Citat:
Ursprungligen postat av
kryptonitmannen
Min mamma fick ärva 3 miljoner i år då hennes pappa dog.
Nu vill min mamma ge oss barn lite pengar.
100k var.
Jag har inga problem att ta emot dom, men min yngre bror kanske har det.
Han är 25 och jobbar inte och har inte haft registrerad inkomst sedan gymnasietiden då han sommarjobbade.
Han har ägt bil för nåt år sedan och vi kollade hans skulder hos kronofogden online och där hade han bara 1300kr i trafikavgift som varit obetaldaedan 2019.
Om han får in 100k på sitt bankkonto, kan staten/banken ta dom på något sätt?
Jag gav förslagt att morsan skulle ta ut pengar och ge kontanter istället för då kan han ju sätta in dom på kontot när han behöver, men han ville inte ha så stora summor kontanter hemma.
Gåvobrev eller nåt kanske som intygar eller skyddar pengarna han får?
Vill inte låta otrevlig men har din bror någon sorts diagnos? Annars undrar jag varför i hela friden din mamma eller du inte frågar honom rakt ut om han har skulder eller inte, att hålla på och gå bakom ryggen på familjemedlemmar och kolla upp dom känns märkligt för mig.
Fråga honom rakt ut om han har skulder eller inte.
Och för att vara on-topic så kommer ingen myndighet röra pengarna så länge han inte har skulder, som alla andra nämner i tråden så kommer han inte få socialt bidrag om han får in en sån summa, jag tror dom räknar på senaste 3 månaderna och du får inte ha fått in mer än 10300 per månad i snitt, ligger du över det så betalar dom inte ut.
Ett litet fultips är att använda en bank som Revolut, om din mamma sätter över pengar till honom där så är det svårt för myndigheter att se det, om inte socialtjänsten specifikt begär det från Revolut, dom har ingen direkt koppling till myndigheterna även om dom har skyldighet att visa underlag om det begärs, men dom gör det sällan frivilligt.