• 1
  • 2
2023-06-01, 09:45
Medlem
En man anhållen för misstänkt föremål efter att polisen gjort en kontroll av en bil senare gjort en husrannsakan.
Enligt uppgifter är det en M*rtin. Någon som vet mer?
https://polisen.se/aktuellt/handelse...stankt-gotene/

"
I samband med kontroll av en personbil under onsdagskvällen får polisen anledning att genomföra en husrannsakan i förarens bostad i Källby.

I samband med insatsen påträffar man ett så kallat misstänkt farligt föremål. Byggnaden spärras av och bombskyddet kallas till platsen. Teknikerna kan konstatera att föremålet är skarpt och det oskadliggörs.

En förundersökning med rubricering allmänfarlig ödeläggelse inleds och en man i 40-årsåldern grips. Mannen har senare anhållits, misstänkt för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor."

https://www.nlt.se/2023/06/01/man-an...-bostad-32839/
Citera
2023-06-01, 10:20
Vad är det för byggnad ?
Är det frågan om ett flerbostadshus?
Citera
2023-06-01, 10:28
Medlem
Enligt källor ska de vara ett familjehus och tillhörande garage. Jag TROR det var i garaget de hittade något
Citera
2023-06-01, 10:51
Citat:
Ursprungligen postat av garwl
Enligt källor ska de vara ett familjehus och tillhörande garage. Jag TROR det var i garaget de hittade något
Ahh det ser ut som ett villa område med garagelängor.. alltså inget garage till separata villor.
Har sökt på en Martin i 40 års åldern - då kommer en möjlig kandidat upp som 41 år.
I Götene.
Citera
2023-06-01, 16:54
Medlem
Frun skriver i Källbygruppen att hon stannats av polisen och att de ska ha hittat nåt föremål i bilen. Sen ska de tydligen velat göra husrannsakan och då hittat något som ledde till att mannen anhölls.
Han är 43år.
Citera
2023-06-01, 17:58
Medlem
Han är släppt och friad från misstankar nu.
Citera
2023-06-02, 17:14
Medlem
Misstankarna kvarstår enligt NLT. Någon som vet vad som menas? Så konstigt. Frun stoppas och har tydligen något i bilen som gör att polisen vill göra en husrannsakan. De är gifta men det är mannen som anhålls… Eller var det så att de spanade på bilen och tog tillfället i akt…. Någon som hört något? Verkar ju konstigt att de plockar in mannen men frun får va hemma. Blir ju misstänksam när det bara är locket på och det vill tystas ner…
Citera
2023-06-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garwl
Han är släppt och friad från misstankar nu.
Står ju att misstankar kvarstår…
Citera
2023-06-02, 22:53
Medlem
Hej på dig!

Jag är frun i detta ärendet.

Dom stannade mig i min bil. Enbart jag befann mig i mitt fordon på väg ner till min dotters fotbollsmatch. Där min man med 2 barn väntade.
En civil polisbil stoppade mig för kolla körkort o nykterhet. Inga konstigheter alls. Vi valde att fortsätta samtalet hemma i min bostad medans min make o barn befann sig på fotbollsplanen.

Anledningen till att dom stoppade mig har ingen stor betydelse för ämnet i denna flashback-tråd. Men dom hade fått in tips angående mig.

De frågade om dom fick göra en husrannsakan, vilket jag såklart godkände.

När dom genomförde denna hittade dom ett misstänkt föremål i vårt garage. Då varken jag eller barnen va medvetna om föremålet så antogs det att min make hade kännedom om det.

Vilket han hade.
Det va krut från fyrverkerier som inköptes 2012. Men på nyår -22-23 så insåg min make att dessa inte fungerade som det skulle.

Sedan han inhandlade raketerna har dom hunnit bli olagliga. Han kunde inte smälla upp dom, inte kassera dom o inte heller lämna till polisen, för då hade han åkt för exakt samma misstanke som va nu- dvs brott mot lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Min make valde att tömma alla raketer från krut. För att kunna kassera pinne samt behållaren krutet låg i.

Detta hittade då polisen i vårt garage. Dom fann även dumbums (smällare som oxå va lagliga det året han införskaffade dom) men samma problem med dom. Vart skulle han göra av dom?

Han har haft ett dilemma med att hitta en utväg för att kunna oskadliggöra sin raketer samt smällare.

Min man är inte en kriminell o farlig människa. Han har gjort allt för att bara få det att försvinna, fast ett försök att göra det på en laglig väg.

Men för att poängtera grolls, inget fanns att finna i min bil. När dom stoppade mig. ENSAM!

Polisen som pratat med media har begått förtal emot min make. Han finns varken i utredningar (förens nu) o heller inte i brottsregistret.

Förövrigt vet jag att du grolls finns i vår källbygrupp, jag skulle uppskatta om du kommer hit imorgon o pratar med OSS istället för att ha din åsikt här, för den stämmer inte riktigt.

Har ni frågor? Kontakta mig gärna.
Citera
2023-06-03, 02:00
Medlem
Spännande reaktion från en som för bara några månader sedan var osmaklig nog att peka ut en helt oskyldig son, som inte ens befann sig i Sverige vid tillfället, som misstänkt mördare av sin arma mor i samma håla. I det läget gick det bra att sprida dynga utan någon som helst eftertanke eller omsorg om de drabbade. Det görs visst skillnad när katten skiter i ens egen trädgård.
Citera
2025-01-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madde1984
Hej på dig!

Jag är frun i detta ärendet.

Dom stannade mig i min bil. Enbart jag befann mig i mitt fordon på väg ner till min dotters fotbollsmatch. Där min man med 2 barn väntade.
En civil polisbil stoppade mig för kolla körkort o nykterhet. Inga konstigheter alls. Vi valde att fortsätta samtalet hemma i min bostad medans min make o barn befann sig på fotbollsplanen.

Anledningen till att dom stoppade mig har ingen stor betydelse för ämnet i denna flashback-tråd. Men dom hade fått in tips angående mig.

De frågade om dom fick göra en husrannsakan, vilket jag såklart godkände.

När dom genomförde denna hittade dom ett misstänkt föremål i vårt garage. Då varken jag eller barnen va medvetna om föremålet så antogs det att min make hade kännedom om det.

Vilket han hade.
Det va krut från fyrverkerier som inköptes 2012. Men på nyår -22-23 så insåg min make att dessa inte fungerade som det skulle.

Sedan han inhandlade raketerna har dom hunnit bli olagliga. Han kunde inte smälla upp dom, inte kassera dom o inte heller lämna till polisen, för då hade han åkt för exakt samma misstanke som va nu- dvs brott mot lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Min make valde att tömma alla raketer från krut. För att kunna kassera pinne samt behållaren krutet låg i.

Detta hittade då polisen i vårt garage. Dom fann även dumbums (smällare som oxå va lagliga det året han införskaffade dom) men samma problem med dom. Vart skulle han göra av dom?

Han har haft ett dilemma med att hitta en utväg för att kunna oskadliggöra sin raketer samt smällare.

Min man är inte en kriminell o farlig människa. Han har gjort allt för att bara få det att försvinna, fast ett försök att göra det på en laglig väg.

Men för att poängtera grolls, inget fanns att finna i min bil. När dom stoppade mig. ENSAM!

Polisen som pratat med media har begått förtal emot min make. Han finns varken i utredningar (förens nu) o heller inte i brottsregistret.

Förövrigt vet jag att du grolls finns i vår källbygrupp, jag skulle uppskatta om du kommer hit imorgon o pratar med OSS istället för att ha din åsikt här, för den stämmer inte riktigt.

Har ni frågor? Kontakta mig gärna.

I dagens NLT går att läsa….

Grovt brott
Nu har kammaråklagare Catharina Linné väckt åtal om brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor mot mannen. Det rubriceras dessutom som grovt brott.

Enligt stämningsansökan som lämnats in till Skaraborgs tingsrätt ska mannen mellan den 1 och 31 maj förra året en hemmagjord sprängladdning, en modifierad smällare eller bangers med splittergivare och ett stort antal icke modifierade smällare eller bangers i garaget.

”Brottet är grovt med hänsyn till de explosiva varornas effekt, som varit av särskilt farlig beskaffenhet, att det rört stora mängder explosivämne och att splittergivare tillsatts modifierade pyrotekniska laddningar”, skriver kammaråklagare Catharina Linné i ansvarsyrkandena.

Mannen vidgår händelseförloppet men förnekar brott.

Svar på det?
Citera
2025-01-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grolls
I dagens NLT går att läsa….

Grovt brott
Nu har kammaråklagare Catharina Linné väckt åtal om brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor mot mannen. Det rubriceras dessutom som grovt brott.

Enligt stämningsansökan som lämnats in till Skaraborgs tingsrätt ska mannen mellan den 1 och 31 maj förra året en hemmagjord sprängladdning, en modifierad smällare eller bangers med splittergivare och ett stort antal icke modifierade smällare eller bangers i garaget.

”Brottet är grovt med hänsyn till de explosiva varornas effekt, som varit av särskilt farlig beskaffenhet, att det rört stora mängder explosivämne och att splittergivare tillsatts modifierade pyrotekniska laddningar”, skriver kammaråklagare Catharina Linné i ansvarsyrkandena.

Mannen vidgår händelseförloppet men förnekar brott.

Svar på det?

Ja att du bör läsa fup alt på SKLT istället. NLT hade väldigt lite information om den faktiska situationen.
Sen kan du invänta rättegången istället eller komma hem till mig så kan vi diskutera målet.

VÄlKOMMEN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in