Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-11, 09:20
Medlem
DonaldBidens avatar
Vill ju inte överglänsa sin partner!
Citera
2023-06-11, 09:21
Medlem
Jag tror seriöst vissa inte vet hur kött ska/kan smaka.

Var bortbjuden på middag hos en familj för en massa år sedan, en familj jag inte kände alls.

Gubben tillagade stekarna i en nyköpt smoker han hade. Och hans fru skröt vid matbordet "märkte du hur han aldrig behövde gå ut och kolla till den, den skötte allt!"

Framför mig hade jag den segaste, torraste biten kött jag någonsin ätit. Det tog mig säkert 30-40 minuter konstant arbetande på steken varvat med 12 glas vatten för att skölja ned den.
Citera
2023-06-11, 09:39
Medlem
Molekyl3ns avatar
Jag har nog Sveriges sämsta jävla grill helvete men går att skapa magi ändå. Skäms över den men inte proceduren.
Skulle nog kunna säga att ja antagligen skulle komma på topp 3 sämsta på nå grill SM åtminstone. Jääy
Citera
2023-06-11, 10:03
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror följande:

Svenskar hade fram till ~1995 någon slags gemensam nationell fobi mot minsta rosafärgade tendens oavsett köttslag. Dessa ”gubbar” var alltså fostrade i en kultur där den överordnade prioriteten vid grillning vara att se till att köttet ”var klart”. Fick någon av gästerna en rosa köttbit på tallriken var det en social skandal.

Följaktligen finns där inte mycket till tänk kring stekgrader eller oro för att köttet kan ligga på lite för länge. Ju hårdare grillat desto bättre.
Är det så?
Vart kom denna rädsla ifrån?

Min frus familj tycker jag är märklig som beställer medium-rare och när jag är hos dem på besök så säger dom alltid "vi grillade ditt kött lite mindre" även om det e typ kyckling eller gris(äter dock inte gris längre).
Citera
2023-06-11, 10:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag tror följande:

Svenskar hade fram till ~1995 någon slags gemensam nationell fobi mot minsta rosafärgade tendens oavsett köttslag. Dessa ”gubbar” var alltså fostrade i en kultur där den överordnade prioriteten vid grillning vara att se till att köttet ”var klart”. Fick någon av gästerna en rosa köttbit på tallriken var det en social skandal.

Följaktligen finns där inte mycket till tänk kring stekgrader eller oro för att köttet kan ligga på lite för länge. Ju hårdare grillat desto bättre.

Stämmer bra. Jag minns en intervju i Offside med Källström när han just hade börjat spela i Frankrike i mitten av 00-talet. Han berättade om hur konstigt råa biffar hans lagkamrater åt och att det alltid var well done på landslagssamlingarna.
Citera
2023-06-11, 10:31
Medlem
Gullegubbens avatar
Själv grillar jag helst marinerade smala kycklingfiléer (aiguillettes) som man kan lägga på igen någon minut om de visar sig inte vara tillräckligt hårt stekta och feta korvar som merguez och salsiccia som tål att bli för hårt grillade om man glömmer bort dem.
Citera
2023-06-11, 10:33
Medlem
Citat:

Vad innebär begreppet "stekgrader", är det bara ett annat ord för temperatur?
Citera
2023-06-11, 10:36
Medlem
Conams avatar
Pyttsan! Jag är en grillens Ronaldo! Zlatan om ni så vill det, saftigt och mört för det allra mesta, men i vanlig ordning så har ju även solen fläckar!
Citera
2023-06-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Tänka mig att förr i tiden så skulle viss
kött va genomgrillat typ kyckling, gris.

Vet att farsan kan gnälla när jag serverar. "Är för fuktig och saften rinner"

Jag använder aldrig temp när jag grillar.
Känner med finger eller ser på tid.

Detta är problemet med alla "grillexperter" som sammanfaller med övriga köttexperter. Ni tävlar om vem som kan tillaga köttet minst. Ju rödare och blodigare desto bättre. Jag håller på din farsa här.
Citera
2023-06-11, 11:30
Medlem
packmalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Detta är problemet med alla "grillexperter" som sammanfaller med övriga köttexperter. Ni tävlar om vem som kan tillaga köttet minst. Ju rödare och blodigare desto bättre. Jag håller på din farsa här.

Om du rentav föredrar well done så är det inte så mycket att diskutera egentligen. Helt meningslöst att diskutera något så subjektivt som smak. Ingen kommer att övertyga dig.

Det är däremot ett objektivt faktum att en hårdare tillagad köttbit tappar smak mot en mindre hårdstekt, då de vätskor och fetter som ger extra smak till köttet steks ut. Där missar du något, men om du ändå inte uppskattar det så är ju vidare diskussion meningslös.
Citera
2023-06-11, 11:32
Medlem
Mitt kött är alltid saftigt och fint, genom grillat med då jag använder termometer de flesta gånger, använder man termometer vet man vilket resultat man får varje gång ska man gå på känslan kan det variera lite oftast till det sämre.. Har varit på många "grillfester" där nån alfa hane ska visa sig kunna grilla, jag säger alltid att jag grillar mitt egna kött och får onda ögat direkt.. Väll när man ska sätta sig är mitt kött saftigt och fint medans resten är som en kol bulle. Totalt torrt och vidrig. Det har slutat med att jag nu för tiden får grilla allas kött dock så vissa nackdelar med att vara den "enda" som klarar av grillen...
Citera
2023-06-11, 11:34
Medlem
brunnsangs avatar
Grillar oftast kyckling eller gris. Kol på en tredjedel av grillen sen lägger jag på så att det får fin färg, nån minut på varje sida sedan indirekt värme med locket på typ 10 minuter sen tjuvkikar man i den fetaste biten och oftast är det då klart annars några minuter till.

Felet många nybörjare gör är att dom lägger kol över hela grillen och så bränner man köttet för att temperaturen blir för hög men insidan är rå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in