2023-06-18, 02:11
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Du tror att alla hårdrockare har bandtröjor för att du tolkar det som att de signalerar att de gillar hårdrocksband. Alla som älskar hårdrock har inte bandtröjor.

Och alla som har bandtröjor gillar inte ens bandet...
Precis, och alla som har bandtröjor är inte hårdrockare.
Det förekommer inom andra subkulturer också.
Senast redigerad av Bartman777 2023-06-18 kl. 02:27.
Citera
2023-06-18, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Jag klär mig oftast neutralt, men det händer då och då att en bandtröja åker på när jag känner för det, och det är endast då som folk uppfattar att jag är hårdrockare.

Jag är korthårig, och växlar mellan olika frisyrer och klädstilar. Ibland är det rentav stekarvarning när jag kör backslick och är munderad i en förnäm stass. Föredrar dock mörka färger, så i rätt sammanhang kan ett tränat öga ana att det bultar ett metalhjärta inombords.

Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Fenomenet syns just nu i GBG när Metallica spelar. Aldrig har jag sett så många svarta t-shirts på en och samma gång.

Jag är ju en av dem iofs. Det handlar om samhörighet i metalscenen. Man kan gå förbi en person man aldrig träffat men ändå finns det en samhörighet och man nickar till varandra om band-tischan är cool nog eller ännu bättre, om man bär samma.

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag bär ofta bandtröjor, jag skiter uppriktigt i vad andra tycker om det

Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Har bandtröja på konserter och ibland på jobbet, för att det retar folk. Men oftast bär jag inga attribut som avslöjar att jag är metalhead.

Jag har länge funderat på hur man väljer t-shirt för dagen och skulle gärna vilja ha svar på följande:

Om det är en helt vanlig fredag hemma vid bostadsorten och man ska ner till stan till en helt vanlig ej hårdrockrelaterad pub och dricka några pilsner, tar man bara den bandtröjan som råkade ligga överst i högen?

Om man ska på konsert med sina huvudidoler, kör man då alltid aktuellt bands tröja? Vilken av alla det bandets tröjor väljer man och vad grundar sig beslutet på?

Om man tex går på Metallica och tycker dom är ok men långt i från har dom som största idoler rotar man ändå fram en metallica tröja eller kör man något annat bands och hur tänker man då?

Vad finns det för klädkoder i övrigt specefikt vid valet av tröja i förhållande till artist som uppträder som vi oinvigda missar?

Är det tex status att ha en tröja från 1978 när aktuellt band gjorde sin första spelning eller anses det snobbigt? Blir det tokigt att ha en helt ny tröja som man tagit direkt ur förpackningen när man går på en spelning?
Citera
2023-06-18, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Exakt. Är det något plagg hårdrockare ska bära med stolthet så är det jeansjacka med tryck på ryggen samt ev några coola nitar. Venom på ryggen inger respekt och förtroende.
ja sa var det pa 80-talet - denim and leather.

dock inte for mig, jag bar diskret windbreaker jacka/alt catalina, pique och lammulls trojor, chinos/levi's 501or och sebago-dockside skor.
det enda kladplagg jag hade gemensamt som mina hardrock's vanner var tubsockar.
Citera
2023-06-18, 07:52
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Det är mest bönder som går runt i svarta tröjor med Iron Maiden, KISS, Metallica eller Megadeth-tryck

Och det kryllar av bönder på hårdrockskonserter. Fördelen är att 99% är svenskar, danskar eller norrmän så man slipper ju Ali och Abdi och brorsorna när man är på konsert. Går man på konsert i Stockholm eller Göteborg så är det bönderna som dressat upp i Iron Maiden kostymen. Bönderna verkar ha hur mycket pengar som helst att spendera på krimskrams med bandlogga på.

https://m.youtube.com/watch?time_con...ature=emb_logo
Citera
2023-06-18, 11:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ja sa var det pa 80-talet - denim and leather.

dock inte for mig, jag bar diskret windbreaker jacka/alt catalina, pique och lammulls trojor, chinos/levi's 501or och sebago-dockside skor.
det enda kladplagg jag hade gemensamt som mina hardrock's vanner var tubsockar.
Då var du inte hårdrockare. Möjligen att du lyssnade på Curt Haagers eller Thorleifs,men hårdrockare?
Knappast.
Citera
2023-06-18, 11:24
Bannlyst
Det är för att skrämma bort honor, kan man gissa.
Citera
2023-06-18, 11:56
Medlem
Jag har alltid avskytt utseendet på merch.
Sedan känns det så generiskt med bandtröjor. Om man nu ska kosta på sig att klä sig lite off kan man väl göra det på ett eget sätt? Undantaget om man verkligen är ett superfan av ett band, på något sätt blir det ok då men jag förväntar mig fan en ny t-shirt från samma band VARJE dag.

Värre med de som går runt med tröjor från band de aldrig lyssnat på, metal-loggor var inne för några år sedan. Värsta exemplet är väl k-pophoror som bär hakkors och punkbandströjor.

Tror det finns fler av oss snobbrockare än t-shirtrockare i alla fall. Vi nöjer oss med att metalheila lite i vardagsrummet, samla på uppstoppade djur och skaffa perverterade flickvänner.
Citera
2023-06-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Då var du inte hårdrockare. Möjligen att du lyssnade på Curt Haagers eller Thorleifs,men hårdrockare?
Knappast.
100 procent nej det var jag inte.
jag var namligen ocksa valdigt betagen i The Clash, new wave of ska, framforallt Madness som gick sin egen vag(jag hade faktiskt en kort period da jag inspirerades av den dar 60tals ska looken), och David Bowie..

svensk dansbandsmusik, synth och gyllene tider refuserades starkt.

kurt hager ? ar dar nagot slaktskap med sammy hagar ?
Citera
2023-06-18, 12:03
Medlem
Dziwnes avatar
Att fråga varför hårdrockare har band t-shirts på sig är som att fråga varför Stureplans snubbar har backslick och skjorta: det hör till stilen. Stilen kommunicerar vem du är till din omgivning.
Citera
2023-06-18, 12:33
Moderator
zanteras avatar
Att ha band-tröjor i sig är väl knappast ett fenomen enbart hos hårdrockare? Där är väl deras 'stil' mer typ jeans/skinnjackor med olika band-loggor på, eller typ nitar och liknande. Man ser ju olika personer med musik t-shirts oavsett om det är Iron Maiden, Kendrick Lamar eller The Cure.
Citera
2023-06-18, 12:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har länge funderat på hur man väljer t-shirt för dagen och skulle gärna vilja ha svar på följande:

Om det är en helt vanlig fredag hemma vid bostadsorten och man ska ner till stan till en helt vanlig ej hårdrockrelaterad pub och dricka några pilsner, tar man bara den bandtröjan som råkade ligga överst i högen?

Om man ska på konsert med sina huvudidoler, kör man då alltid aktuellt bands tröja? Vilken av alla det bandets tröjor väljer man och vad grundar sig beslutet på?

Om man tex går på Metallica och tycker dom är ok men långt i från har dom som största idoler rotar man ändå fram en metallica tröja eller kör man något annat bands och hur tänker man då?

Vad finns det för klädkoder i övrigt specefikt vid valet av tröja i förhållande till artist som uppträder som vi oinvigda missar?

Är det tex status att ha en tröja från 1978 när aktuellt band gjorde sin första spelning eller anses det snobbigt? Blir det tokigt att ha en helt ny tröja som man tagit direkt ur förpackningen när man går på en spelning?

Well, då man är en de hardcore fans ni tjatar om får man väl svara.

Äldre tidiga tshirts med gärna datum,år smäller högt. Då spelar de egentligen ingen roll vilket album eller turne du väljer från,bara tidigare är bättre.

Mkt i min tshirt samling ligger i changers, black metal, Trash,death osv. O ha,klart man väljer rätt changer men inte alltid samma band som spelar på spelningar. På stan är det valet vilket som.

Lite lustigt med allas miner när man till ett par mörka jeans på finare restaurang bär en fet Black Metal tshirt istället för skjorta.
O ja, personligen är mina tshirt som tatueringar, statement o ett vackert sätt o uttrycka sin kärlek till bandet.
Köper oftast min band merchandise som limited då jag vill ha nya tex skivsläpp med tshirts.

Most rare o ovanliga:

Candlemass 1989 orginal från spelningen.

Urgehal, Black Metal, orginal signad innan sångare dog.

Napalm Death, orginal 1992 från live spelningen i Nottingham.
Citera
2023-06-18, 12:59
Medlem
StandardGreys avatar
1. Det är gemenskap. Ser man någon annan i bandtröja hör man till samma familj.

2. Man slipper bli raggad på och kan dricka öl samt diskutera Abbaths kräftgång hela kvällen, vilket är mycket trevligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in