• 1
  • 2
2023-06-14, 19:18
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Jag har Alimemazin som sömnmedicin och har också problem med tandpressning/gnisslande på nätterna.
Jag undrar om det generellt kan finnas ett samband?
Hittar ingen information om det men man sover ju annorlunda med sömnmedicin.
När jag inte tar Alimemazin vissa nätter så kan jag vakna av att jag pressar tänder så tänkte om jag sover för hårt på medicin så kanske jag pressar massor utan att jag vet om det och därmed inte avbryter det.
Om det finns en koppling skulle jag lätt sluta med sömnmedicin för mina tänder tar för mycket stryk!
Citera
2023-06-14, 19:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Jag har Alimemazin som sömnmedicin och har också problem med tandpressning/gnisslande på nätterna.
Jag undrar om det generellt kan finnas ett samband?
Hittar ingen information om det men man sover ju annorlunda med sömnmedicin.
När jag inte tar Alimemazin vissa nätter så kan jag vakna av att jag pressar tänder så tänkte om jag sover för hårt på medicin så kanske jag pressar massor utan att jag vet om det och därmed inte avbryter det.
Om det finns en koppling skulle jag lätt sluta med sömnmedicin för mina tänder tar för mycket stryk!

Varför vill du gnissla tänder mer än vad du gör?

I topic pratar du om att du vill gnissla mer men sedan säger du att du vill sluta med sömnmedicin om det finns ett samband.

Det är väl snarare så att det är större risk att du gnisslar tänder med sömnmedicin? Om det nu finns ett samband.
Citera
2023-06-14, 20:10
Medlem
zombie-nations avatar
Det är mer de uppiggande medicinerna som ger tandgnissling. Men får du det av sömnmedicinen så är det ju så.
Citera
2023-06-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför vill du gnissla tänder mer än vad du gör?

I topic pratar du om att du vill gnissla mer men sedan säger du att du vill sluta med sömnmedicin om det finns ett samband.

Det är väl snarare så att det är större risk att du gnisslar tänder med sömnmedicin? Om det nu finns ett samband.

Är du helt tappad eller? Läs om!
Citera
2023-06-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är mer de uppiggande medicinerna som ger tandgnissling. Men får du det av sömnmedicinen så är det ju så.

Jag vet inte om det är så men jag försöker klura ut hur jag ska kunna sluta med pressandet, så därför undrar jag. Skulle få bettskena men av en viss anledning måste jag vänta med det. Skulle va bra om det fanns andra lösningar.
Citera
2023-06-14, 20:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag vet inte om det är så men jag försöker klura ut hur jag ska kunna sluta med pressandet, så därför undrar jag. Skulle få bettskena men av en viss anledning måste jag vänta med det. Skulle va bra om det fanns andra lösningar.

Ibland verkar det som det kommer lite hur som helst. Trycker inte ihop, men vaknar ibland som av ett anfall att jag smäller ihop käkarna.

Tre tänder har rykt pga detta. Jag tar antidepp så tror det kan vara det, men behöver ändå medicinen.
Citera
2023-06-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ibland verkar det som det kommer lite hur som helst. Trycker inte ihop, men vaknar ibland som av ett anfall att jag smäller ihop käkarna.

Tre tänder har rykt pga detta. Jag tar antidepp så tror det kan vara det, men behöver ändå medicinen.

Aha kan man bli tandbitare av SSRI? På vilket sätt rök tänderna? Gick dom sönder?
Citera
2023-06-14, 20:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Aha kan man bli tandbitare av SSRI?

Ja. Dock är det väl svårt att veta om detta är anledningen om man inte vill sluta medicinera. Det kan ju bero på något annat med.
Citera
2023-06-14, 21:28
Medlem
skadad87s avatar
Jag har tagit det varje dag i 3 år. Hade mycket mer tandgnissel förut men inte längre, det går i perioder, vet inte om det har med theralen att göra.

Annars kan du bara skaffa dig en tandskena, använder själv en sådan 1 gång i veckan.
Tycker det är lite kul när jag vaknar upp mitt i natten och märker att jag gnisslar, det jag gör då är att kämpa för att få upp käften sen stoppar jag in ett finger i munnen och biter hårt som fan. Gnisslandet stoppas efter detta
Citera
2023-06-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ja. Dock är det väl svårt att veta om detta är anledningen om man inte vill sluta medicinera. Det kan ju bero på något annat med.

Okej.. Men på vilket sätt rök tänderna? Gick dom sönder?
Citera
2023-06-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
Jag har tagit det varje dag i 3 år. Hade mycket mer tandgnissel förut men inte längre, det går i perioder, vet inte om det har med theralen att göra.

Annars kan du bara skaffa dig en tandskena, använder själv en sådan 1 gång i veckan.
Tycker det är lite kul när jag vaknar upp mitt i natten och märker att jag gnisslar, det jag gör då är att kämpa för att få upp käften sen stoppar jag in ett finger i munnen och biter hårt som fan. Gnisslandet stoppas efter detta

Tack för att du berättar! Kanske jag ska fortsätta med sömnmedicin då om det får en att slappna av mer? Men hur vet man att det är pga sömnmedicinen man gnisslar mindre? Det kan ju lika gärna va så att man bara tror att man gnisslar mindre för man inte märker det lika lätt när man sover så hårt?
Jag ska prova bettskena längre fram men måste görs en annan sak först innan jag kan fixa det. Kan ta nåt halvår..
Citera
2023-06-14, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Okej.. Men på vilket sätt rök tänderna? Gick dom sönder?

Förr så växte de fast igen om det hände. Men pga okänd anledning har jag väldigt låg bentäthet så allt som är ben på mig inklusive tandben är poröst skit. Så istället för att jag slog dem lite lösa förr och de växte fast så blev de mer lösa tills jag blev förbannad och slet ut dem. En av dem hade även gått sönder. Två var onormala, svaga tänder men en var en helt normal tand och där verkar jag ha knäckt tandbenet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in