2023-06-19, 11:05
Medlem
Hej

Jag har ådragit mig skulder som jag ej kommer lyckas återbetala och jag vet att det är mitt eget fel och allt det där....

ADHD med epilepsi blir en salig blandning i skallen
Det ena behöver lugn och det andra varvar upp

Men frågan gäller existensminimum.

Hur fungerar det i praktiken?
Vem betalar hyran för lägenhet?
Kan man bli tvingad att flytta?
Vem betalar el, nätverk och mobil?

Har alltid levt snålt då jag är allt i allo det vill säga att jag tar de jobb man får och inte inriktad på något speciellt yrke.

Är 34år
ensamstående
två barn varannan vecka

Vad tror ni min ekonomi att leva för kommer att bli?
Citera
2023-06-19, 11:07
Medlem
JuniorDahlens avatar
Har du ett jobb är det såklart du som betalar hyran, elen och mobilen. Vet du vad existensminimum innebär?
Citera
2023-06-19, 11:21
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Hej

Jag har ådragit mig skulder som jag ej kommer lyckas återbetala och jag vet att det är mitt eget fel och allt det där....

Har alltid levt snålt då jag är allt i allo det vill säga att jag tar de jobb man får och inte inriktad på något speciellt yrke.

Är 34år
ensamstående
två barn varannan vecka

Prova att spara 100 kr i månaden till skulden.
Jag förstår att det känns som en helt knäpp grej att göra om din skuld är 1 miljon till exempel.

Men det handlar om det psykologiska.

Snart kan du öka till 200kr, 300 kr, 400 kr, 500 kr. 1000 kr.
När du får ordning på ditt liv och skaffat ett bra jobb (kanske kommer ta 10 år vem vet).
Så kan du antagligen sedan betala 10.000 kr i månaden. För att du ordnat ett lugnt och ordnat liv för dig själv.

Tja bara idéer.

Det finns väl försörjningsstöd och man kanske kan få skuldsanering ?

Ring socialen (de kanske heter något annat nu) och fråga.
Citera
2023-06-19, 17:01
Medlem
Citat:
Hej

Är 34år
ensamstående
två barn varannan vecka

Vet du att du aldrig kan återbetala, titta på valfritt avsnitt av lyxfällan. Sälj av allt av värde för att försöka reglera skulderna. När du sedan inte har ett korvöre kvar, kontakta kronofogden och ansök om skuldsanering. Kommuner brukar ha rådgivare som stöttar.
Har du jobb betalar du allt själv så tar kronofogden allt du inte behöver för att överleva. Behövs godis? Nej! Bulle? Sprit? Nej! Potatis, ja! Köra bil? Nej om du inte måste för jobb. Nya kläder? Nej.

Pröva att laga mat själv en hel månad, köp i övrigt ingenting. Neka barnen allt som inte är direkt nödvändigt, mat, kläder. Ingen underhållning, ingen pizza, inget. Testa det så får du en idé.

Har du inte tänkt jobba, eller kan, är det socialen för resten av livet med sämre standard så fort ungarna blir vuxna. Då betalar alla som skapar värde i samhället via sin skatt ditt uppehälle så va glad för det.
Citera
2023-06-19, 17:18
Medlem
Är du ute efter konkreta, faktabaserade svar, så gå in här och läs så slipper merparten i tråden gissa hur saker och ting fungerar.

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
2023-06-19, 17:24
Medlem
zombie-nations avatar
Det finns olika sätt att räkna existensminimum. Soc räknar på ett sätt, men kronolle räknar så man har kanske 1000 per månad mer. Vad de faktiska siffrorna är vet jag inte.

Ta den hjälp du kan få för att komma på fötter. T ex finns det gratis rådgivning för ekonomi, skickade en kompis dit, de var rätt smarta och fick henne att göra saker i rätt ordning, vilket vi inte själva kunde lista ut.
Citera
2023-06-19, 18:22
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Hej

Är 34år
ensamstående
två barn varannan vecka

Du har inte skrivit när du senast drog på dig en skuld/lånade pengar.
Det är helt avgörande för att kunna få skuldsanering.
Du har heller inte skrivit om du arbetar, har sjukpenning eller försörjningsstöd.
Självklart kommer du få ha en bostad och pengar till mat och nödvändiga levnadsomkostostnader, även för dina barn.

Tänk på att skriva en mer detaljerad beskrivning om du vill få råd.
Svårt att gissa sig till din situation.

Du får en länk kring skuldsanering.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett.../skuldsanering
Citera
2023-06-19, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det finns olika sätt att räkna existensminimum. Soc räknar på ett sätt, men kronolle räknar så man har kanske 1000 per månad mer. Vad de faktiska siffrorna är vet jag inte.

Ta den hjälp du kan få för att komma på fötter. T ex finns det gratis rådgivning för ekonomi, skickade en kompis dit, de var rätt smarta och fick henne att göra saker i rätt ordning, vilket vi inte själva kunde lista ut.

Ursäkta, men jag hänger inte med på detta. Vem är ”kronolle”? Du menar möjligtvis inte Kron-Karl?
Citera
2023-06-19, 21:42
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Hej

Är 34år
ensamstående
två barn varannan vecka

Lite dåligt med fakta i din trådstart. Handlar det om att du kommer att få skuldsanering eller att Kronofogden kommer att besluta om löneutmätning?
Citera
2023-06-19, 22:16
Avstängd
Adelaides avatar
Skulle ärligt talat söka mig till lyxfällan om jag var du.
Citera
2023-06-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Ursäkta, men jag hänger inte med på detta. Vem är ”kronolle”? Du menar möjligtvis inte Kron-Karl?
Kärt barn har många namn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in