• 2
  • 3
2023-06-08, 16:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Det skrev man inte. Köper inte det.

Bara det att "" betyde att det är vad som ibland sägs "färsk" peppar kanske inte är färsk utan nyligen torkad, krossad, malen osv.
Ja. Det är väldigt vanligt att peppar är torkad. Så därför blev jag nyfiken på var du köper din färska peppar.
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Värt att nämna svarar man TS rubrik så är peppar ett annar ord för vissa chilisorter vilka kan köpas färska i butik.
Tycker det är väldigt tydligt i startinlägget att tråden handlar om peppar och inte chili.
Citera
2023-06-08, 16:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Hosta? Är du månne känslig för dylik mat?

Mitt första vittne, alltså. Är du vanligtvis känslig för smaker?

Nä verkligen inte. Och jag gillar mycket svartpeppar. Men det var verkligen FÖR mycket. Dels blev det nästan lite brännande, men främst smakade det BARA peppar. Det var liksom inte gott.
Citera
2023-06-08, 16:57
Medlem
OneTaps avatar
ja en gång när ja gjorde nudlar. öste ner en generös mängd peppar o chili tillsammans med de färdiga krydd paketet. vid nån tugga blev de lite för mycke peppar o smaken tog över :P men de e enda gången
Citera
2023-06-08, 16:57
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Salt och peppar är som bekant fina grejor, det. För salt mat har man ju ätit rätt många gånger och det förstör ju något obscent och kan lätt göra mat oätlig.

Svartpeppar däremot har jag funderat på.. Jag har rätt stora mängder i min matlaging men kan inte dra mig till minnes att jag nånsin fått för pepprigt själv. Så jag började fråga runt bland andra - och svaren är detsamma. Ingen av de jag frågat har fått för pepprig mat.

Var går en eventuell gräns? Jag förstår att man kan ha 300 gram mat och 1 kg svartpeppar men det är inte vad jag är ute efter.

Tänk pepparbiffar, som ju är skitgott, pastarätter med kopiösa svartpepparmängder, men det blir aldrig för mycket.

Vad tror ni om min teori?
Det är klart att mat kan bli överpepprad. Men peppar är inte lika känsligt som salt.

Jag fick en pepparbiff en gång där de förmodligen missuppfattat pepparns roll. Det var inte kött med peppar på kanten utan mer som en lövbiff panerad i peppar. Köttbiten var alltså helt täckt av peppar på båda sidorna.

Om man skrapade bort all peppar gick köttbiten i alla fall att äta, även om pepparsmaken fortfarande var dominerande. Det kan också varit så att de visste att köttet var dåligt och maskerade det med peppar.
Citera
2023-06-08, 17:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är klart att mat kan bli överpepprad. Men peppar är inte lika känsligt som salt.

Jag fick en pepparbiff en gång där de förmodligen missuppfattat pepparns roll. Det var inte kött med peppar på kanten utan mer som en lövbiff panerad i peppar. Köttbiten var alltså helt täckt av peppar på båda sidorna.

Om man skrapade bort all peppar gick köttbiten i alla fall att äta, även om pepparsmaken fortfarande var dominerande. Det kan också varit så att de visste att köttet var dåligt och maskerade det med peppar.
Om man serverar en tunn lövbiffsbit som pepparstek kan jag förstå att det kan bli för mycket.

Men att nästan helt täcka en rejäl biff med peppar brukar fungera.
Citera
2023-06-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Grovmalen svartpeppar känns som det inte går att få för mycket av, på en pepparbiff.

Finmalen vitpeppar har jag dock råkat krydda fiskfilé med i för stor mängd. Potatismos är också känsligt. Även ägg kan få för mycket vitpeppar. Och det var väl i princip det jag använder vitpeppar till. Och béchamelsås såklart. Och köttbullar.

Faktiskt lite konstigt när jag tänker efter, varför en pepparstek aldrig får för mycket svartpeppar.

Agree! Svartpeppar är aromatiskt, nästan lite sötma i om man köper en bättre sort och det lyfter nästan allt, medan vitpepparen blir frän/bitter i för stor mängd. La i för mycket vitpeppar i mina stuvade makaroner senast och det var inte roligt.
Citera
2023-06-16, 20:01
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Jag har fått alldeles för svartpepprig mat på ett bröllop för många år sen. Det var en bit tofu som jag trodde var vänd i örter av något slag, för man såg ingenting av ytan på själva tofun. Nej, det var enbart svartpeppar.
Fick skrapa av det lite snyggt.
Citera
2023-06-17, 10:03
Medlem
Sladdarens avatar
Personligen när man ser mat-videos med dom som pepprar både före och ev efter är det för mig personligen pr portion alldeles för lite i många fall för efterpeppring.. Jag drar runt kvarnen så det ser ut som nån skutet massivt med svart pumphagel in i rättet .. Svartpeppar är grymt gott !

Cishuan, Tellicherry mfl

Tror det är ytterst svårt att få negativa hälsoeffekter av pepparkorn.
Jag känner inte till några men kanske det finns om du äter flera matskedar om dagen
Citera
2023-06-17, 10:08
Jag har överpepprat mat, givetvis enbart då med vitpeppar. Svartpeppar har en annan smak och är inte lika lätt att få för mycket av. När det skett har det skett med potatismos och kalops. Även köttsoppa vid något enstaka tillfälle. Jag själv uppskattar rejält med vitpeppar men särbon har klagat.

Det har givetvis gått att äta, så det är inte så. Däremot är det aldrig bra att överkrydda. Samtidigt är det lite meckigt när den ene som ska äta föredrar generös kryddning och den andre inte gör det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in