• 1
  • 2
2006-07-27, 17:48
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Enkelt att ta med sig en flaska vin, champagne eller en kasse med 6 st starköl, det brukar uppskattas mycket av värdparet och övriga gäster. Känns snyltaraktigt att komma tomhänt till en middagsbjudning tycker jag.

Ibland har det hänt att man tagit med sig en flaska Whiskey, Cognac och några ciggarrer om man vet att det är gäster (läs: män) som är livsnjutare och vet att gilla sånt.

Absolut men det där ligger väl lite utanför grejen att ta med egen mat eller dricka för eget bruk? Det hör till god sed att ta med en flaska vin, whisky, goda praliner eller något annat.
Citera
2006-07-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Absolut men det där ligger väl lite utanför grejen att ta med egen mat eller dricka för eget bruk? Det hör till god sed att ta med en flaska vin, whisky, goda praliner eller något annat.
Jo, men vad jag menar är att om man vet att man inte kommer bjuda tillbaks så kan man ta med sig något dit istället som väger upp det hela, så dom som bjuder inte behöver känna att dom bjuder och bjuder och aldrig får någonting tillbaks.
Citera
2006-07-27, 18:21
Medlem
beos avatar
Universitetsvannerna delar pa kostnaden och matlagningen.
Tidigare och senare vanner skoter sin egen bjudning (i vissa fall kanske pga kontrollbehov alt tokstolthet - erbjudanden om assistens med mat eller finansiering avslas med bestamdhet..).

Jag har bara gjort "stora" grejer sen examen och da har det varit naturligt att dela pa kostnaderna (tjugo personer i tva-tre dagar ar billigt per pers men dyrt for en). Svart att gora mindre bjudningar eftersom jag till vardags saknar kok (kolla mina anmarkningar i hyrestraden..). Jag haller upp vin, chips, oliver och godis samt erbjuder krypavstand till och fran krogen istallet, det far folk ta.
Citera
2006-07-27, 19:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Exakt. Visst är det en generationsfråga men jag är förvånad att så många inte tar det där steget över till att göra så. Särskilt som de gärna påpekar hur trevligt, kul och gott det är. Nu är det inte så att precis alla vi känner inte bjuder men alldeles för många för att vi inte ska reagera. Även när det gäller "vanliga" parmiddagar så är det flera som aldrig själva bjuder. Då är det nån form av knytis istället. Som sagt så är det ju ingen förlustaffär om man gör det ibland och sen själv blir bjuden. Så jag undrar hur de resonerar egentligen. Det borde finnas fler som dem eller har vi stött på jordens snåljåpar?

Tja, min frus styvfar är god för 10+ Miljoner och det mesta han bjudit min frus morsa (i o f s en jävla hagga, så jag förstår honom till viss del) på är en dagens för 65 spänn, så många rikingar är rejält snåla. Samme kille snor också mat från frukostbufféer när han bor på hotell för att slippa köpa lunch, han skröt t.ex. om hur han på ett hotell knyckt en hel bayonneskinka och 25 skivor gravad lax.

Själv lever jag efter devisen att jag hellre lever upp mina pengar än har mest på bankkortet när jag dör så jag håller helt med dig.
Citera
2006-07-27, 20:03
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Tja, min frus styvfar är god för 10+ Miljoner och det mesta han bjudit min frus morsa (i o f s en jävla hagga, så jag förstår honom till viss del) på är en dagens för 65 spänn, så många rikingar är rejält snåla. Samme kille snor också mat från frukostbufféer när han bor på hotell för att slippa köpa lunch, han skröt t.ex. om hur han på ett hotell knyckt en hel bayonneskinka och 25 skivor gravad lax.

Själv lever jag efter devisen att jag hellre lever upp mina pengar än har mest på bankkortet när jag dör så jag håller helt med dig.

Snåljävlar finns överallt, rika är inga undantag. Tvärtom. Jag räknar inte antal bjudningar eller ser det i pengar men jag har som filosofi att hellre bjuda en gång för mycket än för lite. Jag gör det för att jag tycker det är kul, är mest förvånad att det finns de som helst smiter undan om de bara har en möjlighet.
Citera
2006-07-27, 20:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Snåljävlar finns överallt, rika är inga undantag. Tvärtom. Jag räknar inte antal bjudningar eller ser det i pengar men jag har som filosofi att hellre bjuda en gång för mycket än för lite. Jag gör det för att jag tycker det är kul, är mest förvånad att det finns de som helst smiter undan om de bara har en möjlighet.

En bra inställning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in