Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-29, 13:46
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
I den i tv intervjun hon gjorde där hon filmades medan hon visade var hon stod när det började skjutas så visade hon att hon stod lätt böjd över sin cykel och skulle precis skulle till att låsa upp den. Då stod hon med sidan mot den riktning det sköts från, utifrån det känns det inte ens möjligt att träffas mitt i knät. För att det ska vara möjligt borde ju skotten komma rakt framifrån.

Jag har förstått det som att hon träffades av en rekyl. Kulan har antagligen studsat mot något och bytt riktning.
Citera
2023-06-30, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
Jag har förstått det som att hon träffades av en rekyl. Kulan har antagligen studsat mot något och bytt riktning.

Den åkte igenom busskuren som stod en bit ifrån henne, hon stod som bredvid den men en bit bort. Sen kanske den studsat mot nåt annat efter den gick genom glaset i busskuren men det känns inte riktigt troligt att kulan ska ha bytt riktning då hon stod i kulans riktning när hon låste upp cykeln.
Citera
2023-07-01, 12:33
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiljan
När projektilen lämnar vapnet har det en hastighet på drygt 700 meter per sekund. I värsta fall kan det rör sig om 4.000 km/h.
Att kulorna byter riktning ("ricochet" på engelska) händer mycket snabbt och oftare än de flesta tro. Se också https://www.outdoorlife.com/guns/bullet-ricochet/.
Artikeln visar hur farligt det är vad MO och RD har ställt till med och vad deras uppdragsgivare troligtvis inte pratar om när de skickar iväg sina mördare på uppdrag.
Att två vuxna personer som hade ingenting med miljön att göra sköts i Farsta C är ingen överraskning med tanke på hur många skott monstren avlossade.
Citera
2023-07-01, 12:38
Medlem
L.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenXLady
Jag är också rädd för att Elias, Allieu el. Aujolle, fotografen och den äldre kvinnan är helt oskyldiga offer för gärningsmännen som behövt visa ”våldskapital” för att få komma in i gänget som någon slags vansinnig initiationsrit.
.
Om det var en "initiationsrit" så har den inte fungerat. Två döda. Knappt 45 minuter i frihet efter dådet. Sannolikt livstids fängelse. Grattis. Kanske får de "respekt" i fängelset de närmaste 20 åren när andra i 20-årsåldern skaffar jobb, flick- eller pojkvän, reser och har kul.
Citera
2023-07-01, 16:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrinnan88
Den åkte igenom busskuren som stod en bit ifrån henne, hon stod som bredvid den men en bit bort. Sen kanske den studsat mot nåt annat efter den gick genom glaset i busskuren men det känns inte riktigt troligt att kulan ska ha bytt riktning då hon stod i kulans riktning när hon låste upp cykeln.

Om jag inte minns fel eller såg fel så står busskur D med gaveln mot skytten.
Kulan borde då behöva passera två bussgavlar innan knäet träffas. Har nog bromsat farten.
Citera
2023-07-01, 16:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenXLady
Jag skulle tro att han menar den andre pojkens mamma, det vill säga den pojke som var närvarande och skadades då kompisen Elias dog.

Den pojken är det ingen som riktigt identifierat här på Flashback.

Någon har föreslagit att den pojken skulle heta ”Allieu eller Aujolle”.

Smart. Jag såg en intervju med en dam som skulle vara mor till en vän till Elias.
Namnet visades i videon. Googlade och hittade en person med det förnamnet i Farsta.

Nu vet ju inte jag om det var modern till den vän som var med Elias eller någon annan.
Inte heller vet jag om personen bor just i Farsta. Tyvärr går det ju inte att söka på barn under 16 på Ratsit så jag kan inte hitta sonens namn.
Citera
2023-07-01, 22:53
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Händer så sällan att du kan räkna upp dem. Typ 4 av 200 skjutna.
Begreppet "Statistiskt osannolikt" används med fördel i exempelvis komplikationer från p-piller. Tror det är 6 av 10 000 p-pilleranvändare som drabbas av blodpropp från preparaten. Här har Sverige på bara några få år utvecklat en gangsterkultur som bara blir våldsammare och våldsammare för varje år, med en ackumulativt ökat antal oskyldiga som blir ihjälskjutna varje år som bihang till denna problematik. Det passar sig inte att börja prata om "statistisk osannolikhet" när det kommer till detta, det är ett gravt allvarligt samhällsproblem. Om du inte anser att detta är något problem så måste jag ifrågasätta om du har en dold agenda för att vilja försöka bortförklara detta.

Detta säger jag som icke-SD-röstare för övrigt.
Citera
2023-07-01, 23:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Begreppet "Statistiskt osannolikt" används med fördel i exempelvis komplikationer från p-piller. Tror det är 6 av 10 000 p-pilleranvändare som drabbas av blodpropp från preparaten. Här har Sverige på bara några få år utvecklat en gangsterkultur som bara blir våldsammare och våldsammare för varje år, med en ackumulativt ökat antal oskyldiga som blir ihjälskjutna varje år som bihang till denna problematik. Det passar sig inte att börja prata om "statistisk osannolikhet" när det kommer till detta, det är ett gravt allvarligt samhällsproblem. Om du inte anser att detta är något problem så måste jag ifrågasätta om du har en dold agenda för att vilja försöka bortförklara detta.

Detta säger jag som icke-SD-röstare för övrigt.
En är en för mycket men de flesta som skjuts är själva kriminella. Dock är snorungarna ofta analfabeter med IQ som en schäfer.
Citera
2023-07-02, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om jag inte minns fel eller såg fel så står busskur D med gaveln mot skytten.
Kulan borde då behöva passera två bussgavlar innan knäet träffas. Har nog bromsat farten.

Ja men precis så tänkte jag också att busskuren bromsat farten på kulan.

Men jag tror inte på teorin att kulan skulle ha bytt riktning, känns inte troligt med tanke på var hon stod i förhållande till var det sköts ifrån.
Citera
2023-07-02, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Smart. Jag såg en intervju med en dam som skulle vara mor till en vän till Elias.
Namnet visades i videon. Googlade och hittade en person med det förnamnet i Farsta.

Nu vet ju inte jag om det var modern till den vän som var med Elias eller någon annan.
Inte heller vet jag om personen bor just i Farsta. Tyvärr går det ju inte att söka på barn under 16 på Ratsit så jag kan inte hitta sonens namn.

Är det intervjun med mamman till Elias bästa vän som Aftonbladet gjorde vid hans begravning? (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-dods-i-farsta)

Hon sa ju i intervjun att hon fick ett samtal från sln son som är utomlands, och han sa då; spring till centrum ”de har ringt mig” Elias är skjuten och ligger på marken.

Jag tolkar det som att sonen var utomlands även när skjutningen ägde rum och att han fått veta vad som hänt genom att andra (antagligen vänner) ringt honom och berättat.

I så fall är det ju inte hennes son som varit med Elias när han blev skjuten.
Citera
2023-07-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
En är en för mycket men de flesta som skjuts är själva kriminella. Dock är snorungarna ofta analfabeter med IQ som en schäfer.
Schäfrar är smarta, det är inte gatans troll.
Elias hade ju gängkopplingar, becknarväska och attityden. Att skjutningen skulle vara random som en "initiationsrit" verkar i det sammanhanget långsökt. Jag hittar inget i tråden om hans historia, men någon vet ju...
Citera
2023-07-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiloMinderbinder
Elias hade ju gängkopplingar, becknarväska och attityden. Att skjutningen skulle vara random som en "initiationsrit" verkar i det sammanhanget långsökt. Jag hittar inget i tråden om hans historia, men någon vet ju...

Finns inga uppgifter som styrker ditt påstående att Elias hade gängkopplingar, vad grundar du det på?

Bara för att Elias såg ut som alla andra unga killar i förorten med märkeskläder och och beknar väska innebär inte att han hade gängkopplingar eller var kriminell på något sätt.

Det s.k ”gäng tecknet” som han ses göra på vissa bilder är nåt nästan alla ungdomar i Farsta brukar göra ibland när de ska posera på bild, för de symboliserar tecknet Farsta som ort och de gör det gör att visa ”tillhörighet” till Farsta, att de bor där.
Det är inte nåt tecken som är specifikt för det kriminella nätverket i Farsta. Snarare har även de i gänget använt tecknet av samma anledning som alla andra ungdomar för att visa att de bor i Farsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in