• 1
  • 2
2023-06-12, 19:24
Medlem
Hej! Har en fråga då jag är helt okunnig kring ämnet. Som rubriken lyder så undrar jag ifall satanister "hatar" / är emot gud/jesus? Isåfall varför? Skriv gärna lite mer info om satanism/satanister.
Tack på förhand!
Citera
2023-06-12, 19:54
Medlem
pn222jws avatar
Aleister Crowley tycker jag skrev vackra dikter - "Jag är Solnedgångens dotter med ögonlock blå; jag är den yppiga natthimmelens nakna ..." tror den finns i en annan version också.

Har hört att Jim Morrison spelade in "I am satan" tyst på någon singel.

Jag ock kompisen gick och såg "Omen 1" på bio tidigt 80-tal, bakom oss satt två svartklädda satanister han och hon som sett filmen tidigare - när hunden med dom röda ögonen beordrade Damiens barn tjej att hänga sig, sa tjejen "ohhh vad gullig den är" och när den katolske prästen dog utanför kyrkan fnissade dom ljudligt bägge två. Där jag växte upp - Norrort - fanns en plats där en ättestupa sades ha legat - ibland var det individer där sent på kvällen.
Citera
2023-06-12, 20:05
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musoppnare13
Hej! Har en fråga då jag är helt okunnig kring ämnet. Som rubriken lyder så undrar jag ifall satanister "hatar" / är emot gud/jesus? Isåfall varför? Skriv gärna lite mer info om satanism/satanister.
Tack på förhand!
Nej, men de dyrkar okristliga ideal, såsom stolthet, lust och visdom.

"Members do not believe that Satan literally exists and do not worship him. Instead, Satan is viewed as a positive archetype embracing the Hebrew root of the word "Satan" as "adversary", who represents pride, carnality, and enlightenment, and of a cosmos which Satanists perceive to be motivated by a "dark evolutionary force of entropy that permeates all of nature and provides the drive for survival and propagation inherent in all living things"."
https://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_Satan
Citera
2023-06-12, 20:57
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Tack på förhand!
Något som är lite ironiskt är att många av "satanisterna" som avrättades av kyrkan förr i tiden faktiskt var djupt troende kristna,
som gjorde misstaget att ifrågasätta något som kyrkan predikade.

Detta drabbade både tempelriddarna och katarerna.
Vissa protestanter ansåg att påven var antikrist. Och att katolikerna som "dyrkade" honom var "satanister". Osv.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-06-12 kl. 21:00.
Citera
2023-06-13, 04:50
Medlem
NeoVains avatar
Det finns olika typer av satanister. De flesta är sådana "low-key" satanister som inte tror att satan ens finns men de dyrkar okristliga ideal, girighet, lättja, frossa, stolthet osv.

Feta som inte skäms
Rika som bara vill bli rikare.
Mäktiga som vill ha mer makt.
De som stödjer "Pride", den största av alla synder.

Dessa är alla egentligen satanister, antikrist, för de dyrkar ideal i motsats till vad Gud sagt.

Sedan finns det de verkligt farliga satanisterna, de som styr världen. De höga posterna inom frimurarna, committee of 300, Council of 13, bohemian grove, Bilderberg, WEF osv. Dessa HATAR Gud och Jesus, för de begränsar dem och motarbetar dem i sin ambition att få mer makt och avfolka jorden för att lättare kontrollera en liten massa med tyranniska regler och skapa en stor slavras som 99% tillhör medans de själva gottar sig i all rikedom som blir över. Dessa är barnmördare, pedofiler osv, för de njuter av att skada barn då Jesus säger att barn är närmare Gud. De kallar det onda gott, och är bra på att tala och skriva för att få idioter som inte kan genomskåda ondskan att acceptera deras nya världsordning.

De handlar även med organ skördade ifrån dessa barn i Ukraina på stor skala, industriell skala, med många lab. Ryssarna har nu avtäckt detta men västmedia är tysta för de är med dessa. Det är också denna faktion som pushar "pride" och bögerier, just precis också för att det går emot vad Gud säger är rätt och fel.

Det är för dem domedagen kommer, inte för de äkta kristna som Gud har lovat att skydda ifrån all ondska.
Senast redigerad av NeoVain 2023-06-13 kl. 05:33.
Citera
2023-06-13, 06:14
Medlem
Citat:
Tack på förhand!

Det finns olika satanister och de hatar kristendomen av olika anledningar.

Om du tittar på kristendomen och synar den i sömmarna så kommer du fram till att det är en ganska kass och falsk religion.

Världen fungerar inte så som kristendomen föreskriver att naiv obegränsad förbehållslös "godhet" är ett framgångsrecept. Därmed inte sagt att jag stöjer någon typ av "satanism".
Citera
2023-06-13, 06:40
Medlem
Citat:
Tack på förhand!

Frågan är komplex eftersom satanism inte är en sak utan egentligen bara är en paraplyterm. Vissa satanister är ateister som är lite edgy. Andra satanister ser Gud som en förtryckande och felaktig gud vars skapelse ska motverkas. För att förstå mer djupgående former av satanism så krävs det studier för att förstå det fullt ut.

Relationen till Jesus är lite mer komplex. Vissa ser Jesus ur ett gnostisk perspektiv där Jesus är mer av ett sändebud från den sanna guden bortom och inte Guds son.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Aleister Crowley tycker jag skrev vackra dikter - "Jag är Solnedgångens dotter med ögonlock blå; jag är den yppiga natthimmelens nakna ..." tror den finns i en annan version också.

Kan inte folk sluta med att Crowley var satanist? Det är mer komplext än så om man verkligen gräver ner sig och försöker förstå vad han menar med saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nej, men de dyrkar okristliga ideal, såsom stolthet, lust och visdom.

"Members do not believe that Satan literally exists and do not worship him. Instead, Satan is viewed as a positive archetype embracing the Hebrew root of the word "Satan" as "adversary", who represents pride, carnality, and enlightenment, and of a cosmos which Satanists perceive to be motivated by a "dark evolutionary force of entropy that permeates all of nature and provides the drive for survival and propagation inherent in all living things"."
https://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_Satan

Notera att det är just specifikt en form av satanism. Det finns flera andra där andra saker värderas högre och där man ser satan som något som existerar utanför människan och som agerar motståndare (och nej, de var inte först. Det fanns en grupp som organiserade en form av satanism innan dem)

Citera
2023-06-13, 15:59
Medlem
Enligt mig försöker våra små livskamrater tvinga vissa ta ställning mot satan och även Jesus under hela livet på ett dåligt sätt.
6 saker har de tagit från mig i varje dag under långa perioder.
Varför ?
Vad är det som är så viktigt att bråka om varje dag med vissa?
Enligt mig har de knappt beha flat mig som en människa alls i livet.
Är det så svårt att få ihop något ?

Men de tycker eran kropp och livet är slit och släng genom livet så varför ska man behöva ha de i närheten tillslut?
Citera
2023-06-15, 07:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Tack på förhand!
Att vara en "riktig" satanist idag, det hade väl egentligen varit att praktisera sin "religiösa övertygelse" på ungefär samma sätt som man gjorde före kristendomen.
Dvs så som man gjorde under den förkristna, hedniska, perioden.

Med sådant som djur- och människooffer med andra ord.

Men idag finns det ju praktiskt taget ingen - ens sådana som vill kalla sig satanister - som praktiserar människooffer.
Eller ens vill.

Inte heller finns det några som definierar sig som "nyhedningar," osv, som ägnar sig åt vare sig djur- eller människooffer. Eller ens kan tänka sig något sådant.

Så det finns nog inga "satanister" idag.

Men om det hade funnits några "rikta sådana" idag, så hade de nog inte direkt "hatat Gud/Jesus."
Även om det faktiskt finns historiska belägg på att de hedningar som höll fast vid den gamla tron verkligen inte uppskattade den nya religionen och dess gudomar eller företrädare.

Ett exempel kan ju vara när en präst kom fotvandrandes genom landet, och då genade genom en mörk stor sjumilaskog, och sökte efter nattläger.
Men då han kom till en stuga i skogen, och bultade på porten, så var det en kvinna som öppnade.
Hon såg ju direkt att det var en Präst, så hon ville inte släppa in honom.
Eller som hon förklarade det - "Gå härifrån du din fula gubbe, här kommer du inte in ty vi håller heligt och vill inte ha några sådana som dig här inne."
Prästen blev då sur, och svarade - "Må Trollen ta dig," och så fick han vackert ta sitt picka och pack och fotvandra vidare i den mörka skogen.

De var nog riktiga "satanister," iaf så var det "heliga" som de "höll" den aftonen tydligen ett sk "Alvablot" och där offrades det helt säkert till alverna. Så prästen hade säker tinte uppskattat att få komma in och titta på i vilket fall som helst.

De kristna gillade inte ens att äta offrat kött.
Särskilt inte om det var Hästkött.
För det ansåg man tydligen var ett särskilt sataniskt djur, vars tabu-kraft blev kvar praktiskt taget ända in till vår egen nutid. För det är ju inte många som äter hästar här i vår del av landet.
Inte nu längre. Det var tusen år sedan sist.
Citera
2023-06-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Att vara en "riktig" satanist idag, det hade väl egentligen varit att praktisera sin "religiösa övertygelse" på ungefär samma sätt som man gjorde före kristendomen.
Dvs så som man gjorde under den förkristna, hedniska, perioden.

Med sådant som djur- och människooffer med andra ord.

Men idag finns det ju praktiskt taget ingen - ens sådana som vill kalla sig satanister - som praktiserar människooffer.
Eller ens vill.

Inte heller finns det några som definierar sig som "nyhedningar," osv, som ägnar sig åt vare sig djur- eller människooffer. Eller ens kan tänka sig något sådant.

Så det finns nog inga "satanister" idag.

Men om det hade funnits några "rikta sådana" idag, så hade de nog inte direkt "hatat Gud/Jesus."
Även om det faktiskt finns historiska belägg på att de hedningar som höll fast vid den gamla tron verkligen inte uppskattade den nya religionen och dess gudomar eller företrädare.

Ett exempel kan ju vara när en präst kom fotvandrandes genom landet, och då genade genom en mörk stor sjumilaskog, och sökte efter nattläger.
Men då han kom till en stuga i skogen, och bultade på porten, så var det en kvinna som öppnade.
Hon såg ju direkt att det var en Präst, så hon ville inte släppa in honom.
Eller som hon förklarade det - "Gå härifrån du din fula gubbe, här kommer du inte in ty vi håller heligt och vill inte ha några sådana som dig här inne."
Prästen blev då sur, och svarade - "Må Trollen ta dig," och så fick han vackert ta sitt picka och pack och fotvandra vidare i den mörka skogen.

De var nog riktiga "satanister," iaf så var det "heliga" som de "höll" den aftonen tydligen ett sk "Alvablot" och där offrades det helt säkert till alverna. Så prästen hade säker tinte uppskattat att få komma in och titta på i vilket fall som helst.

De kristna gillade inte ens att äta offrat kött.
Särskilt inte om det var Hästkött.
För det ansåg man tydligen var ett särskilt sataniskt djur, vars tabu-kraft blev kvar praktiskt taget ända in till vår egen nutid. För det är ju inte många som äter hästar här i vår del av landet.
Inte nu längre. Det var tusen år sedan sist.

Djuroffer existerar som en del i en levande satanistisk tradition och är en del av lärorna som har publicerats offentligt av ett tempel.

Satanism existerade ju inte i någon riktigt organiserad form innan 1900-talet. Jag har för mig att Faxneld sätter FS som den första riktiga organiserade orden och hans argument är ganska vettigt. Men det beror väl kanske lite också hur man definierar satanism vilket beror på vilket perspektiv man har.
Mitt perspektiv på satanism och satan är att det är något som är i motstånd till den skapade ordningen vilket gör att mycket av hedendomen är långt från satanism som jag ser det eftersom man i många former dyrkar den/de skapande gudomarna (Jag har av samma orsak svårt att kalla FS för satanister).

Sedan så var det ju först när vi blev protestanter som många av de gamla hedniska sederna blev något negativt och katolska kyrkan var faktiskt mer tillåtande kring den forna seden.

Att sammankoppla hedendom och satanism är att förenkla det något är väl min poäng helt enkelt. Det beror också på vilket perspektiv man har.
Citera
2023-06-15, 09:14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Djuroffer existerar som en del i en levande satanistisk tradition och är en del av lärorna som har publicerats offentligt av ett tempel.

Satanism existerade ju inte i någon riktigt organiserad form innan 1900-talet. Jag har för mig att Faxneld sätter FS som den första riktiga organiserade orden och hans argument är ganska vettigt. Men det beror väl kanske lite också hur man definierar satanism vilket beror på vilket perspektiv man har.
Mitt perspektiv på satanism och satan är att det är något som är i motstånd till den skapade ordningen vilket gör att mycket av hedendomen är långt från satanism som jag ser det eftersom man i många former dyrkar den/de skapande gudomarna (Jag har av samma orsak svårt att kalla FS för satanister).

Sedan så var det ju först när vi blev protestanter som många av de gamla hedniska sederna blev något negativt och katolska kyrkan var faktiskt mer tillåtande kring den forna seden.

Att sammankoppla hedendom och satanism är att förenkla det något är väl min poäng helt enkelt. Det beror också på vilket perspektiv man har.
Om jag förutsätter att du med "FS" menar "Fraternitas Saturni," eller ?

Jag har svårt för att tolka det ordenssällskapet som så mycket annat än en något kreativ variant av samma frimurareinspirerade ordenssällskap som var så på modet vid samma tid, runt om i Västeuropa.

FS var mer inspirerade av tantrisk yoga, och försökte sätta in den i det "västerländska esoteriska ritual-perspektivet."
Men jag ser dem inte som "satanistiska."

"Djuroffer" praktiserades ju förvisso på Hati, med dess statsreligion "Voodoo" men inte ens Pasquallys blandning av Voodoo-teman och symbolik, på det frimureriska initiationssystemet och den västerländska esoterismen, hade ju så mycket med djuroffer.
Det var mest det sexuella som utövade lockelsen, som var det "sataniska" alltså.

När jag kallade de hedniska, förkristna religionerna för just "Sataniska" så var det ju med tanke på hur de dåtida kristna missionärerna och religionskommentatorerna beskrev det.
De försökte ju hitta jämförelser mellan de förkristna gudagnistorna, osv, med den kristna mytologins djävulska motsvarigheter.
Och under lång tid så skulle ju vanligt vardaglig folk använda sig av bibliska djävulsnamn på urgamla lokala gudomligheter och väsen.
T.o.m. Oden var ju ett annat namn på Djävulen.

Vättar kallades smådjävlar, eller på svenska "Puggar."
För övrigt ett namn som var lika över stora delar av den nordvästeuropeiska kultursfären.
Så nära vår egen tid som min egen morfar, tex, brukade ju kalla Svampar för "Puggehattar" ...
Dvs "Djävulshattar."

Utanför byn Oxie, var jag delvis växte upp, fanns en liten sjö som kallades "Puggesjön" (idag kallad Arriesjön istället). Men det var alltså "Djävulssjön" då alltså ... och får mig att fundera litet över huruvida den hade använts som offersjö. Den ligger iaf precis bredvid en "högliknande" höjd, (Gavelbjär).

Tänk också på det där med Blåkulla, och häxornas orgie där med Djävulen.

Så offer, särskilt djur- och i synnerhet Människooffer, var ju en standardvara i den förkristna perioden.
Men det blev totalbannlyst med kristendomen.
Så inte så konstigt att det som praktiserades under den förkristna perioden kallades för Satanism.

Det har alltså aldrig funnits någon annan "Satanism" än den förkristna offerkulten.
Det som folk idag håller på med, har ju ingen historisk motsvarighet.
Det finn sju inte ens några tabun längre att bryta, trots att det är vad som anses vara huvudsyftet med "Satanism."
De moderna "Satanisterna" vare sig vill, eller vågar, ju ens offra djur, och ännu mindre människor.

Är det ens Satanism utan offer, liksom ...

Ändå verkar det, faktiskt, finnas någon slags pervers längtan hos, alldeles för många, om något i den stilen. Se bara hur populärt det varit med "Vampyr-berättelser" ... och vad är väl det egentligen om inte just människooffer. Med löften om evigt liv för den som låter sig offras, eller för att behålla sitt eviga liv genom att ta andras liv.
Jag tror att många har en inre längtan efter det, fast den längtan inte vågar sträcka sig hela vägen fram till det medvetnas granskande blickar.
Men i hemlighet kan de ändå njuta av sagor, berättelser, myter, osv ...

Vet du ...
Jag hörde en sång för inte så länge sedan, av bandet "Ghost."
Låten heter "Year Zero" och refrängen skrålar ut "Hell Satan."

Kan du ens Föreställa dig vad biskoparna då, för tusen år sedan, hade trott om de fått reda på att om tusen år in i framtiden så kommer hela ... 50-tusen personer stå och Vråla ut "Hell Satan" i kör ...
Varje konsert, varje arena eller festival, med många tiotusentals människor varje kväll som alltså står och vrålar för sin slungors full kraft - "Hell Satan."

Jag tror att dessa herrar Biskopar, för tusen år sedan, eller ens bara 500 år sedan, nog hade fått direkt hjärtinfarkt vid blotta tanke på något sådant.
Men ... det blev ju exakt vad som skulle komma att hända.

Bisarr är vår mänskliga historia. Det går fan inte att förutspå någonting ... =)
Citera
2023-06-15, 09:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Dvs det jag menade var alltså Sett från det Kristna, medeltida katolska perspektivet.

Det var de som tolkade den hedniska kulten så, som satanism, som satansdyrkan, med sataniska väsen som "gudar och väsen."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in