2023-06-09, 20:58
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ja, där tror jag du har rätt. Vi är sökare, vi vill ha ett sammanhängande tankesystem att analysera händelser från. Kalla det religion, ideologi, operativsystem, tvångströja eller vad du vill. Men vi verkar hårdkodade att anamma ett tankesystem och följa det.
Finns inget annat sätt att göra saker och ting på med våran nuvarande konfiguration. Aliens skulle inte ändra på den saken ett dugg. Aliens skulle kunna börja bygga baser runt om på planeten och interagera med människor på daglig basis på ICA, skulle inte göra någon större skillnad i hur folk för sig. Det skulle inte göra någon extrem skillnad för min del iallafall. Och varför skulle det egentligen? Jag är fortfarande människa och har mina intressen, mål, moral. Små gröna män kan inte ändra på den saken även om det är ascoolt. Sen ser nog jag och många andra inte religion som något absolut utan snarare en abstrakt ide. Jag kallar mig till exempel kristen och försöker leva som en sådan, även om jag inte tror på en gubbe bland molnen. Aliens skulle inte ändra den saken för mig heller. Dom har säkert sina egna moralkoder och myter, och jag misstänker att dom mer eller mindre skulle vara förenliga med våra eftersom det bygger på någonting mycket djupt som jag tror alla intelligenta varelser i universum delar på ett eller annat sätt. Det skulle nog snarare stärka min tro på något ännu större än det fysiska universum om aliens skulle dyka upp.

Men nu tror jag ju att det är en psyop ändå så det spelar ingen roll
Citera
2023-06-09, 21:00
Medlem
Obegripligt att folk inte kan ta in annat än vad mainstream säger åt dem.
Är folk så tafatta så de inte kan hitta seriösa källor om ufo. Typ Leslie Kean. Franska GEIPAN.
Uppenbarligen finns även ufo-sveriges troll här också. De har man ju sett på Facebook.
Citera
2023-06-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Är kanske inte medvetet, men du är väldigt nära att göra det klassiska logiska misstaget att tro att bara för att man inte kan förklara något, så måste det i sin tur bevisa något annat.

Argumentum ad ignorantiam eller på svenska okunnighetsargument.

”Bara för att jag saknar förmåga att tänka på alternativa möjligheter, så bekräftar det ens påstående eller slutsats.

Med andra ord. Bara för att det finns en eller flera händelser som inte kan förklaras, så bevisar det inte att det är utomjordingar. Det kan givetvis vara en möjlig förklaring, men det skulle ju lika gärna också kunna vara något annat fenomen eller förklaring som vi idag inte känner till.

Det är samma bristfälliga logik som även religiösa knäppgökar använder. ”Bara för att jag inte vet hur universum skapades eller kognitivt klarar av att greppa det där med Big Bang, så bevisar det att gud måste finnas.
Förstår vad du menar, men nej. Alla gör vi det misstaget ibland, men när vi pratar om så här många '100%ig övertygade', fullständigt världsfrånvända människor, måste man söka förklaringen i nån slags masspsykos.
Citera
2023-06-09, 21:04
Medlem
Numera kan man inte tro på något utan att se verifierat bevis. Därför tror jag inte på att USA har sådana farkoster! De har helt enkelt inte visat bevis på det.
Citera
2023-06-09, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysmask115
Obegripligt att folk inte kan ta in annat än vad mainstream säger åt dem.
Är folk så tafatta så de inte kan hitta seriösa källor om ufo. Typ Leslie Kean. Franska GEIPAN.
Uppenbarligen finns även ufo-sveriges troll här också. De har man ju sett på Facebook.

Jo, folk är ofta konformister och skeptiker är väl antagligen den extremaste formen.
Citera
2023-06-09, 21:05
Medlem
Kul att CNN avslöjar sig genom att ha 0 träffar på Grusch. Tv4 och SVT har inte haft ett enda inslag vad jag vet. Då vet halva Flashback inte upp eller ner märks det
Citera
2023-06-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Jo, folk är ofta konformister och skeptiker är väl antagligen den extremaste formen.
Jag hade nöjt mig med en enda skeptiker. Men sådana existerar inte i Ufo-sammanhang.
Citera
2023-06-09, 21:06
Medlem
Dagish igen!
Rymdvarelser på Jorden är osannolikt då avstånden i Rymden är så stor. Bara för våra Voyager-sonder att ta sig ut ur vårt solsystem har tagit dem typ 50år. Skulle rymdvarelsena annars komma på något annat system att förkorta vägen strular de enligt Einsteins teorier med tiden. Vad är vitsen att komma hem igen till sin planet 1000 år efter att ens polare dött? Tråkigt.

Framtidsmannen™ H.A.R.®
Citera
2023-06-09, 21:19
Medlem
Citat:
Jag hade nöjt mig med en enda skeptiker. Men sådana existerar inte i Ufo-sammanhang.

Va? Då har du inte läst mycket... Själva grundprincipen är ju att debunka allt vetenskapligt och det som inte går att debunka kvarstår som oidentifierat. Genomsyrar kärnan av ufo-folket. Sen finns det gott om psykfall i periferin som slänger in allt möjligt i ekvationen.. kolla reddit vad som får upvotes och inte på t.ex. /UFOs..
Citera
2023-06-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Dagish igen!
Rymdvarelser på Jorden är osannolikt då avstånden i Rymden är så stor. Bara för våra Voyager-sonder att ta sig ut ur vårt solsystem har tagit dem typ 50år. Skulle rymdvarelsena annars komma på något annat system att förkorta vägen strular de enligt Einsteins teorier med tiden. Vad är vitsen att komma hem igen till sin planet 1000 år efter att ens polare dött? Tråkigt.

Framtidsmannen™ H.A.R.®
Om de finns finns det inget som säger att de rest långt. Man kan lika väl fråga sig närifrån de kommer eller från vilket universa. Kanske har det något med kvantumuniversum att göra? Alternativen är många till långa resor. Om de kommer långväga ifrån kanske de behärskar negativ energi. Om de gör det kan de resa många ljusår på någon dag eller så. Eller så finns de inte alls, finns åtminstone inga bevis för det.

Det är dock viktigt att vara öppen för att det är möjligt därför är det skönt att stigmatiseringen av det börjar falla av så att alla, även forskare, kan börja ta tag i denna fråga.
Citera
2023-06-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Finns inget annat sätt att göra saker och ting på med våran nuvarande konfiguration. Aliens skulle inte ändra på den saken ett dugg. Aliens skulle kunna börja bygga baser runt om på planeten och interagera med människor på daglig basis på ICA, skulle inte göra någon större skillnad i hur folk för sig. Det skulle inte göra någon extrem skillnad för min del iallafall. Och varför skulle det egentligen? Jag är fortfarande människa och har mina intressen, mål, moral. Små gröna män kan inte ändra på den saken även om det är ascoolt. Sen ser nog jag och många andra inte religion som något absolut utan snarare en abstrakt ide. Jag kallar mig till exempel kristen och försöker leva som en sådan, även om jag inte tror på en gubbe bland molnen. Aliens skulle inte ändra den saken för mig heller. Dom har säkert sina egna moralkoder och myter, och jag misstänker att dom mer eller mindre skulle vara förenliga med våra eftersom det bygger på någonting mycket djupt som jag tror alla intelligenta varelser i universum delar på ett eller annat sätt. Det skulle nog snarare stärka min tro på något ännu större än det fysiska universum om aliens skulle dyka upp.

Men nu tror jag ju att det är en psyop ändå så det spelar ingen roll
Klart att det går att göra på annat sätt. Det har väl hänt att folk övergett sin 'världsåskådning', religion eller tankebur tidigare. Men de gör det inte om det inte finns en anledning. De måste gå in i väggen, stöta på problem eller drabbas av nån slags kris för att göra det. Vissa kanske vaknar en dag och får för sig att de ska kasta av sig allt gammalt tankegods och börja på nytt, men det är nog väldigt sällsynt. Kognitiv dissonans är nog ett nödvändigt första steg, åtminstone. En kristen som inte får de olika sidorna i bibeln att gå ihop. Är det en avvikelse kanske man kan släta över det med en ad hoc-lösning, men märker man att det är för många pusselbitar som inte passar ihop, eller om själva fundamentet spricker, börjar man öppna sinnet lite mer.

Men som det ser ut idag finns det knappt nån kognitiv dissonans, för den digitala tekniken har gjort det möjligt att leva i ekokammare.
Citera
2023-06-09, 21:23
Medlem
Citat:
Klart att det går att göra på annat sätt. Det har väl hänt att folk övergett sin 'världsåskådning', religion eller tankebur tidigare. Men de gör det inte om det inte finns en anledning. De måste gå in i väggen, stöta på problem eller drabbas av nån slags kris för att göra det. Vissa kanske vaknar en dag och får för sig att de ska kasta av sig allt gammalt tankegods och börja på nytt, men det är nog väldigt sällsynt. Kognitiv dissonans är nog ett nödvändigt första steg, åtminstone. En kristen som inte får de olika sidorna i bibeln att gå ihop. Är det en avvikelse kanske man kan släta över det med en ad hoc-lösning, men märker man att det är för många pusselbitar som inte passar ihop, eller om själva fundamentet spricker, börjar man öppna sinnet lite mer.

Men som det ser ut idag finns det knappt nån kognitiv dissonans, för den digitala tekniken har gjort det möjligt att leva i ekokammare.
Man kanske måste uppleva det man inte tror på själv för att ändra uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in