2023-06-01, 13:45
Medlem
discofunks avatar
Hallå.
Jag har tagit över mormors gamla s60 som jag inte riktigt vad jag ska ha till men den var ju gratis att har bara gått 5000mil så kändes dumt att tacka nej.

I vilket fall luktar den bensin. Dels rätt mkt i bakluckan men även när man står utanför den. När man står nära bilen känns det som man står i maskinrummet på en gammal båt, så mkt luktar det.

Men det skumma är att inget läcker. Eftersom bilen alltid står på samma ställe så hade det märkts.

Så frågan är vad lukten kommer ifrån? Någon som vet?

Och bilen ifråga är alltså en Volvo s60 2002 med minsta motorn.

Och i övrigt fungerar bilen bra. Den har varit lite trögstartad ibland dock, trots nya tändstift. Vet inte om det har något att göra med saken.

2019 byttes kamrem och vattenpump också, så det borde inte bero på något av det.
Kan bensinpumpen börja ge upp kanske?
Citera
2023-06-01, 13:58
Medlem
OneTaps avatar
kan hon ha fyllt bak sätet med bensin av misstag? när min farmor börja bli dement så öppna bak dörren istället för tank locket o tankade. dom fick sanera hela bilen men de lukta fortfarande as mycke bensin :P
Citera
2023-06-01, 15:12
Moderator
MondoBizarros avatar
Det låter som om locket på tanken inte sitter på plats.
Har de när de bytt bränslepump, vilket brukar vara vanligaste skälet till att folk öppnar locken, så kanske de inte heller fick den rätt på plats, därav luktar hela kupén bensin.

Lyft på sätet så kommer du direkt se om jag har rätt eller inte!

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=139342
Citera
2023-06-01, 18:48
Medlem
O-ringen på tanklock defekt alt den berömda slangbiten mellan tankrör/tank.
Det sistnämnda är lite tråkigt jobb o verkstan tar ganska rejält för jobbet.
Citera
2023-06-02, 19:47
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
O-ringen på tanklock defekt alt den berömda slangbiten mellan tankrör/tank.
Det sistnämnda är lite tråkigt jobb o verkstan tar ganska rejält för jobbet.

+1 på den berömda slangbiten.

Ts borde kunna kontrollera detta relativt enkelt då det brukar läcka något när man tankar bilen.
Citera
2023-06-09, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
+1 på den berömda slangbiten.

Ts borde kunna kontrollera detta relativt enkelt då det brukar läcka något när man tankar bilen.

+på den. Har Bytat både slang och oring tanklock på vår. Luktade mer bensin när det var oringen i tanklocket som var kass. 1/3 saknades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in