• 1
  • 2
2023-06-07, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Varför inte bara ha ett räls med någon dragkärra, som drar ut planet på plats.
Tittat för mycket på hangarskeppsfilmer? Där är en del teknik för att få det att funka!
Citera
2023-06-07, 20:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av corvuscornix
Tittat för mycket på hangarskeppsfilmer? Där är en del teknik för att få det att funka!
Det brukar finnas en del teknik på flygplatser.
Citera
2023-06-10, 09:38
Medlem
Aakerbocks avatar
Läs detta:
https://www.nyteknik.se/nyheter/varf...l-start/674740
Citera
2023-06-13, 23:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur mycket bränsle handlar det om, och vilka tekniska lösningar funkar bäst (bensinbil som drar helt och hållet, bensinbil som bara hjälper till att dra, litet el-fordon som går på ett lagt spår, etc). Låter som ett potentiellt skolprojekt att räkna på.
Jag har för mig att högsta tillåtna vikt på Airbus A380 när man börjar starta* är 4 ton mer än högsta vikt under några förhållanden**.

Tror det handlade om:
* Maximum take off weight
** Maximum ramp weight

Så i extremfallet skulle alltså en fullastad maskin kunna hälla i sig 4 ton bränsle på väg till banan.

Även om man nästa vecka skulle ha godkända självkörande bogserare som drivs av ekologisk kärlek så behöver man lösa trafikproblemet på marken. Om alla flyg ska använda sådana så kommer antalet markrörelser att i stort sett fördubblas. Man skulle antagligen kunna bygga smalare vägar som lediga bogserare använder, men det finns det inte plats för på moderna flygplatser med mycket trafik.
Sedan kommer man behöva en sorts frånkopplingsplats (som bör kunna samordnas med avisningsplats) i anslutning till alla startplatser och motsvarande för landande flyg, som inte sällan svänger av ungefär på mitten av banan.

Beroende på hur en flygplats ser ut borde det dock vara möjligt att ha eldrivna bogserare som puttar ut flygplanen.
Citera
2023-06-14, 06:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hur mycket bränsle handlar det om? Enkel googling ger att uppemot 30-40 procent av bränslet kan gå åt för taxi. Nån besserwisser kan väl justera siffran för diskussionens skull. Flygplatser kan ha en konkurrentsituation. Tex om Arlanda kunde säga att här drar vi ut planen vilket i praktiken är XX procent billigare bränslekostnad. Miljörörelsen kanske vaknar. Kan alltså finnas fler parametrar än att "det är svårt".

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har för mig att högsta tillåtna vikt på Airbus A380 när man börjar starta* är 4 ton mer än högsta vikt under några förhållanden**.

Tror det handlade om:
* Maximum take off weight
** Maximum ramp weight

Så i extremfallet skulle alltså en fullastad maskin kunna hälla i sig 4 ton bränsle på väg till banan.

Även om man nästa vecka skulle ha godkända självkörande bogserare som drivs av ekologisk kärlek så behöver man lösa trafikproblemet på marken. Om alla flyg ska använda sådana så kommer antalet markrörelser att i stort sett fördubblas. Man skulle antagligen kunna bygga smalare vägar som lediga bogserare använder, men det finns det inte plats för på moderna flygplatser med mycket trafik.
Sedan kommer man behöva en sorts frånkopplingsplats (som bör kunna samordnas med avisningsplats) i anslutning till alla startplatser och motsvarande för landande flyg, som inte sällan svänger av ungefär på mitten av banan.

Beroende på hur en flygplats ser ut borde det dock vara möjligt att ha eldrivna bogserare som puttar ut flygplanen.

30-40%, 4 ton, olika siffror förvisso men det kan väl omöjligt stämma nån av dem. Nu väger ju en A380 mycket och motorerna är stora och drar mycket bara de är igång. Om man läster NyTs svar så handlar det om 1 ton per timme (kanske mer för en A380?).

Även om man tar den lägre siffran i beaktning, 4 ton för att taxa till start, 4 ton bränsle tar en personbil ca 6500-7000 mil, eller man kan köra ca 400-450 stora lastbilar i en halvtimme på den mängden bränsle - om jag inte räknar helt galet.
Känns lite orimligt, en tiondel eller drygt det skulle jag säga är mycket det med men det kan jag, med tanke på 1000kg i timmen, tänka mig.

30-40% måste Jordgubbe tänka på takeoff?
Citera
2023-06-14, 07:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Ett sätt att få in en bättre siffra kunde vara att ställa frågan på forumet Flygtorget (erfarna men förvånansvärt buttra piloter), då inte bara ett genomsnittsvärde när allt flyter på utan också när det blir lite trafikstockning och väntan, kanske på vissa flygplatser.
Citera
2023-06-14, 09:18
Medlem
Nostradumbasss avatar
"The fuel consumption of a Boeing 737-800 aircraft while taxiing can vary based on several factors such as the distance traveled, the weight of the aircraft and the prevailing wind conditions. A Boeing 737-800 aircraft will consume between 20-30 kg (44-66 lbs) of fuel per minute taxiing."

Så en 10 minuters taxi från gaten till landningsbanan ger vid handen att det går åt ungefär 500 kg.
Ett större flygplan av typen A380 eller B77-300ER ligger runt 1 ton bränsle för en 10-12 minuters
taxning före start.
Citera
2023-06-14, 16:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
30-40%, 4 ton, olika siffror förvisso men det kan väl omöjligt stämma nån av dem. Nu väger ju en A380 mycket och motorerna är stora och drar mycket bara de är igång. Om man läster NyTs svar så handlar det om 1 ton per timme (kanske mer för en A380?).

Även om man tar den lägre siffran i beaktning, 4 ton för att taxa till start, 4 ton bränsle tar en personbil ca 6500-7000 mil, eller man kan köra ca 400-450 stora lastbilar i en halvtimme på den mängden bränsle - om jag inte räknar helt galet.
Känns lite orimligt, en tiondel eller drygt det skulle jag säga är mycket det med men det kan jag, med tanke på 1000kg i timmen, tänka mig.

30-40% måste Jordgubbe tänka på takeoff?
Siffran jag nämnde, fyra ton, handlar om designen, inte om förbrukningen i något normalfall. Med reservation för felaktiga eller förenklade definitioner handlar det ena om hur mycket flygplanet som mest får väga vid gate och det andra om hur mycket det som mest får väga när gasen trycks framåt på startbanan. Jag tvivlar på att vikten aldrig är i närheten av gränserna vid normal flygning.
Trentmotorns förbrukning är enligt Wikipedia 16 g/(kN⋅s).
Citera
2023-06-15, 22:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Siffran jag nämnde, fyra ton, handlar om designen, inte om förbrukningen i något normalfall. Med reservation för felaktiga eller förenklade definitioner handlar det ena om hur mycket flygplanet som mest får väga vid gate och det andra om hur mycket det som mest får väga när gasen trycks framåt på startbanan. Jag tvivlar på att vikten aldrig är i närheten av gränserna vid normal flygning.
Trentmotorns förbrukning är enligt Wikipedia 16 g/(kN⋅s).
En sådan motor fixar kontinuerlig dragkraft på ca 320 kN, vilket med fyra motorer innebär att det förbrukas 20 kg bränsle per sekund = 1,2 ton per minut. Så för varje procent av "maxgas", alltså max kontinuerlig dragkraft, som utnyttjas vid taxande eldas 12 kg bränsle per minut.
Och det gäller då A380, ett väldigt stort och tungt flygplan.
I räkneexemplet antas också att bränsleeffektiviteten inte påverkas av saker som hastighet och lufttryck.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback