Citat:
Ursprungligen postat av
HMBPTOLEMAJOW
Salt och peppar är som bekant fina grejor, det. För salt mat har man ju ätit rätt många gånger och det förstör ju något obscent och kan lätt göra mat oätlig.
Svartpeppar däremot har jag funderat på.. Jag har rätt stora mängder i min matlaging men kan inte dra mig till minnes att jag nånsin fått för pepprigt själv. Så jag började fråga runt bland andra - och svaren är detsamma. Ingen av de jag frågat har fått för pepprig mat.
Var går en eventuell gräns? Jag förstår att man kan ha 300 gram mat och 1 kg svartpeppar men det är inte vad jag är ute efter.
Tänk pepparbiffar, som ju är skitgott, pastarätter med kopiösa svartpepparmängder, men det blir aldrig för mycket.
Vad tror ni om min teori?
Det är klart att mat kan bli överpepprad. Men peppar är inte lika känsligt som salt.
Jag fick en pepparbiff en gång där de förmodligen missuppfattat pepparns roll. Det var inte kött med peppar på kanten utan mer som en lövbiff panerad i peppar. Köttbiten var alltså helt täckt av peppar på båda sidorna.
Om man skrapade bort all peppar gick köttbiten i alla fall att äta, även om pepparsmaken fortfarande var dominerande. Det kan också varit så att de visste att köttet var dåligt och maskerade det med peppar.