https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...os-kronofogden
”Vårdskulderna hos Kronofogden har ökat med 18 procent.
Obetalda skulder förstör människors liv. Du kan få en ”prick” i registret som innebär att det blir svårare att få lån eller teckna hyreskontrakt. I värsta fall görs en utmätning där det du äger tas ifrån dig. En negativ spiral som ingen vill hamna i.
De ökade skulderna handlar om tuffare ekonomiska tider.”
Detta är något som jag själv tänkt på utan att egentligen diskuterat. Är det verkligen rätt att i Sverige så behandlas en vårdfaktura på exakt samma premisser som en obetald kredit eller sms lån?
Är det rätt att du som måste kanske uppse vården en gång i veckan, en gång i månaden eller många fler gånger än så ligger under samma risk att efter förfallen faktura riskera inkasso och sen kronis?
Är det bara jag som personligen får lite dålig smak i munnen av att staten skickar dig till kronis lika snabbt som ett sms bolag gör ifall du hamnar efter lite med en faktura från vården?
Känns inte så jävla lusigt i ett land som har ett av världens högsta skatter eller har jag fel? Det kanske är bäst på detta sätt? Tankar?
Jag har inga personliga bekymmer med räkningar, men i dessa tider och man ser gamla och andra fattigare människor så känns det inte riktigt schysst av staten att vara maffia. Hade känts lite bättre om det låg längre eller kanske aldrig hamnade hos kronis om det inte var en viss situation. Borde finnas något bättre sätt tänker man.
Fatta situationen att kronis utvärderar dig och vad de kan sälja baserat på vårdfaktura i ett land du betalar svinhög skatt i. USA låter det som
Denna tråd kan ha hamnat fel. Snälla flytta rätt om så är fallet.