2023-06-19, 12:51
Medlem
vilka r skillnaderna mellan dessa?
vad r era erfarenheter ni som testat bda?
Citera
2023-06-19, 13:08
Medlem
StonedMonkeys avatar
Har bara erfarenhet av SSRI men blev nyfiken s jag googlade.. SNRI anvnds till exempel nr man inte har ftt tillrcklig effekt av SSRI. Till skillnad frn SSRI som verkar specifikt p serotonin verkar SNRI bde p serotonin- och noradrenalinniverna i hjrnan. Ofta har SNRI ven ev svagt hmmande effekt p dopaminupptaget.
Citera
2023-06-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils9

Skillnaden r att SSRI pverkar serotoninniverna medan SNRI pverkar bde serotonin och noradrenalin i hjrnan.

Har erfarenheter av bda sorterna och genom att prova mig fram under mnga r s har jag insett att SNRI r min livrddare.

Mvh.
Citera
2023-06-19, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Skillnaden r att SSRI pverkar serotoninniverna medan SNRI pverkar bde serotonin och noradrenalin i hjrnan.

Har erfarenheter av bda sorterna och genom att prova mig fram under mnga r s har jag insett att SNRI r min livrddare.

Mvh.

Om SNRI r s jvla bra varfr finns det d fortfarande SSRI p marknaden?
Citera
2023-06-19, 21:18
Medlem
Citat:

Som vriga i trden svart r skillnaden att SNRI ven pverkar nordadrenalin i hjrnan.

Jag har testat samtliga SSRI och SNRI som finns i Sverige, har haft ingen eller mttlig effekt av samtliga. Det som skiljer sig mest fr min del r att det r lite mer biverkningar av SNRI, samt att SNRI r betydligt jobbigare att sluta med n SSRI.

Det r ocks p grund av att biverkningarna generellt r mttligare p SSRI som man skriver ut det i frsta hand. Sedan kan biverkningarna och effekten sklart vara olika frn person till person men verlag tolereras SSRI bttre n SNRI.
Citera
2023-06-20, 06:19
Medlem
Muppetys avatar
Jag mrker att jag blir piggare av Venlafaxin (SNRI), troligen p.g.a. noradrenalinpverkan. Samt r det den enda jag ftt mrkbar antidepressiv effekt av. Jag har haft Fluoxetin o Paroxetin, vilka r SSRI, samt Mirtazapin o Moklobemid, vilka verkar p annat stt.
Citera
2023-06-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen

Mvh.
intressant
kan du frklara mer
hur du upplevde skillnaderna mellan SSRI och SNRI?
Citera
2023-06-20, 17:41
Medlem
Citat:
intressant
kan du frklara mer
hur du upplevde skillnaderna mellan SSRI och SNRI?

P SSRI s hade jag bara massor av jobbiga biverkningar, mot depression hjlpte det dessutom inte alls...
P SNRI har jag mtt mycket bttre och sluppit biverkningar.
Citera
2023-06-20, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Om SNRI r s jvla bra varfr finns det d fortfarande SSRI p marknaden?

Bra frga. Det kan ju bero p att alla fungerar olika, hur de svarar p olika typer av mediciner r individuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in