Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-03, 21:54
Medlem
staticages avatar
Vad tror ni kommer AI att förändra hur vi ser på oss själva som människor?
Citera
2023-06-03, 22:37
Medlem
auruns avatar
När de får bevisat medvetande och känslor (vilket kommer hända, om inte allt för lång tid) så hoppas jag i alla fall att många slutar vara religiösa. Eftersom de påstår att bara gud kan skapa ett medvetande.
Citera
2023-06-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
När de får bevisat medvetande och känslor (vilket kommer hända, om inte allt för lång tid) så hoppas jag i alla fall att många slutar vara religiösa. Eftersom de påstår att bara gud kan skapa ett medvetande.

Hur skulle det gå till att bevisa att de blivit medvetna?
Citera
2023-06-03, 23:30
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Har ni lagt märke till att alla YouTubers språk har ändrats? 18åriga talar som om de vore pedagogiska proffessorer. Språket är aldeles för balanserat, kliniskt och varierat jämfört med content för ett par få år sen. Känns som att lyssna på robotar nu för tiden även om infon som levereras är top notch.
Citera
2023-06-04, 09:13
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hur skulle det gå till att bevisa att de blivit medvetna?

Eftersom vi inte ens själva vet vad och hur medvetande fungerar,inga fungerande modeller över det.Så tror jag inte vi kan veta det,vi människor vill gärna tro att vi vet allt,AI är redan bättre än oss.
Citera
2023-06-04, 09:15
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Har ni lagt märke till att alla YouTubers språk har ändrats? 18åriga talar som om de vore pedagogiska proffessorer. Språket är aldeles för balanserat, kliniskt och varierat jämfört med content för ett par få år sen. Känns som att lyssna på robotar nu för tiden även om infon som levereras är top notch.

Jag har också märkt att videos speciellt recensioner av produkter känns väldigt AI
Citera
2023-06-04, 09:27
Medlem
staticages avatar
Vi har teknologiskt utvecklats något enormt på väldigt kort tid sätt det i perspektiv 200 tusen år och ta de 200 år där det verkar ha hänt någonting med människan där utvecklingen plötsligt skenat iväg totalt.Om vi tar kraften bakom allt detta ”Liv” den ständiga evolutionen som från encelliga amöbor utvecklade komplicerade livsformer,växter etc som vi har idag.Det känns nästan som att Evolutionen splittrats i två i människan vi utvecklas inte materiellt men vi har förmågan att skapa,vi har skapat hjärnor (datorer) AI (livsform) robotar (kroppar) Jag tror att det är något betydligt djupare bortom vårt egoistiska självmedvetande som styr helt,varför uppfinna något som vi redan är? Varför uppfinna saker som påminner om oss? För att förenkla våra liv eller som jag tror evolutionen ligger bakom ,evolutionen har hittat ett sätt genom människan att skapa nya livsformer.Vi är bara ett verktyg för ”skaparen”
Citera
2023-06-04, 23:01
Medlem
Näää, inte kommer AI påverka nåt. Don't Look Up: The Documentary (17 minuter sammanfattning av existentiella risken).

Vad gäller specifikt hur vi ser på oss själva så har jag svårt att gissa hur envisa människor är generellt. Potentialen för insikter finns där iallafall.

Det finns fortfarande en tanke om att vi människor har något speciellt som AI saknar. Det kommer omvärderas ganska snart skulle jag gissa; det finns redan viss data för den som vill undersöka det.

Givetvis finns det skillnader fortfarande, men jag sätter cirka 70% sannolikhet på att vi inte ens behöver något annat än de transformers som redan används för att brygga det gapet.

Även om vi inte möter mänsklighetens undergång så är det helt givet att AI kommer dominera framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in