Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Elam
Jag sitter och funderar på om man inte ska ta dom på orden i det här fallet. Jag vill minnas att dom nämnde någonting om aktiv mätning. Det skulle inte förvåna mig om dom tagit standard ultraljudstestutrustning och limmat fast dom mätarna på olika ställen på skrovet. Det skulle ha gjort det enkelt/billigt för dom.
Logiken i datorprogrammet skulle i så fall liknat någonting med detta
1) Mät tjockleken på skrovet
Är skrovet 12,7 cm tjockt? Gå till punkt 1 igen.
Däremot om skrovet hade börjat delaminera på grund av trycket.
1) Mät tjockleken på skrovet
Här detekterar dom en spricka/hålighet 5 cm in.
Larma...
Det skulle kunna förklara varför dom valde frekvensen 150 KHZ, det verkar vara en standardpryl som vem som helst kan köpa för en billig penning.
https://www.ndtjames.com/150_Khz_Dia...p/v-c-4894.htm
Jo ett cirkapris på 48 US dollar per styck, cirka 540 kronor.
Helt otroligt alltså ?
Dessa är både sändare och mottagare och kan alltså ta upp 150 kHz signaler.
Inget framgår om att de skulle kunna klara ett tryck på 400 bar och dessutom i saltvatten heller ?
Stockton Rush var nog inte ens medveten om vilka signaler som de eventuellt detekterade.
Med hans sinne för säkerhet så gissar man det att det var bara två stycken.
2 + 2 thrusters var den redundans han nöjde sig med tydligen.
Trots att de borde varit 4 + 4 ?
Bästa stället att montera dessa ultraljudsprober på vore att ha ett dussin transducers (sändare) som mätte längs med cylinderns längd, men där satt ju limfogen mot titanet ?
Citat:
Ursprungligen postat av
donald12
Kul att isåfall bara mäta på ett fåtal punkter ;-) Sannolikheten att larma vid delaminering blir ju låg.
Borde man inte kunna ha sändare o mottagare på längre avstånd från varandra och helt enkel larma om signalen förändras i mottagaren?
Ungefär som pekskärmar där fingret förändrar "studsen" o man sen mha många mottagare räknar ut positionen.
https://nelson-miller.com/what-is-a-...e-touchscreen/
Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Elam
Ja och nej skulle jag vilja säga. Ja, en ansvarstagande person skulle säkert kunna använda phase array för att hitta fel. Men bilden som jag fått av Stockton Rush är raka motsatsen till ansvarstagande. Jag skulle tro att dom gjorde en elementär analys över krafterna, vart det troligen skulle brista. Vad jag kan se av nedanstående video så borde det vara i mitten.
https://www.youtube.com/shorts/nbaDXYNvbO8
Med tanke på dom andra genvägarna han tog vad gäller materialval, personal, driften av båten, så kan jag tänka mig att han köpte dom billigaste ultraljudsgivarna han kunde hitta på ebay, säg 4-5 stycken, monterade dom i en ring i mitten av kolfiberskrovet och voila, i hans sinne så hade han nu en sofistikerad utrustning för att varna innan skrovet brister..
Hade han varit lite mer sofistikerad och ansvarstagande så skulle han ha skrotat kolfiberskrovet redan efter det andra dyket utanför Bahamas, det dyket han blev varnad av en expert att det var ett dåligt materialval. Enligt uppgift från den experten så lät det som pistolskoll hela vägen ner och upp igen. Det skulle jag tro var kolfiber som small av, en del av styrkan i skrovet som han aldrig skulle kunna få tillbaka.
En "phased array" är en rad med jämna avstånd mellan givarna/sändarna, där om de nu är synkade så motsvarar avståndet mellan dem en våglängd, eller en halv, bara för att ta ett par exempel.
Phased menas att de ligger i fas med varandra, ungefär som hur man bygger en radioantenn, med jämna avstånd mellan antennspröten.
Dess värde som givare för att förutspå en implosion måste ju vara mycket litet.
Till det krävs många praktiska försök, där datormodellering inte räcker ?
Förstår inte att man kom på att limma epoxi mot titan. Epoxi kan bara limmas med god hållfasthet mot andra material som liknar epoxi, och har samma molekylstruktur. I och för sig kunde man ha etsat titanytan med någon stark syra och fått bättre vidhäftning ?
Men ett enda fingeravtryck på den nyetsade titanytan och vidhäftningen kan bli lidande, och att den släpper just där.
Rimligtvis så kommer denna olycka ändå leda till något gott, att man tar fram bättre kontrollmetoder för just kolfiberlaminat.
Och kvalitetskontroll av sådana laminat.
Det var verkligen en ögonbrynshöjare med detta kitt av ultraljudsprylar för något som man ändå kan detektera med öronen ?
Samt också designidéer som bygger på annat än kolfiber ?
Det som är frustrerande med kompositmaterial är att ultraljud av dessa hittar ju en reflex, skugga vid varje enskild glasfiber/kolfiber. Och det går inte att utröna om sonogrammet visar "svaga punkter" eller normala variationer.
Mycket av Stockton Rushs idéer verkar rena fåfängan och en slags omotiverade hugskott,
som han satt planer i verket för, utan rådgivning av de med riktig erfarenhet.
För övrigt så verkar det inte vara Stocktons egna pengar som han satsat, utan han hade startat en fond. En fond för villiga (och stendumma) investerare som hade ackumulerat 18 milj US dollar.
Ingen liten summa alltså ?
Det ryktas också om ytterligare pengar från annat håll också.
Gissningsvis har dessa pengar placerats på ett sådant sätt att investerarna kommer att
få svårt till omöjligt att få dem tillbaka ?
Förekommer många sådana scams inom bland annat IT-sektorn och "green energy"
i USA, tyvärr
LÄste också att Titans support vessel hade tigare varit Horizon men de hade höjt charteravgiften,
och därför fick det ta det biligare Polar Prince istället ?
Polar Princes besättning kan faktiskt dras inför domstol, för kaptens, befälets, ansvar
sträcker sig från hamn till hamn för alla ombord.
Vilken flagga bar Polar Prince ?
Kanada som flaggstat ?
- I så fall kan de bli tvungna att starta en process mot befälet
ombord ?