Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Det kan inte ha undgått någon att i praktiken varenda reklam innehåller negrer numer. Valio har någon neger som hjälper en tant in på tåget. Bregott har en neger som brer mackor. Det är uppenbart att det finns något mantra om att "negrerna ska in."
Det jag är nyfiken på är var detta börjar. När en reklam ska göras, eller SVTs nya serie om de första svenskarna, eller när en dokumentär ska göras om Kleopatra - hur börjar negersnacket när det uppenbarligen är fel eller inte alls passar in?
Har någon av er jobbat i den här miljön och kan berätta? Är det någon som säger "hörni, jag vet, vi kör en svart person" och alla hakar på? Eller kommer det in en chef och säger "jag vill att det är med en mörkhyad i reklamen, det är viktigt för mig." Var börjar detta?
Det förefaller så propagandistiskt att man blir konspiratoriskt, men det är samtidigt svårt att föreställa sig att det sitter ett gäng judar och gnuggar händerna och lyckas styra all reklam i hela världen. Så hur blir det egentligen såhär?
Man är väl livrädda inte vara pk eller få på sig att man inte värnar om mångkultur och allas lika värde osv. Vore förödande om någon helt plötsligt skulle anklaga dem för göra reklam som inte vänder sig till alla människor utan att man bara har etiska svenskar i reklamen eller ännu hemskare bara medelålders vita män, snacka om snabbtransport till kk för den reklamfirman.
Så vad kan du göra åt det tänker du, ja egentligen inte ett skit om du inte orkar kontakta bolagen bakom reklamen eller bolagen för produkten i reklamen och ge dem saklig kritik över deras val av statister. Troligen blir det och tala inför döva öron då reklambyrån ännu räddare bli utpekade enl vad jag skrev tidigare och vilket företag har inte någon policy om jämställdhet och liknande?
Så gör som jag, gillar jag inte reklamen försök om det går bojkotta den produkten som de gör reklam för, det finns oftast alternativ.
Det är något som företag verkligen förstår så är det försäljnings siffror etc. Om många skulle göra samma som ex välja bort Bregott efter en sett en fjantig reklamsnutt och att det skulle märkas i försäljningssiffrorna då skulle företagen vakna.
Att kanske satsa par hundra tusen och sen ha förväntningar på nu kör vi reklam och då går försäljningen upp och det blir tvärtom. Då jävlar skulle de nagelfara varför det vart så? Se om reklamen gång på gång för finna orsak till varför den inte fungerade.
Konsumentmakt kallas det och det är du som konsument som har den makten. Tyvärr är Detroit som ens reflekterar på att de har en jävla makt, kanske inte ensam men tillsammans. Tänk bara vad resultatet blivit nu när matpriser skenade om folk bojkottat butiken där man var som duktigast på höja priser snabbt. Tomma affärer och en undran hos handlaren och om den skulle undersöka orsak skulle svaret kommit snabbt, ni är dyrast. Vad hade butiken fått gjort då? Ja svaret enkelt, men tyvärr så vanemänniskor gör efter vana så man gnällde i fikarum, på nätet men inte bojkotta man butiken.
Så är du missnöjd, bojkotta produkten även om du normalt älskar just den varan.