2023-06-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Bra att han bara har 1300kr his KFM då. Men det är förstås möjligt att han har skulder som inte har hunnit gå till KFM än. Försök att ta reda på detta innan några pengar trillar in på hans konto.

Fast om det inte gått till kronofogden ännu, då kan väl ingen ta pengarna?
Citera
2023-06-06, 16:24
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Fast om det inte gått till kronofogden ännu, då kan väl ingen ta pengarna?

Nej. Men det är som sagt möjligt att skulder hamnar där när som helst, och i så fall kan KFM utmäta pengarna. Utmätningen brukar inte gå till på ett sätt som är gynnsamt för gäldenären, utan det kan i värsta fall bli att pengarna sprids mellan flera olika skulder och att ingenting betalas av.
Citera
2023-06-06, 17:34
Medlem
Bara ansökning till KFM kostar väl 800.. är det småsummor går väl det mesta till inkasso
Citera
2023-06-06, 17:50
Medlem
Brukar inte inkasso-företag ligga och softa med fodringar om det inte finns något att mäta ut?

Sen om de får reda på att det finns medel så kan de skicka sina fodringar till KFM.

Dock så tycker jag det är en dålig ide att inte ta emot pengarna - vad är liksom planen långsiktigt? Aldrig ta tag i sitt liv?

Låt brodern ta emot pengarna och betala av eventuella skulder.

Staten kommer inte ta pengarna så länge det inte finns skulder hos KFM vilket det inte verkar göra.

Det som kan hända är att om brodern går på soc (försörjningsstöd) så kommer de minska detta tills pengarna är slut - om de får reda på att det finns pengar.
Citera
2023-06-06, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Brukar inte inkasso-företag ligga och softa med fodringar om det inte finns något att mäta ut?

Sen om de får reda på att det finns medel så kan de skicka sina fodringar till KFM.

Dock så tycker jag det är en dålig ide att inte ta emot pengarna - vad är liksom planen långsiktigt? Aldrig ta tag i sitt liv?

Staten kommer inte ta pengarna så länge det inte finns skulder hos KFM vilket det inte verkar göra.

Det som kan hända är att om brodern går på soc (försörjningsstöd) så kommer de minska detta tills pengarna är slut - om de får reda på att det finns pengar.

Stämmer, de ligger o softar kör kreditupplysningar då och då. småskulder är för dyra o driva in
via kronis om gäldenären ändå är pank då går man back
Citera
2023-06-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Så om soc ser han har haft 100k månaden innan, då bryr dom sig inte så länge han inte har dom pengarna på kontot?
Citera
2023-06-06, 20:17
Medlem
Trakessons avatar
Revolut. De svarar visserligen på direkta frågor från svenska myndigheter men lämnar inte självmant ut uppgifter om sina kunder, och behöver inte göra det eftersom de inte betalar ränta på kapital.
Citera
2023-06-06, 22:00
Medlem
Citat:
Så om soc ser han har haft 100k månaden innan, då bryr dom sig inte så länge han inte har dom pengarna på kontot?

Soc kan kolla 3 månader bakåt. De räknar sedan på hur länge den summa han haft under tiden "borde" räcka enligt deras norm. För den perioden som de bedömer hans pengar räcker/borde räckt om han inte slösat allt får han inte stöd. (annat än möjligtvis lite matpengar om han hävdar "omedelbar nöd").

Kan dock vara så att de inte ser det direkt om han redan haft kontovisningsövningen med dem?
Citera
2023-06-06, 22:16
Medlem
Citat:
Min mamma fick ärva 3 miljoner i år då hennes pappa dog.
Nu vill min mamma ge oss barn lite pengar.

100k var.

Jag har inga problem att ta emot dom, men min yngre bror kanske har det.
Han är 25 och jobbar inte och har inte haft registrerad inkomst sedan gymnasietiden då han sommarjobbade.

Han har ägt bil för nåt år sedan och vi kollade hans skulder hos kronofogden online och där hade han bara 1300kr i trafikavgift som varit obetaldaedan 2019.

Om han får in 100k på sitt bankkonto, kan staten/banken ta dom på något sätt?
Jag gav förslagt att morsan skulle ta ut pengar och ge kontanter istället för då kan han ju sätta in dom på kontot när han behöver, men han ville inte ha så stora summor kontanter hemma.

Gåvobrev eller nåt kanske som intygar eller skyddar pengarna han får?

Vill inte låta otrevlig men har din bror någon sorts diagnos? Annars undrar jag varför i hela friden din mamma eller du inte frågar honom rakt ut om han har skulder eller inte, att hålla på och gå bakom ryggen på familjemedlemmar och kolla upp dom känns märkligt för mig.
Fråga honom rakt ut om han har skulder eller inte.

Och för att vara on-topic så kommer ingen myndighet röra pengarna så länge han inte har skulder, som alla andra nämner i tråden så kommer han inte få socialt bidrag om han får in en sån summa, jag tror dom räknar på senaste 3 månaderna och du får inte ha fått in mer än 10300 per månad i snitt, ligger du över det så betalar dom inte ut.

Ett litet fultips är att använda en bank som Revolut, om din mamma sätter över pengar till honom där så är det svårt för myndigheter att se det, om inte socialtjänsten specifikt begär det från Revolut, dom har ingen direkt koppling till myndigheterna även om dom har skyldighet att visa underlag om det begärs, men dom gör det sällan frivilligt.
Citera
2023-06-06, 23:23
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Min mamma fick ärva 3 miljoner i år då hennes pappa dog.
Nu vill min mamma ge oss barn lite pengar.

100k var.

Jag har inga problem att ta emot dom, men min yngre bror kanske har det.
Han är 25 och jobbar inte och har inte haft registrerad inkomst sedan gymnasietiden då han sommarjobbade.

Han har ägt bil för nåt år sedan och vi kollade hans skulder hos kronofogden online och där hade han bara 1300kr i trafikavgift som varit obetaldaedan 2019.

Om han får in 100k på sitt bankkonto, kan staten/banken ta dom på något sätt?
Jag gav förslagt att morsan skulle ta ut pengar och ge kontanter istället för då kan han ju sätta in dom på kontot när han behöver, men han ville inte ha så stora summor kontanter hemma.

Gåvobrev eller nåt kanske som intygar eller skyddar pengarna han får?

Ja men om han nu har skulder hos kronofogden så lär de väl i värsta fall ta det han är skyldig och det vore väl fantastiskt att han blir skuldfri och slipper leva ett liv med betalningsanmärkningar med allt det innebär!

Är inte det väsentligt bättre än att han ska fortsätta som ett fall hos kronofogden fastän han inte behöver?

Dethät är ju hans chans att få rätsida på livet?
Eller är han en av alla de som det går åt helvete för om de får lite pengar in på kontot?
Citera
2023-06-08, 12:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Det stod 1300 på kronofogdens hemsida, men jag undrade om det kan finnas mer som inte är listat där?
Om det står 1300, är det 1300 då allt som allt?

Och ni säger inte ens åt han att betala in skulden på 1300 kr utan börjar fråga på FB hur ni ska göra för att komma undan kronofogden så dim inte tar hans pengar.
Det luktar skunk luring allt detta. Verkar som du inte säger hela sanningen.
Verkar inte som att någon av er är lämplig att ha hand om pengar.
Citera
2023-06-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Och ni säger inte ens åt han att betala in skulden på 1300 kr utan börjar fråga på FB hur ni ska göra för att komma undan kronofogden så dim inte tar hans pengar.
Det luktar skunk luring allt detta. Verkar som du inte säger hela sanningen.
Verkar inte som att någon av er är lämplig att ha hand om pengar.

Att skulden på 1300 kommer betalas är väl ganska självklart om han får in 100.
Ser inte vad du hetsar uåå dig över egentligen.

Jag vet ju naturligtvis att om han får in 100k och har skuld på 1300 , så kommer kanske kronofogden ta 1300 från om 100k, men vad fan gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in