Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-29, 14:33
  #1
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Fler än jag som tycker att passagerplanens jetmotorer lät mycket bättre förut, t.ex på 90-talet?

I alla fall, tyckte man som tonåring att höjdpunkten med resan, var när man flög med Aeroflots Ilyushin IL-62 och Tupolev TU-154 tack vare just skönsången från dessa motorer.

Några exempel på ljud:

https://imgur.com/a/edcU0Xt

https://imgur.com/a/Fvtctid
Citera
2023-05-29, 14:49
  #2
Medlem
Clint Ruins avatar
Gillade det högfrekventa vinandet från en gammal DC9 eller MD80 vid starten.

Nya jetplan låter ju som utombordare.
Citera
2023-05-29, 16:00
  #3
Medlem
Moderna passagerarplan använder ju turbofläktmotorer istället för turbojetmotorer. Dessa har inte det vinande ljudet som jetmotorn har.
__________________
Senast redigerad av Refugen 2023-05-29 kl. 16:11.
Citera
2023-05-29, 16:07
  #4
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
DC9, var finfina grejer, om modern tid.

Ju förr desto bättre dept.: .

Vi minns egna resor med propellerkärror i reguljär S A S - paxtrafik till Europas storstäder.

Favorit: DC-6B, mon Amour. SAS hade inte mindre än 23, av dem. Sista togs ur trafik år 1964. Vi var på en av avrundande flighterna.

Guldvingar.
Citera
2023-05-29, 17:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
DC9, var finfina grejer, om modern tid.

Ju förr desto bättre dept.: .

Vi minns egna resor med propellerkärror i reguljär S A S - paxtrafik till Europas storstäder.

Favorit: DC-6B, mon Amour. SAS hade inte mindre än 23, av dem. Sista togs ur trafik år 1964. Vi var på en av avrundande flighterna.

Guldvingar.

Så du är hur gammal idag?
Citera
2023-05-29, 17:42
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Håller med om att turbojetmotorerna lät fräsigare än dagens turbofläkt-dito, men att åka långt bak i en MD-80 är inte någon angenäm upplevelse för oss som är bullerkänsliga.
Citera
2023-05-29, 19:30
  #7
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Moderna passagerarplan använder ju turbofläktmotorer istället för turbojetmotorer. Dessa har inte det vinande ljudet som jetmotorn har.

Det är ju sant.

Men ändå, det där feta ljudet då när man drog på reverseringen när planet tog mark, var riktigt brutalt.
Man kände för ett kort ögonblick att man gjort en storslagen ”entré” på främmande mark😊
Citera
2023-05-30, 20:03
  #8
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Fler än jag som tycker att passagerplanens jetmotorer lät mycket bättre förut, t.ex på 90-talet?

I alla fall, tyckte man som tonåring att höjdpunkten med resan, var när man flög med Aeroflots Ilyushin IL-62 och Tupolev TU-154 tack vare just skönsången från dessa motorer.


En gång flög jag med en Ilyushin (dock ej Aeroflot utan Interflug), och när du säger det så var det ett annat ljud från motorerna.

En annan känsla i lättmetallsätena också, med en råare gjutyta, men det är en annan historia. "Tekniskt utseende" som det hette i Hobbex-katalogen anno dazumal.

En ytterligare sak som slog mig när jag hörde en ljudbang häromdagen var att det var mycket vanligare förr. Hårdare regler antagligen.
Citera
2024-03-13, 16:54
  #9
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En ytterligare sak som slog mig när jag hörde en ljudbang häromdagen var att det var mycket vanligare förr. Hårdare regler antagligen.
Körs väl överlag mindre med stridsflygplan idag i Sverige då man idag över med hjälp av flygsimulatorer i större utsträckning. När jag var barn så körde dom betydligt mer med t ex Viggen och Draken och liknande då man säkert var tvungna att öva betydligt mer på riktigt på den tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Håller med om att turbojetmotorerna lät fräsigare än dagens turbofläkt-dito, men att åka långt bak i en MD-80 är inte någon angenäm upplevelse för oss som är bullerkänsliga.
Ja med MD-80 så var det världens dån långt bak. Satt man långt fram så var det däremot betydligt tystare än i dagens plan. Satt man långt fram i en MD-80 så var det extremt lite ljud. Speciellt i början innan farten ökat så mycket att bullret från fartvinden kommit igång.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2024-03-13 kl. 16:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback