• 1
  • 2
2023-06-16, 12:06
Medlem
Drugglarns avatar
Helt rätt, mvh en sjukskriven person sedan ett år tillbaka. Vården i sverige är sjukt billig, vem som helst har råd. Visst kan medicin som inte går på högkostnadsskyddet bli dyrt men det borde inte vara relevant till detta.

Folk som inte betalar vård fakturorna är personer som redan sitter hos kronkalle skulle jag tippa.

Dock har jag sett individer med helt förstörda tänder och dålig munhälsa för att det är för dyrt att gå till tandläkaren, de har kanske t.om tandvärk sedan 10 år tillbaka och lider dagligen men har inte ''råd'' vet inte om jag köper det.
Senast redigerad av Drugglarn 2023-06-16 kl. 12:09.
Citera
2023-06-16, 12:10
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
” Du kan få ekonomiskt bistånd för att till exempel

betala din hyra och elräkning
köpa mat, kläder och hygienartiklar
betala andra kostnader såsom SL-kort, medicin, läkarbesök och tandvård.”

https://socialtstod.stockholm/ekonom...miskt-bistand/

så om man är fattig och går på soc så betalar soc medicin och läkarbesök.

Det finns alltså ingen ursäkt att man inte kan betala vårdbesök och därför hamnar hos kronofogden!
Det handlar om ekonomisk oansvarighet!

Om man är fattig och inte går på Soc då?
Citera
2023-06-18, 13:57
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu är inte vården statligt så staten har inget med saken att göra. Om man har så svår ekonomiskt situation att man inte klarar av att betala en räkning på några hundralappar så finns det ett socialt skyddsnät att ta del av. När en faktura går till Kronofogden har man gjort ett aktivt val och jag ser inte varför man ska skilja på olika fakturor?
Citera
2023-06-18, 15:39
Medlem
Sonny00s avatar
Ibland handlar det nog inte om att folk inte har råd att betala eller inte vill, utan om praktiska svårigheter.

Ett par tänkbara exempel:
1. En tidigare någorlunda frisk ensamboende åldring faller i sitt hem och bryter höftleden. Vårdas på ortopedkliniken några veckor men får en stroke under vårdtiden. Kommer inte hem utan behöver vård och omsorg på ett äldreboende. Veckorna går och fakturorna för vårdavgifterna blir liggande på hallgolvet. Till slut går kraven till Kronofogden.

2. Den redan störda Kevin begår något brott och hamnar på Rättspsyk. Han är skriven på en adresss där han inte har bott på länge. Fakturorna för vården hamnar därför där ingen anhörig kan hitta dem. Till slut hamnar även dessa krav hos Kronofogden.

Liknande fall har jag sett i verkligheten.
Citera
2023-06-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Om man är fattig och inte går på Soc då?
Börja gå på Soc eller sluta köp skit. Alkohol, tobak, fräcka saker m.m. är inte måsten. Öka inkomsten om du kan jobba genom att jobba mer. Tänk igenom beslut.
Citera
2023-06-20, 11:00
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaapiwokefail
Börja gå på Soc eller sluta köp skit. Alkohol, tobak, fräcka saker m.m. är inte måsten. Öka inkomsten om du kan jobba genom att jobba mer. Tänk igenom beslut.

Du missade poängen med min kommentar.
Hur vänder man sig till Socialen ifall man inte kan skriva in sig hos Socialen?

De som har pension kan inte gå till Socialen, så pensionärer har det sämre vilket var min poäng.
Alla kan inte vara inskrivna hos Socialen, så det är många som inte kan gå till vården.
Citera
2023-06-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Du missade poängen med min kommentar.
Hur vänder man sig till Socialen ifall man inte kan skriva in sig hos Socialen?

De som har pension kan inte gå till Socialen, så pensionärer har det sämre vilket var min poäng.
Alla kan inte vara inskrivna hos Socialen, så det är många som inte kan gå till vården.

Ak, ok. Sorry. Menar såklart att då måste man säkerställa att man ansöker om allt stöd man har rätt till. Kom ju siffror som visar att pensionärer missar massa bidrag/stöd de har rätt till. Åter igen på att undersöka vad man har för möjligheter och då faller vi tillbaka på att man behöver ta ett eget ansvar för sin situation.
Kommer man sedan fram till att man bara har det "sämre", ja, då kan man fundera på om man skall springa till valurnan å rösta på bidragspartierna el inte. Bidragspartierna har ju senaste 20 årsen tagit dagens pensionärers stöd och vård å gett bort till allehanda länders f.d. medborgare som ex Somalia eller Afghanistan. Många har varnat men blivit stämplade rasister... det är vad detta landar i och vill man inte se det, ja sitt då å klaga till luften.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in