• 1
  • 2
2023-06-07, 15:19
Medlem
(det här kommer bli jävligt långt märkte jag så för den som inte orkar bara skippa)

Har några frågor.
Om jag kan få svar från någon med genuin kompetens eller personlig erfarenhet inom området är jag tacksam.

En jag (möjligtvis) är på gång bli sambo med har skulder upp över öronen sen flera år tillbaka. För enkelhetens skull kommer jag kalla henne sambo även om vi ännu inte är det.
Det är inte hennes skulder som triggar parentesen vilken innehåller ”möjligtvis”, vilket jag gjort tydligt för henne när hon till slut med darr i rösten berättade om situationen.
Men låt oss skita i detaljer om vår relation och snabbt studsa vidare till själva ämnet i fråga.
För jag vill bara hjälpa henne på bästa sätt.
I slutändan hjälpa oss.

Efter ett längre samtal med henne för att få insikt. Efter att ha googlat och kollat och letat, återstår frågor…

Scenariot är som följer:

Hon har fem olika skulder.
Två ligger hos Kronofogden, tre ligger hos inkasso.
Av dessa fem är två ganska saftiga, tre är höga belopp men överkomliga.

Nej, Jag tänker inte betala av hennes skulder rakt av!
Är inte helt dum i huvudet.

Det har gått över tio år med dessa skulder.
Hon går på aktivitetsstöd sen några år tillbaka men det finns en väldigt god chans till jobb inom en snar framtid.

Hon äger ingen fastighet, ingen bil, inget som gått att utmäta. Eftersom hon går på Aktivitetsstöd går inkomsten heller inte att utmäta.

Hon har mer än tio år aldrig svarat på något alls. Inga kallelser, inga kravbrev, aldrig signerat något från Kronofogden och skickat tillbaka, aldrig gjort ett dyft angående detta.
Hon är den där (måste finnas något symptomnamn för detta) ganska vanligt förekommande att när det barkade åt helvete så öppnade hon inte ens kuvertet. Och total radiotystnad mot alla i 10+ år.

Kronofogden:
En skuld från bank ligger nu runt 400,000kr
Ännu en ligger på 50,000kr

Inkasso:
En skuld ligger på 80,000kr
En runt 10,000kr
En runt 5,000kr

Både jag och hon är av mentaliteten man skall göra rätt för sig.
Pengar skall betalas tillbaka. Utan tvekan.
Men någon jävla måtta får ändå finnas.

Jag tror mig veta att jag kan halvera de där skulderna.

Det är INTE någon som skott min häst, asfalterat garageuppfarten eller bakat mig en tigerkaka. Det är spekulanter som lånat ut X för att få tillbaka X gånger Y.
Men jag tycker de kan få tillbaka X upphöjt i kuk.

Så, till frågorna nu när scenariot är beskrivet:

(a) Skulderna hon har hos Kronofogden. Jag föreslog att innan anställning, för att slippa utmätning på lön, då skall hon ta kontakt med de två efter tio år – skriftligt - och denna första kontakt dra en vals.

”Hej, jag går på aktivitetsstöd. Men jag vill betala tillbaka och kan tänka mig göra det under rimliga villkor, en avbetalningsplan. Kan ni dra tillbaka skulden från Kronofogden så gör vi en avbetalningsplan?
Men då vill jag bara betala den ursprungliga skulden och det ni haft utgifter för, för det är allt jag har råd med.
Så jag vill inte betala 400,000kr. Jag vill betala era 200,000kr plus några tusen till för era utgifter. Är ni med på det?”

Fråga: (1) Hur snabbt går det för någon rent tekniskt att dra tillbaka en skuld från Kronofogden?
Tar det en dag, veckor, månader?
Om jag säger till, säg Swedbank: ”kan ni dra tillbaka ert krav från KF så kör vi avbetalning normalt”, hur snabbt kan det effektivast gå?

(b) Hon har fått brev från inkassobolag regelbundet. Det där som de naturligtvis kör för att undvika preskriptionstid.
Jag satt med en hög oöppnade kuvert i höjd staplade ungefär som en vanlig vägkon under asfaltsarbete.
Tog sin tid, några timmar av mitt liv gick, men jag gick igenom det och kom fram till bara fem för de fem olika kraven.

I ett av kraven med senare datumen, det kravet på runt 80,000kr, fanns ett makalöst erbjudande.
Om hon betalade runt 900kr i 24 månader så skulle de skriva av exakt allt annat. Inklusive aviavgift, årsavgift.
Så från 80,000kr, trillar allt ner till runt 24,000kr.

Det är liknande på de andra. Ett krav ligger på 10,000kr. Men i senaste breven står att om hon betalar hälften så skriver de av hälften. Och i erbjudandet om att betala hälften ingår avbetalningsplan utan ränta, utan aviavgift.

Fråga: (2) Sitter inte hon med ett litet Ess i rockärmen?
Ingen har hört från henne på minst tio år, inget finns att utmäta, de antar att de aldrig kommer få en cent. Hon kan lika gärna vara en döende, knarkande uteliggare.
Och så hör hon efter alla dessa år till slut av sig vill betala.
Har någon här varit i samma förhandlingssituation och utnyttjat den? Berätta då gärna.

(c) Vissa av dessa erbjudanden verkar för bra för att vara sanna. Det är ändå ganska drastiska drag. Samtidigt så är jag väl medveten de är desperata. Eller deras dator är. För de har fan inte lyft ens ena sidan arslet svinga upp ursprunglig summa till det dubbla.
De har ju liksom inget att förlora om de får pengarna de gav i början, plus lite till.
Att hon skall betala dubbelt är befängt.
Det var sånt Jesus drev ut månglarna i templet för så jag skäms inte det minsta ta en liten fajt.

Fråga (3): Om hon börjar jobba och går över till stabil inkomst - vilket faktiskt just under detta skrivande blev bekräftat – om inkassobolagen plötsligt ser en inkomst trilla in, kan de då plötsligt backa från inbetalningsplanen, gå tillbaka från det där och återgå till ursprungliga överdrivna beloppet?

Jag har ringt upp en av indrivarna utan att nämna varken mitt eller hennes namn. Enbart verka nyfiken.

Vi kommer köra med den att jag (som inte har något alls med dom att göra) kommer betala av hennes skuld. Under rimliga förhållanden. Om de skriver av sin luft till summa i princip en dator har lagt på. En dator och åpna jävla sumprunkare.

Tack för tålamodet läsa ända hit.
Senast redigerad av KaptenBeirut 2023-06-07 kl. 16:01.
Citera
2023-06-07, 15:51
Medlem
OneTaps avatar
skuld sanering kanske går o fixa? eller kontakta lyx fällan? eller så överger ni de sjunkta skeppet o hon tar svart jobb o låter alla tillgångar stå på ditt namn. krono fogden kommer inte åt ett öre iså fall :P eller flytta till bangladesh o byt identitet.
Citera
2023-06-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
(det här kommer bli jävligt långt märkte jag så för den som inte orkar bara skippa)

Har några frågor.
Om jag kan få svar från någon med genuin kompetens eller personlig erfarenhet inom området är jag tacksam.

En jag (möjligtvis) är på gång bli sambo med har skulder upp över öronen sen flera år tillbaka. För enkelhetens skull kommer jag kalla henne sambo även om vi ännu inte är det.
Det är inte hennes skulder som triggar parentesen vilken innehåller ”möjligtvis”, vilket jag gjort tydligt för henne när hon till slut med darr i rösten berättade om situationen.
Men låt oss skita i detaljer om vår relation och snabbt studsa vidare till själva ämnet i fråga.
I slutändan hjälpa oss.

Efter ett längre samtal med henne för att få insikt. Efter att ha googlat och kollat och letat, återstår frågor…

Scenariot är som följer:

Hon går på aktivitetsstöd sen några år tillbaka men det finns en väldigt god chans till jobb inom en snar framtid.

Hon äger ingen fastighet, ingen bil, inget som gått att utmäta. Eftersom hon går på Aktivitetsstöd går inkomsten heller inte att utmäta.

Hon har mer än tio år aldrig svarat på något alls. Inga kallelser, inga kravbrev, aldrig signerat något från Kronofogden och skickat tillbaka, aldrig gjort ett dyft angående detta.
Hon är den där (måste finnas något symptomnamn för detta) ganska vanligt förekommande att när det barkade åt helvete så öppnade hon inte ens kuvertet. Och total radiotystnad mot alla i 10+ år.

Kronofogden:

Inkasso:
En runt 10,000kr
En runt 5,000kr

Det är INTE någon som skott min häst, asfalterat garageuppfarten eller bakat mig en tigerkaka. Det är spekulanter som lånat ut X för att få tillbaka X gånger Y.

(a) Skulderna hon har hos Kronofogden. Jag föreslog att innan anställning, för att slippa utmätning på lön, då skall hon ta kontakt med de två efter tio år – skriftligt - och denna första kontakt dra en vals.

”Hej, jag går på aktivitetsstöd. Men jag vill betala tillbaka och kan tänka mig göra det under rimliga villkor, en avbetalningsplan. Kan ni dra tillbaka skulden från Kronofogden så gör vi en avbetalningsplan?
Men då vill jag bara betala den ursprungliga skulden och det ni haft utgifter för, för det är allt jag har råd med.
Så jag vill inte betala 400,000kr. Jag vill betala era 200,oookr plus några tusen till för era utgifter. Är ni med på det?”

Fråga: (1) Hur snabbt går det för någon rent tekniskt att dra tillbaka en skuld från Kronofogden?
Om jag säger till, säg Swedbank: ”kan ni dra tillbaka ert krav från KF så kör vi avbetalning normalt”, hur snabbt kan det effektivast gå?

(b) Hon har fått brev från inkassobolag regelbundet. Det där som de naturligtvis kör för att undvika preskriptionstid.
Jag satt med en hög oöppnade kuvert i höjd staplade ungefär som en vanlig vägkon under asfaltsarbete.
Tog sin tid, några timmar av mitt liv gick, men jag gick igenom det och kom fram till bara fem för de fem olika kraven.

I ett av kraven med senare datumen, det kravet på runt 80,000kr, fanns ett makalöst erbjudande.
Om hon betalade runt 900kr i 24 månader så skulle de skriva av exakt allt annat. Inklusive aviavgift, årsavgift.

Det är liknande på de andra. Ett krav ligger på 10,000kr. Men i senaste breven står att om hon betalar hälften så skriver de av hälften. Och i erbjudandet om att betala hälften ingår avbetalningsplan utan ränta, utan aviavgift.

Ingen har hört från henne på minst tio år, inget finns att utmäta, de antar att de aldrig kommer få en cent. Hon kan lika gärna vara en döende, knarkande uteliggare.
Har någon här varit i samma förhandlingssituation och utnyttjat den? Berätta då gärna.

(c) Vissa av dessa erbjudanden verkar för bra för att vara sanna. Det är ändå ganska drastiska drag. Samtidigt så är jag väl medveten de är desperata. Eller deras dator är. För de har fan inte lyft ens ena sidan arslet svinga upp ursprunglig summa till det dubbla.
De har ju liksom inget att förlora om de får pengarna de gav i början, plus lite till.
Det var sånt Jesus drev ut månglarna i templet för så jag skäms inte det minsta ta en liten fajt.

Fråga (3): Om hon börjar jobba och går över till stabil inkomst - vilket faktiskt just under detta skrivande blev bekräftat – om inkassobolagen plötsligt ser en inkomst trilla in, kan de då plötsligt backa från inbetalningsplanen, gå tillbaka från det där och återgå till ursprungliga överdrivna beloppet?

Jag har ringt upp en av indrivarna utan att nämna varken mitt eller hennes namn. Enbart verka nyfiken.

Vi kommer köra med den att jag (som inte har något alls med dom att göra) kommer betala av hennes skuld. Under rimliga förhållanden. Om de skriver av sin luft till summa i princip en dator har lagt på. En dator och åpna jävla sumprunkare.

Jag har hjälpt några av mina vänner att få bättre koll på sina ekonomier som sett snarlika ut som din blivande sambos.

Min erfarenhet är att inkassobolagen går att förhandla med och dom är oftast villiga att göra upp avbetalningsplaner. Däremot så är det tuffare hos KFM. Dom har inte varit lite intresserade av att komma fram till lösningar.
Citera
2023-06-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRyder
Jag har hjälpt några av mina vänner att få bättre koll på sina ekonomier som sett snarlika ut som din blivande sambos.

Min erfarenhet är att inkassobolagen går att förhandla med och dom är oftast villiga att göra upp avbetalningsplaner. Däremot så är det tuffare hos KFM. Dom har inte varit lite intresserade av att komma fram till lösningar.

Tack för ditt svar.

KFM är väl dock ingen jag ens skall försöka förhandla med? De är väl bara statlig hanterare?
Det är dom som skickat till KFM jag vill ta snacket och förhandlingen med.
Som jag skrev ovan, jag söker en väg det skall återkallas från KFM så de inte är med i kalkylen.
Citera
2023-06-07, 16:00
Bannlyst
Rimligt bör väl vara att byta identitet, hur man går tillväga vet jag inte men du kommer inte undan annars
Citera
2023-06-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Rimligt bör väl vara att byta identitet, hur man går tillväga vet jag inte men du kommer inte undan annars

Det går ju att betala av sina skulder oxå.
Citera
2023-06-07, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det går ju att betala av sina skulder oxå.
Självklart , men jag tänkte om man ville komma undan utan att betala
Citera
2023-06-07, 16:14
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.

KFM är väl dock ingen jag ens skall försöka förhandla med? De är väl bara statlig hanterare?
Som jag skrev ovan, jag söker en väg det skall återkallas från KFM så de inte är med i kalkylen.

När det ligger hos kronis så tror jag att det blir svårt.

Det bästa alternativet vore att försöka få ner skulden såpass att man kan lösa resterande med ett blancolån. Annars kommer 400K hos kf att fortsätta växa, bara via räntan.

Min upplevelse är att bli sambos utan att hjälpa till och lösa det ekonomiska, kommer påverka relationen på så många sätt att det är svårt att lyckas med det.
Du kommer känna dig som ett svin för att du inte hjälper till mer, och hon kommer känna sig underlägsen. Det är ingen bra bas i en fungerande relation.
Ta en ordentlig funderare istället, är det värt att satsa på, lös det ekonomiska så ni kan fokusera på annat (att leva) istället.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-06-07 kl. 16:16.
Citera
2023-06-07, 16:35
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar.

Frågan är ju fri som man säger men om ett företag redan skickat det till KFM så tror jag chanserna är rätt små att få dom att återkalla kravet. Men som sagt, dom enda som kan ge ett rakt svar på den frågan är dom som har kravet hos KFM.
Citera
2023-06-07, 17:00
Medlem
Citat:

Har några frågor.

I slutändan hjälpa oss.

Scenariot är som följer:

Kronofogden:

Inkasso:
En runt 10,000kr
En runt 5,000kr

Så jag vill inte betala 400,000kr. Jag vill betala era 200,000kr plus några tusen till för era utgifter. Är ni med på det?”

Tjenare.

Stort av dig att inte fly en tjej som hamnat så .
Jag har tyvärr ska man tillägga väldigt stor erfarenhet av kronofogden och inkasso bolag.
Ring upp alla inkasso bolag som hon har skulder till, ni kan ordna en fullmakt så du får föra hennes talan.
Berätta hur situationen ser ut, fråga om räntan kan frysas och vad ni kan betala i månaden.
Alla inkassobolag vill ha betalt och förstår när dom ser hennes utsikter att dom inte är särskilt goda.
De skulder som legat länge kommer ni absolut kunna förhandla ner.
För att få återkallelse från kronofogden så ska ni kommer överens om en avbetalningsplan samt så brukar inkassobolagen vilja se en första betalning innan dom återkallar ärendet.
Tex en skuld på 20.000kr så säger du att vi kan betala in 2000 nu direkt och dom resterande 18k på 18 månader med 1000kr i månaden.
När inkassobolaget ser betalning på de 2000kr så återkallar dom ärendet.
Min erfarenhet är att dom är väldigt bra att ha att göra med och tillmötesgående, sen är dom väl inte alltid så haj allihopa på att frysa räntorna.
Speciellt om det är nå cadhbuddy lån på typ 33% ränta.
Lycka till. Fråga gärna om du undrar över något mer.
Citera
2023-06-07, 18:45
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:

Om ni kan betala 200 000 på en gång och skulderna verkligen är över 10 år gamla och Kronofogden har gjort utmätningsförsök utan framgång så kommer inkassobolaget sannolikt att acceptera förslaget. Om förslaget är att skriva ner skulderna till 200 000 mot en amorteringsplan på 2 000 kr per månad så kommer det sannolikt inte att accepteras, det bästa ni kan hoppas på då är att de går med på att frysa räntan.

Citat:

De flesta större inkassobolag kan skicka återkallelser digitalt, då får KFM återkallelsen samma dag och det tar dem 1-2 dagar att avregistrera målet beroende på arbetsbelastning. Skickas återkallelsen med post kan det ta 1-2 veckor beroende på postgången.

Citat:

Jo det kan man säga att hon gör. Fordringsägaren räknar inte med att få in någonting på fordringar som har legat på kravslinga så pass länge. Hon har ett bra förhandlingsläge.

Citat:

Normalt träffas en amorteringsplan över en kortare period, säg sex månader, för att därefter kunna omförhandlas om fordringsägaren märker att den skuldsattes ekonomiska situation verkat ljusna. Fordringsägaren kan dock inte backa från en träffad uppgörelse för så vitt uppgörelsen följs, därför är det en bra ide att få skriftlig bekräftelse på uppgörelsen om det rör större belopp. Inte för att jag tror att något seriöst bolag skulle strunta i att följa träffade uppgörelser men missförstånd kan uppstå.
Citera
2023-06-07, 18:51
Medlem
DonDiascos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRyder
Frågan är ju fri som man säger men om ett företag redan skickat det till KFM så tror jag chanserna är rätt små att få dom att återkalla kravet. Men som sagt, dom enda som kan ge ett rakt svar på den frågan är dom som har kravet hos KFM.

Detta stämmer för färska skulder. Efter att KFM har gjort en tillgångsundersökning och konstaterat att personen saknar utmätningsbara tillgångar, och att det inte finns utrymme för löneutmätning, går dock skulden över till inkassobolagets efterbevakningsavdelning som har betydligt friare händer att träffa uppgörelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in