• 1
  • 2
2023-06-15, 18:37
Medlem
Niggwards avatar
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...os-kronofogden

”Vårdskulderna hos Kronofogden har ökat med 18 procent.
Obetalda skulder förstör människors liv. Du kan få en ”prick” i registret som innebär att det blir svårare att få lån eller teckna hyreskontrakt. I värsta fall görs en utmätning där det du äger tas ifrån dig. En negativ spiral som ingen vill hamna i.
De ökade skulderna handlar om tuffare ekonomiska tider.”

Detta är något som jag själv tänkt på utan att egentligen diskuterat. Är det verkligen rätt att i Sverige så behandlas en vårdfaktura på exakt samma premisser som en obetald kredit eller sms lån?

Är det rätt att du som måste kanske uppse vården en gång i veckan, en gång i månaden eller många fler gånger än så ligger under samma risk att efter förfallen faktura riskera inkasso och sen kronis?

Är det bara jag som personligen får lite dålig smak i munnen av att staten skickar dig till kronis lika snabbt som ett sms bolag gör ifall du hamnar efter lite med en faktura från vården?

Känns inte så jävla lusigt i ett land som har ett av världens högsta skatter eller har jag fel? Det kanske är bäst på detta sätt? Tankar?

Jag har inga personliga bekymmer med räkningar, men i dessa tider och man ser gamla och andra fattigare människor så känns det inte riktigt schysst av staten att vara maffia. Hade känts lite bättre om det låg längre eller kanske aldrig hamnade hos kronis om det inte var en viss situation. Borde finnas något bättre sätt tänker man.

Fatta situationen att kronis utvärderar dig och vad de kan sälja baserat på vårdfaktura i ett land du betalar svinhög skatt i. USA låter det som

Denna tråd kan ha hamnat fel. Snälla flytta rätt om så är fallet.
Senast redigerad av Niggward 2023-06-15 kl. 18:41.
Citera
2023-06-15, 18:40
Bannlyst
Ja, det är rätt. Sluta med "tänka med härtat", vi sett hur det blivit.
Citera
2023-06-15, 18:43
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Ja, det är rätt. Sluta med "tänka med härtat", vi sett hur det blivit.

Om du syftar på daltandet med kriminalitet eller liknande så är det helt olika universum.

Jag påstår inte att man ska låta folk skita i betala sin vård, men lite flexibelt hade väl varit bra för många som har det svårt.

Måste kunna hålla två bollar i luften samtidigt.
Citera
2023-06-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...os-kronofogden

”Vårdskulderna hos Kronofogden har ökat med 18 procent.
Obetalda skulder förstör människors liv. Du kan få en ”prick” i registret som innebär att det blir svårare att få lån eller teckna hyreskontrakt. I värsta fall görs en utmätning där det du äger tas ifrån dig. En negativ spiral som ingen vill hamna i.
De ökade skulderna handlar om tuffare ekonomiska tider.”

Detta är något som jag själv tänkt på utan att egentligen diskuterat. Är det verkligen rätt att i Sverige så behandlas en vårdfaktura på exakt samma premisser som en obetald kredit eller sms lån?

Är det rätt att du som måste kanske uppse vården en gång i veckan, en gång i månaden eller många fler gånger än så ligger under samma risk att efter förfallen faktura riskera inkasso och sen kronis?

Är det bara jag som personligen får lite dålig smak i munnen av att staten skickar dig till kronis lika snabbt som ett sms bolag gör ifall du hamnar efter lite med en faktura från vården?

Känns inte så jävla lusigt i ett land som har ett av världens högsta skatter eller har jag fel? Det kanske är bäst på detta sätt? Tankar?

Jag har inga personliga bekymmer med räkningar, men i dessa tider och man ser gamla och andra fattigare människor så känns det inte riktigt schysst av staten att vara maffia. Hade känts lite bättre om det låg längre eller kanske aldrig hamnade hos kronis om det inte var en viss situation. Borde finnas något bättre sätt tänker man.

Fatta situationen att kronis utvärderar dig och vad de kan sälja baserat på vårdfaktura i ett land du betalar svinhög skatt i. USA låter det som

Denna tråd kan ha hamnat fel. Snälla flytta rätt om så är fallet.

Sjukvården är redan extremt billig i Sverige så om man inte betalar så är det klart att staten ska kräva in pengarna. Sjukt dåligt och otacksamt att inte betala.

Däremot tycker jag inte att de ska ha ocker-förseningsavgifter a la CSN.
Citera
2023-06-15, 19:19
Medlem
Roidberts avatar
Jag tycker att det är rimligt att man ska betala för sig. Det är rimligt att en räkning hamnar hos KFM om man skiter i att betala månad efter månad. Däremot kan jag tycka att KFM borde vägra att driva in skulder åt skojare som lånar ut pengar till ockerränta till folk utan vett och betalningsförmåga.
Citera
2023-06-15, 19:44
Det är garanterat samma folk som röker och köper Redbull på pressbyrån. Sen har de inte "råd" att betala 250 spänn för ett läkarbesök.
Citera
2023-06-15, 20:14
Medlem
Johnankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Sjukvården är redan extremt billig i Sverige så om man inte betalar så är det klart att staten ska kräva in pengarna. Sjukt dåligt och otacksamt att inte betala.

Däremot tycker jag inte att de ska ha ocker-förseningsavgifter a la CSN.

En ocker-avgift är väl ett utmärkt sätt att få människor att ta sina skulder på allvar. I alla fall teoretiskt.

Sen är det lite intressant att just CSN har så hög förseningsavgift. Men där orkar jag inte fråga lagstiftaren varför det är på sådant vis. Gissningsvis är det en kassako.
Citera
2023-06-15, 21:02
Medlem
” Du kan få ekonomiskt bistånd för att till exempel

betala din hyra och elräkning
köpa mat, kläder och hygienartiklar
betala andra kostnader såsom SL-kort, medicin, läkarbesök och tandvård.”

https://socialtstod.stockholm/ekonom...miskt-bistand/

så om man är fattig och går på soc så betalar soc medicin och läkarbesök.

Det finns alltså ingen ursäkt att man inte kan betala vårdbesök och därför hamnar hos kronofogden!
Det handlar om ekonomisk oansvarighet!
Citera
2023-06-15, 21:26
Medlem
Sjukvården har varit dåliga på att skicka till kfm så det är bra att dom tar tag i det.

Jag brukade aldrig betala den hundra lappen eller 300 kr det kosta att gå till vårdcentralen eller akuten och det gick aldrig vidare till inkasso.

Tror jag sparade nån tusing på att aldrig betala fakturorna.
Citera
2023-06-15, 21:44
Medlem
Johan-Palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det är garanterat samma folk som röker och köper Redbull på pressbyrån. Sen har de inte "råd" att betala 250 spänn för ett läkarbesök.

Du tror inte att det kan handla om fattigpensionärer då? Pensionärer brukar ju ändå vara ganska frekventa besökare i vården med diverse krämpor och mediciner.
Citera
2023-06-16, 01:17
Medlem
Kan kännas lite fult om man hamnar i respirator par veckor eller längre, vaknar upp med kronkalle.i hälarna pga vårdräkningar
Citera
2023-06-16, 11:54
Medlem
Åter igen låtsas man om som att man är USA och har deras problematik. Folk kan inte prioritera eller vet hur man söker hjälp, eller vill det inte. Men man måste sluta tilldela alla en offerkofta. Ta personligt ansvar. Staten är upptagen med skiten den skapat å kan tänkte lalla med individer som inte vet hur en avi fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in