det skulle kunna förklara varför dom valde frekvensen 150 KHZ, det verkar vara en standardpryl som vem som helst kan köpa för en billig penning. https://www.ndtjames.com/150_Khz_Dia...p/v-c-4894.htm

Jo ett cirkapris på 48 US dollar per styck, cirka 540 kronor.
Helt otroligt alltså ?
Dessa är både sändare och mottagare och kan alltså ta upp 150 kHz signaler.
Inget framgår om att de skulle kunna klara ett tryck på 400 bar och dessutom i saltvatten heller ?

Stockton Rush var nog inte ens medveten om vilka signaler som de eventuellt detekterade.
Med hans sinne för säkerhet så gissar man det att det var bara två stycken.
2 + 2 thrusters var den redundans han nöjde sig med tydligen.
Trots att de borde varit 4 + 4 ?

Bästa stället att montera dessa ultraljudsprober på vore att ha ett dussin transducers (sändare) som mätte längs med cylinderns längd, men där satt ju limfogen mot titanet ?

Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Kul att isåfall bara mäta på ett fåtal punkter ;-) Sannolikheten att larma vid delaminering blir ju låg.

Borde man inte kunna ha sändare o mottagare på längre avstånd från varandra och helt enkel larma om signalen förändras i mottagaren?

Ungefär som pekskärmar där fingret förändrar "studsen" o man sen mha många mottagare räknar ut positionen.

https://nelson-miller.com/what-is-a-...e-touchscreen/

Citat:
Ja och nej skulle jag vilja säga. Ja, en ansvarstagande person skulle säkert kunna använda phase array för att hitta fel. Men bilden som jag fått av Stockton Rush är raka motsatsen till ansvarstagande. Jag skulle tro att dom gjorde en elementär analys över krafterna, vart det troligen skulle brista. Vad jag kan se av nedanstående video så borde det vara i mitten.

https://www.youtube.com/shorts/nbaDXYNvbO8

Med tanke på dom andra genvägarna han tog vad gäller materialval, personal, driften av båten, så kan jag tänka mig att han köpte dom billigaste ultraljudsgivarna han kunde hitta på ebay, säg 4-5 stycken, monterade dom i en ring i mitten av kolfiberskrovet och voila, i hans sinne så hade han nu en sofistikerad utrustning för att varna innan skrovet brister..

Hade han varit lite mer sofistikerad och ansvarstagande så skulle han ha skrotat kolfiberskrovet redan efter det andra dyket utanför Bahamas, det dyket han blev varnad av en expert att det var ett dåligt materialval. Enligt uppgift från den experten så lät det som pistolskoll hela vägen ner och upp igen. Det skulle jag tro var kolfiber som small av, en del av styrkan i skrovet som han aldrig skulle kunna få tillbaka.

En "phased array" är en rad med jämna avstånd mellan givarna/sändarna, där om de nu är synkade så motsvarar avståndet mellan dem en våglängd, eller en halv, bara för att ta ett par exempel.

Phased menas att de ligger i fas med varandra, ungefär som hur man bygger en radioantenn, med jämna avstånd mellan antennspröten.

Dess värde som givare för att förutspå en implosion måste ju vara mycket litet.

Till det krävs många praktiska försök, där datormodellering inte räcker ?

Förstår inte att man kom på att limma epoxi mot titan. Epoxi kan bara limmas med god hållfasthet mot andra material som liknar epoxi, och har samma molekylstruktur. I och för sig kunde man ha etsat titanytan med någon stark syra och fått bättre vidhäftning ?

Men ett enda fingeravtryck på den nyetsade titanytan och vidhäftningen kan bli lidande, och att den släpper just där.

Rimligtvis så kommer denna olycka ändå leda till något gott, att man tar fram bättre kontrollmetoder för just kolfiberlaminat.
Och kvalitetskontroll av sådana laminat.

Det var verkligen en ögonbrynshöjare med detta kitt av ultraljudsprylar för något som man ändå kan detektera med öronen ?

Samt också designidéer som bygger på annat än kolfiber ?

Det som är frustrerande med kompositmaterial är att ultraljud av dessa hittar ju en reflex, skugga vid varje enskild glasfiber/kolfiber. Och det går inte att utröna om sonogrammet visar "svaga punkter" eller normala variationer.

Mycket av Stockton Rushs idéer verkar rena fåfängan och en slags omotiverade hugskott,
som han satt planer i verket för, utan rådgivning av de med riktig erfarenhet.

För övrigt så verkar det inte vara Stocktons egna pengar som han satsat, utan han hade startat en fond. En fond för villiga (och stendumma) investerare som hade ackumulerat 18 milj US dollar.
Ingen liten summa alltså ?
Det ryktas också om ytterligare pengar från annat håll också.

Gissningsvis har dessa pengar placerats på ett sådant sätt att investerarna kommer att
få svårt till omöjligt att få dem tillbaka ?

Förekommer många sådana scams inom bland annat IT-sektorn och "green energy"
i USA, tyvärr

LÄste också att Titans support vessel hade tigare varit Horizon men de hade höjt charteravgiften,
och därför fick det ta det biligare Polar Prince istället ?

Polar Princes besättning kan faktiskt dras inför domstol, för kaptens, befälets, ansvar
sträcker sig från hamn till hamn för alla ombord.
Vilken flagga bar Polar Prince ?
Kanada som flaggstat ?
- I så fall kan de bli tvungna att starta en process mot befälet
ombord ?
Citera
2023-07-25, 02:04
Medlem
Horizon Arctic finns här:

https://www.marinetraffic.com/en/ais...HORIZON_ARCTIC

Polar Prince:
https://www.marinetraffic.com/en/ais...l:POLAR_PRINCE

Kanadas Transportmyndighet har inlett en utredning kring olyckan:
https://www.cbc.ca/news/canada/newfo...ning-1.6886264

Citat:
TSB launching investigation into Polar Prince, support vessel for Titan submersible

TSB investigation into loss of Titan submersible 'a major undertaking'

The Transportation Safety Board of Canada is launching an investigation into the operation of the Titan submersible by the Canadian-flagged Polar Prince support vessel, which towed the submersible out to sea prior to the fatal incident that claimed the lives of all five Titan passengers. Marc-Andre Poisson, former TSB director of marine investigations, says it's a 'major undertaking' that will look at everything from how the vessel was built to the rescue operation itself.

The Transportation Safety Board of Canada says it's launching an investigation into the operation of the Titan submersible by the Polar Prince support vessel off the coast of Newfoundland near the wreckage of the Titanic.

In a media release issued shortly after 4 p.m. NT on Friday, the TSB said the investigation is "in accordance with the Canadian Transportation Accident Investigation and Safety Board Act and international agreements."

As the investigative authority of Canadian vessels, the TSB said it will conduct "a safety investigation regarding the circumstances of this operation conducted by the Canadian-flagged vessel Polar Prince."

A team of TSB investigators is in to St. John's to gather information, conduct interviews and assess the fatal incident that claimed all five lives of the crew members on board the Titan.

Utredningen kan bli besvärlig på det viset att Kaptenen och befälen ombord på Polar Prince kan i princip anklagas för "grov vårdslöshet till sjöss" genom att sätta i en farkost som definitivt inte är sjöduglig för ändamålet.
Det gör också att sådan experimentell djuphavsverksamhet automatiskt stoppas.

Ingen Kapten eller befäl vill förknippas med sådana här händelser.

Sedan så ser ju layouten på fartyget Polar Prince lite konstig ut, hur sjutton bar de sig åt för att sätta Titan i vattnet ?

I fallet med Horizon Arctic så ser man ju att layouten är lämpad för ändamålet på ett helt annat sätt.
Med att kunna sätta flytpråmen i från aktern.

Är det möjligt att farkosten skadats redan vid lyftet från Polar Prince ?
Citera
2023-07-25, 19:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hade jag hört knakningar som var höga som pistolskott hade jag skrotat materialet omedelbart. Tänk vilket nervvrak man skulle bli om man hörde det när man dyker ner men VDn av OceanGate tyckte fortfarande att det var ett bra val för att användas för rena turistdykningar.

Han har ju gått igång på det antagligen...
Citera
2023-07-25, 22:17
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Sedan så ser ju layouten på fartyget Polar Prince lite konstig ut, hur sjutton bar de sig åt för att sätta Titan i vattnet ?

I fallet med Horizon Arctic så ser man ju att layouten är lämpad för ändamålet på ett helt annat sätt.
Med att kunna sätta flytpråmen i från aktern.

Är det möjligt att farkosten skadats redan vid lyftet från Polar Prince ?

OceanGate sparde, precis som med allt annat, även in på denna anständighet mot slutet vad det verkar. Tydligen så har man bogserat subben på promen du nämner efter sig ut till dykplatsen
Citera
2023-07-26, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
OceanGate sparde, precis som med allt annat, även in på denna anständighet mot slutet vad det verkar. Tydligen så har man bogserat subben på promen du nämner efter sig ut till dykplatsen

HAHAHA !!! - Där ser man ju ja !!! Inte undra på än att Polar Prince tog god tid på sig
att bogsera ut pråmen. Hon kunde väl bara dra med 3-4 knops fart då.

Klart att de under de omständigheterna måste varit mycket observanta på vädrets utveckling inför varje dyk eftersom Polar Prince inte kunde gå för fullt.
Horizon Arctic hade nog inget problem att gå för fullt med Titan på akterdäcket tidigare då ?

Utan att Stockton Rush, OceanGate behövde välja perioder med lugnt väder och lugn sjögång.

Det står dessutom på BBC att Titan bogserades (= towed) ut till dykplatsen:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-66008843

Citat:
The Polar Prince was the Titan's support vessel and had towed the submersible out to the area in the North Atlantic where it carried out its dive on Sunday, about 400 miles from St John's.

Frågan är om saker skadades på pråmen och subben, för jag kan inte tänka mig att pråmen var bemannad heller ?

Antagligen hade de dessutom ett släpankare, drivankare efter pråmen för att hålla trossen sträckt.
Då kan det inte ha funnits något manövrerbart roder på pråmen då heller, antagligen.

Ytterst bedrövlig historia.
Ytterst tragiskt alltså !

Så ingen kollade subbens vitala funktioner under bogseringen, gissningsvis ?

Eller att de hade inget drivankare efter och pråmen "gets tossed around", dvs hon
kastades runt i kölvattnet.

Här är en skribent som spekulerar i detta, och som faktiskt skrev sin artikel igår:
https://www.irishstar.com/news/us-ne...rough-30549840

Citat:
Titan sub may have been dragged through Atlantic Ocean for three days by mothership before fatal implosion

Five people were killed onboard the submersible operated by OceanGate Expeditions when it imploded on June 18

Skribenten antar alltså att bogseringen tog tre dygn, vilket stämmer hyfsat med avståndet till dykplatsen.

Fick nämligen uppfattningen att pråmen och subben hade åkt på akterdäcket på Horizon Arctic förut,
och att sjösättningen skulle då ha gått smidigt och utan missöden.

Pråmen fanns egentligen bara till för att underlätta sjösättningen/dykningen.

Subben är av naturliga skäl mycket klumpig, tung och har ingen riktig båtform.
Om man inte har en relativt smidig pråm att lasta subben på så återstår bara
att hänga subben i en krok med en kran.
Något som de som åkt med tex andra farkoster tycker att det var ett av det otäckaste ögonblicken,
att det svänger och gungar och man hänger i en lyftkran utan att se horisonten.

Groteskt - Kapten och befälet kan dessutom frånsäga sig ansvaret och ev försäkring gällande bogserade flytetyg.

Klart att det måste ju ha sparat in mycket pengar eftersom alla specialfrakter till sjöss, de kostar multum. Medans det omvänt inte kostar mycket att bogsera något.
Fartyget bränner ju dieseloljan ändå ?

Titan, OceanGate hade blivit nekade försäkring hos Lloyds tidigare. Men det är ju inte konstigt, därför att sådana farkoster är ju knappast certifierade. Det skulle krävas enorma summor för
att certifiera dessa.

Lloyds har nog inte ens någon klassning för dessa farkoster, eftersom de inte används för civilt bruk ändå.

Någon slags kommittée måste ju också ta på sig att ta fram ett vettigt protokoll för denna certifieringsprocess ?

Och det lär väl aldrig hända ?
Citera
2023-07-26, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare

Ja, fast dessa knarranden, knakningar och "pistolskott" kan förstås komma vart som helst ifrån.
Inte bara från kolfiberskalet. Alla hårda ytor kan skapa sådana ljud.
Tänk er instängd i en ståltunna som förstärker allra minsta lilla ljud.

Det bör snarare tillhöra det som är helt normalt för sådana här farkoster, med skarpa ljud.

Det skulle ju vara intressant att se om de här ultraljudsenheterna från eBay/Amazon verkligen kunde
detektera några signaler av värde ?
Om det blir ett större brott i laminatet på kolfiberrullen så kommer väl en sådan att överstyra ändå ?
Eller att dem helt enkelt lossnade från sitt limfäste ?

Den här artikeln tar upp många aspekter plus en bra bild på pråmen:
https://people.com/oceangate-titan-s...o-know-7551180

Citat:
Get an Inside Look at OceanGate's 'Titan' Submersible: Photos and Details
From exactly how big it is to how it's operated by a game controller at the surface, here’s everything to know

By Kelsie Gibson Published on June 21, 2023 03:19 PM ED

Man kan undra hur Stocktons sinne för säkerhet hade skolats,
om han verkligen förstod alla aspekter av det ?
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-26 kl. 02:43.
Citera
2023-07-27, 02:18
Medlem
Inget av kolfiberskrovet från ubåten Titan verkar ha hittats.
Det kan ju ha upplösts i ett stort trasselnystan av kolfibrer ?
Främre domen av metallen titan och akterpartiet har hittats.
Så helt klart så släppte limfogen mellan titanet och kolfiberrullen.

I akterpartiet hade hittats mänskliga kvarlevor, men de specifierar inte vilka.
Främre glaset har ännu inte hittats, men med tanke på att det kan ligga
lös dy på bottnen så är det inte lätt att leta.

Glaset syns inte så bra i den miljön om inte belysningen lyser på rätt sätt.
Dessutom är det tungt och kompakt, och kan ha sjunkit ner i dyn.

De påstår att de har goda möjligheter att utvinna och påvisa DNA från dessa
mänskliga rester från akterpartiet.

Om Titan imploderade redan på typ 2000 meters djup hypotetiskt sett så är det 1800 meter kvar till bottnen,
och då kan vrakdelarna spritts över kanske hela 10 kvadratkilometers yta ?

Det tar förstås lång tid att söka av ett sådant stort område.

I början av oktober så måste de nog avblåsa sökandet helt eftersom det vädermässigt
kan bli för svårt väder så pass långt norrut, med hårda höststormar.

Varje sökfartyg kan bara ha igång typ 2 ROVs åt gången, annars finns det risk att deras "navelsträngar" trasslar in sig i varandra. Dessa navelsträngar har nära nog neutral flytkraft för att inte tyngas ner.
Den neutrala flytkraften totalt sett på hela paketet ROV plus navelsträngen gör att det inte är så stor mening att hålla navelsträngen sträckt.
Detta eftersom om man sträcker navelsträngen så hindrar det ROVen att röra sig fritt.

Just det att navelsträngarna är "friflytande" innebär en större risk att de kan komma att trassla in sig i varandra.
Citera
2023-07-27, 02:21
Medlem
OceanGate ska visst ha anställt ett flertal praktikanter, vars anställning verkar ha saknat
erfarna handledare, enligt den här artikeln (fritt översatt från tyska):

https://www.msn.com/de-de/nachrichte...an/ar-AA1dmzec

Citat:
Det är inte första gången säkerhetsproblem har tagits upp angående den imploderade ubåten Titan. Uppenbarligen hade eleverna designat stora delar av elektroniken ombord.

Stockton Rush, VD för Oceangate-företaget, hade uppenbarligen anställt unga vuxna praktikanter för att designa delar av den imploderade ubåten Titan. Det rapporterar den amerikanska tidningen "The New Yorker".

Enligt tidningen ska Rush – som själv dog ombord på "Titan" – ha ignorerat många säkerhetsvarningar. Bland annat ska hans företag ha anlitat studenter från Washington State University som praktikanter för att arbeta på ubåtens elektroniska system.
Oceangate har ännu inte kommenterat forskningen.

"Hela det elektriska systemet är vår design. Vi implementerade det och det fungerar", säger Mark Walsh, en av de tidigare praktikanterna, till campustidningen WSU Insider. Walsh sägs ha avslutat sin examen i elektroteknik 2017. Efter sin praktik på Oceangate ska han ha varit anställd som senior elingenjör. Han säger sig också ha hittat jobb på Oceangate åt flera av sina studiekamrater.

En av OceanGates skapare, Guillermo Söhnlein, kom nyligen med ett försvar för sin konstruktion av Titan:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...bmersible.html

Citat:
OceanGate Expeditions co-founder slams James Cameron, saying the 'Titanic' director 'knows nothing' about the company and its imploded submersible

The co-founder of OceanGate has hit back at Titanic director James Cameron, claiming he 'knows nothing' about the company and its submersible program.

Cameron 'is a v​ery experienced ocean explorer and a sub guy himself, but knows nothing about OceanGate and that stuff,' ​Guillermo Söhnlein, a 58-year-old Argentine-American entrepreneur, told Insider.

Cameron, 68, who has made more than 30 deep sea dives to the Titanic wreck, has criticized OceanGate and its lack of safety procedures for the Titan sub - which disappeared on June 18, imploded and killed all five members of its crew.

'The media's whole spin on how unsafe this was is based on David Lochridge, Will Kohnen from Marine Technology Society, Jim Cameron, who knows nothing about any of this stuff … and Karl Stanley. Four people' Söhnlein, who co-founded the company with Stockton Rush in 2009, said.

Söhnlein menar att Titan trots allt genomförde många lyckade dykningar.
Och man kan med rätta fråga sig varför den trots allt höll för många dykningar, innan den brast ?

Tittar man på varför OceanGate valde en kolfiberrulle så tycks det tydligt att de rakt upp och ner bara antog att kolfiberns styrka var likadan såväl vid sträckning som kompression. Dessutom står det klart att om kolfiberrullen tillverkats i titanmetall så hade den blivit tyngre och förmodligen då också mycket dyrare plus att den blivit klumpigare.
En tyngre ubåt hade inneburit att man fått bygga den större för att behålla neutral flytkraft, och den hade då blivit klumpigare och dyrare att hantera.
Antalet möjliga supportfartyg hade varit begränsat och möjligheterna att chartra dessa är mycket små.
Det framgår också att tittar man bakåt i tiden så hade OceanGate problem med att chartra dessa för dessa "nöjestripper". Vädret är dessutom oförsonligt däruppe utanför Newfoundland.
Man kan bara inte chartra ett så pass stort fartyg och sedan avboka med hänvisning till dåligt väder och sedan tro att man slipper att betala ?

Att fronten och aktern på Titan blev tillverkad av 83 mm tjock titanmetall har nog att göra med att en som hade tillverkats i stål hade blivit tjockare och tyngre, och därmed att man fått kalkylera om hela ubåten igen för att den skulle hamna nära neutral flytkraft.

Vanligt stål är annars det i särklass vanligaste materialvalet på fartyg. Det går att skära, såga, borra och svetsa i utan vidare. Det går inte med titanmetall. Titanmetallen är mycket svår att bearbeta i efterhand. Till exempel att borrarna bara går av osv.

Att ryssarna under sovjettiden lyckades bygga atomubåtar där större delen av skrovet var tillverkat av titanmetall är smått otroligt, även så här i efterhand. De hade troligen maskinhallar som kunde fyllas helt med tex ädelgasen Argon för att kunna svetsa obehindrat i titanmetallen. Eller något åt det hållet ungefär ?

Kolfiberrullen är ett bra exempel på ingenjörsmässig "lathet", att den gjordes helt cylindrisk. Antagligen just för att lindningen av kolfiber skulle gå lätt och smidigt ?

Hade man gjort cylindern mer likt en vintunna hade den blivit betydligt starkare, men det hade samtidigt blivit ett knepigt problem att linda den helt jämntjockt.

Sammantaget verkar det ha gjorts så många ödesdigra misstag när Titan designades och tillverkades att det blir svårt att sammanfatta alla ?

Bara det här med att Titan inte kunde hitta Titanic själv, utan fick lita på att supportfartyget kunde ge anvisningar åt vilket håll de skulle styra ?
På 3800 meters djup så blir felvisningen kanske närmare 100-150 meter och då är man utanför vad strålkastarna klarar av, typ ?
Enkelt uttryckt.
Sikten uppges ibland bara vara drygt 20-30 meter därnere där Titanic ligger på havets botten.
Senast redigerad av DrSvenne 2023-07-27 kl. 02:35.
Citera
2023-07-28, 01:26
Medlem
Den här artikeln är ganska övertydlig med vad som var fel med Titan/OceanGate:
https://www.autoevolution.com/news/t...de-218249.html

Citat:
These Are the Incredible Cost-Cutting Measures That Caused the Titan Sub to Implode

Published: 23 Jul 2023, 00:30 UTC • By: Elena Gorgan

Everybody is forced to cut expenses and show a bit more restraint around money these days, but you don't expect cost-cutting to come to the detriment of personal safety.

There are occasions you can save money by cutting costs and times when you shouldn't even consider it. Titan falls in the latter category.

Titan is was the world's largest deep-dive submersible, and it imploded on June 18, 2023, during the first dive of the year to the Titanic wreck. Built and operated by OceanGate Expeditions, which has since shut down all operations and explorations, it was piloted at the time of the incident by the company's CEO, Stockton Rush, who also largely claimed credit for building it.

Titan was the only submersible that took tourists to the Titanic at a reported cost of $250,000 a pop. It offered a passenger capacity of five people, one of whom would always be the pilot in charge of the controls and communicating with the mothership guiding it from up above on the waterline.

On June 18, after repeated delays caused by the weather and malfunctions with the sub itself, Titan went down to the Titanic in the North Atlantic. One hour and 45 minutes after it started its descent, communication with the mothership was lost, which prompted a frantic international search.
The search and rescue party had a 97-hour window for the search because that's how much oxygen was onboard the sub.

Så de var rejält försenade med både dåligt väder plus att Titan krånglade redan innan sjösättningen ?

Alltså så är det bedrövligt, detta.
Men jag tror att artikelförfattaren hugger i sten med det här:

Citat:
But we, the public and the industry at large, can still learn from Titan. Contrary to what some commenters will say online, far from lamenting the passing of five multi-millionaires who chose to risk their lives for the ultimate thrill, Titan can be a lesson in how to prevent operations like this one from being made commercially available to the public.

Man kan inte bara ställa krav på sjötrafiken i internationellt vatten.

Att dessa farkoster skulle kunna få igenom en certifiering för passagerartrafik verkar ytterst avlägset.
Det skulle innebära en slags trycksäker räddningskapsel, och då är man nog uppe i tredubbla vikten redan, minst. Att ubåten blir ännu större, och vidhörande supportfartyg måste också uppgraderas.
Och blir dyrare i drift förstås...
Citera
2023-07-28, 07:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Dessa är både sändare och mottagare och kan alltså ta upp 150 kHz signaler.
Inget framgår om att de skulle kunna klara ett tryck på 400 bar och dessutom i saltvatten heller ?

Fast dom behöver inte sitta på utsidan för att fungera som jag förstår det, dom kan lika gärna sitta på insidan. Där inne är miljön mer förlåtande. Fast där har jag inte hittat fotografiska bevis på att dom blev installerade i en rund ring som jag spekulerade i, men det borde finnas utrymme under golvet för att montera dom i en rak linje, titaniumände till titaniumände.
Citera
2023-07-28, 07:49
Medlem
Citat:
Fast dom behöver inte sitta på utsidan för att fungera som jag förstår det, dom kan lika gärna sitta på insidan. Där inne är miljön mer förlåtande. Fast där har jag inte hittat fotografiska bevis på att dom blev installerade i en rund ring som jag spekulerade i, men det borde finnas utrymme under golvet för att montera dom i en rak linje, titaniumände till titaniumände.

Ja, om de kan ha direktkontakt med kolfiberrullen i så fall. Men om de vore flera stycken, så måste de köras en och en i taget, i annat fall så måste man ha någon synkningsprogramvara, som synkar signalerna.

Misstänker dock att under tiden som det finns ett övertryck utanför så finns det mikroskopiska rörelser inne i kolfibern och knäppningar inuti.

Knäppningarna kan mycket väl uppstå i ultraljudsområdet, och då är de inte hörbara för det mänskliga örat.
Ett fullskaleexperiment med någon liknande uppsättning skulle kunna svara om de verkligen skulle ge en vettig förvarning. Eller om det vore mera som "brus". Dvs även seismiska ljud kommer att tränga in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in