Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-01, 11:47
  #49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Har den kamrem eller kedja?

edit: hittade själv att de verkar ha kedja.

Kan ju vara ett intressant val också. Är den kvalitetsmässigt som Yaris och Jazz?
Mitsubishi är ju på vissa ställen ansedd som ett kasst bilmärke, huruvida det är så eller inte har jag ingen koll på men en sak är nog säker och det är att de inte är i närheten av Toyota och Honda i kvalitet.

Om kvalitet är den enskilt viktigaste parametern hade jag valt Yaris, men om man vill ha nåt annat än materialkvalitet så går den bort, första generationen Yaris är så tråkig att klockorna stannar, jag hade inte stått ut med en nån längre tid men vi är alla olika.
Jag hade lagt mina pengar på en Aygo istället (eller C1/107) för samma pengar. De är nog inte lika driftsäkra och har sämre krocksäkerhet, men de är inte heller lika tråkiga och även om de krånglar nån gång extra så lär de inte kosta så mycket mer totalt.
Citera
2023-06-01, 11:52
  #50
Medlem
stigenhems avatar
Svårt att säga då jag inte kört jazz alls och knappt nå yariz men den är helt klart duglig i kvalitet.. billig att köra 0.5 litern milen och rätt rymlig invändigt.
Citera
2023-06-01, 14:48
  #51
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Har den kamrem eller kedja?

edit: hittade själv att de verkar ha kedja.

Kan ju vara ett intressant val också. Är den kvalitetsmässigt som Yaris och Jazz?

Mitsubishi är lite sämre med rost.
Citera
2023-06-01, 14:57
  #52
Medlem
Skulle till hundra % satsa på Toyota.
Billiga i inköp, drift och ägande. Överlag är de hyfsat problemfria om man jämför med liknande bil i samma prisklass.
Skulle själv aldrig välja annat än Toyota eller Lexus med tanke på vad man får för pengarna. Bilen är trots allt bara en utgift, då är det skönt att slippa extra huvudvärk som ofta tillkommer med tyska eller franska bilar.
Citera
2023-06-01, 15:05
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcornkuk
Skulle till hundra % satsa på Toyota.
Billiga i inköp, drift och ägande. Överlag är de hyfsat problemfria om man jämför med liknande bil i samma prisklass.
Skulle själv aldrig välja annat än Toyota eller Lexus med tanke på vad man får för pengarna. Bilen är trots allt bara en utgift, då är det skönt att slippa extra huvudvärk som ofta tillkommer med tyska eller franska bilar.

Tack för input. Lägsta möjliga kostnad har prio för denna bil eftersom den bara är för övningskörning. Då jag själv gillar att köra bil så är det annars BMW som gäller för mig
Citera
2023-06-01, 15:12
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Tack för input. Lägsta möjliga kostnad har prio för denna bil eftersom den bara är för övningskörning. Då jag själv gillar att köra bil så är det annars BMW som gäller för mig

Det förstår jag helt och hållet, har själv haft BMW innan jag bytte till Lexus och nästa bilköp kommer att bli en Toyota eller Lexus igen.
BMW är härligt att köra och hög komfort att sitta i. Däremot mycket problem med att de är törstiga på olja, startmotor som gått och lite annat tråkigt krångel. Lexusen jag har nu är 15 år gammal och det enda jag behövt göra är att byta bromsar och batteri.
Ska man endast övningsköra så vill man ju göra det i en billig bil som håller punkt A -> B.
Citera
2023-06-01, 15:27
  #55
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Tack för input. Lägsta möjliga kostnad har prio för denna bil eftersom den bara är för övningskörning. Då jag själv gillar att köra bil så är det annars BMW som gäller för mig

Om inte annat så är ju BMW och Audi av senare årsmodeller kända för att tillbringa mycket tid på verkstad och det är ju bra för då syselsätter man ju samtidigt många. Kanske det som var meningen med deras senaste års kvalite.
Citera
2023-06-01, 15:33
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Om inte annat så är ju BMW och Audi av senare årsmodeller kända för att tillbringa mycket tid på verkstad och det är ju bra för då syselsätter man ju samtidigt många. Kanske det som var meningen med deras senaste års kvalite.

Vet inte, jag leasar bilen och bryr mig inte så mycket. Får bara låna en anna bil om min måste på verkstad, vilket den aldrig varit. Kört 2 nya audis innan (3 år vardera) och de var aldrig heller inne på service. Tror man behöver ha bilarna lite längre innan felen börjar komma. Lexus har någon fin bil som heter 350 med några bokstäver framför. Det är någon sorts halvkombi tror jag, eller möjligtvis sedan. Riktigt snygg. Den ska jag spana in närmare. Kan kanske bli en sådan någon gång
Citera
2023-06-03, 13:59
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Vet inte, jag leasar bilen och bryr mig inte så mycket. Får bara låna en anna bil om min måste på verkstad, vilket den aldrig varit. Kört 2 nya audis innan (3 år vardera) och de var aldrig heller inne på service. Tror man behöver ha bilarna lite längre innan felen börjar komma. Lexus har någon fin bil som heter 350 med några bokstäver framför. Det är någon sorts halvkombi tror jag, eller möjligtvis sedan. Riktigt snygg. Den ska jag spana in närmare. Kan kanske bli en sådan någon gång

Aldrig varit inne på reparation ska det så klart stå. Service har de fått
Citera
2023-06-28, 10:56
  #58
Medlem
Om jag skulle köpa en småbil skulle det vara en Toyota Yaris. Pålitliga och trevliga.
Citera
2023-07-02, 00:06
  #59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ah sorry. Det stämmer såklart.

Läste någon artikel där det hävdade att ägarna till Aygo var betydligt mer nöjda än de till C1 eller 107. Beror det på att det verkligen är skillnad på bilarna eller att folk på något sätt har för sig att Toyota "ska" va bättre? Jag tror på det sistnämnda.

Är en hel del "placebo-effekt" bland Toyota-ägare (och andra märkes-fanatiker). Är i grunden exakt samma bilar, som tillverkas i samma fabrik av samma arbetare, men med lite olika design och olika varumäkeslappar som klistras på.
Citera
2023-07-13, 15:45
  #60
Medlem
Hur är det med Kia Ceed då? De verkar man kunna få ruggigt billigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback